NCBR wejdzie w strukturę ministerstwa nauki - minister nauki Dariusz Wieczorek
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) wymaga zreformowania i powinno podlegać ministrowi nauki – zapowiedział w czwartek 14 grudnia 2023 roku nowy szef resortu nauki Dariusz Wieczorek.
NCBR w strukturach ministerstwa nauki
.„NCBR to bardzo poważny temat i prawda jest taka, że jesteśmy w tej chwili w fazie reorganizacji w samym rządzie” – mówił Dariusz Wieczorek, pytany, czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zostanie zlikwidowane, czy o zreformowane.
I dodał: „Nie ukrywam, że NCBR powinien podlegać ministrowi nauki, w związku z czym trzeba teraz stosowne rozporządzenia w tej sprawie przygotować. Wymaga to zreformowania. Wiemy, co się działo: NCBR był miejscem, gdzie działacze PiS sobie zarabiali pieniądze. Efekt tego jest taki, że jest poważne zagrożenie, że ta instytucja może stracić certyfikat dotyczący wydatkowania środków z Unii Europejskiej.”
Minister Dariusz Wieczorek przypomniał też, że tym momencie ta instytucja mu nie podlega.
„W uzgodnieniach z panem premierem będzie ta zmiana dokonana. W tej chwili musimy tylko od strony formalnej tego dokonać. Plan jest taki, żeby w strukturze ministerstwa nauki był NCBR, no bo to jest naturalne. Nauka musi mieć instrumenty, w których są środki na badania i rozwój, środki z Unii Europejskiej” – przekonywał minister.
NCBR to agencja wykonawcza, powołana do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Misją centrum jest wsparcie polskich jednostek naukowych oraz przedsiębiorstw w rozwijaniu ich zdolności do tworzenia i wykorzystywania rozwiązań opartych na wynikach badań naukowych w celu nadania impulsu rozwojowego gospodarce i z korzyścią dla społeczeństwa.
Od 1 sierpnia 2022 r. nadzór nad NCBR sprawuje Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Albo wspólnie zapanujemy nad przyszłością, albo nieprzewidywalna przyszłość zapanuje nad nami
.Wszystko co Najważniejsze, portal oraz gazeta, której redaktorem naczelnym jest prof. Michał Kleiber, często porusza tematy o nauce, innowacji i jej roli w życiu każdego z nas. Publikowane tam teksty są głosem osób, które potrafią docenić rolę rozwoju technologicznego, pamiętając równocześnie o moralnych zasadach i etyce, leżącej u podstawy naszej cywilizacji. W artykule opublikowanym na łamach tego pisma prof. Michał Kleiber opisuje właśnie takie spojrzenie na naukę, i role jaką powinna pełnić w przyszłości.
„Nasza przyszłość na wielu poziomach: indywidualnym, instytucjonalnym, państwowym czy globalnym, zależy od zakresu podejmowanych przez nas działań w duchu mądrze rozumianego dobra wspólnego. Czym szybciej będziemy do tego naprawdę gotowi, tym większa szansa na satysfakcjonujące życie kolejnych pokoleń.
Do tego konieczne jest myślenie o przyszłości, czyli myślenie strategiczne. To nie tylko żartobliwe odgadywanie pojedynczych zdarzeń w przyszłości czy efekciarska zabawa politycznych bądź pseudo-naukowych celebrytów, ale formułowanie zintegrowanych zadań do wspólnej realizacji na bazie szerokiej opinii społecznej. Choć szacunek dla swobody wypowiadania opinii i łatwość ich upowszechniania, związane z rozwojem technologii komunikacji powoduje chaos myślowy u intelektualnie niedojrzałych osób, prowadząc do podważenia wielu powszechnie wyznawanych, mających często wielowiekową tradycję poglądów i zasad funkcjonowania społeczeństw, wpychając nas w otchłań niepewności, Uniwersytet wciąż pozostaje kluczowym elementem w procesie tworzenia się społeczeństwa wiedzy – będącego realną ideą, a nie tylko medialnie nadużywanym sloganem.
Jak tlenu potrzebujemy do życia silnych i twórczych uniwersytetów, jako głównych instytucji kształtujących społeczeństwo wiedzy przez promocję jakości i doskonałości w nauczaniu, badaniach naukowych i działalności innowacyjnej oraz przez umożliwienie szerokiego dostępu do nauki i rozwój oferty kształcenia ustawicznego.
.Bowiem wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji, nauki i kultury – kluczowych elementów dla osiągania mądrej synergii płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości” – przypomina autor i redaktor naczelny Wszystko co Najważniejszew tekście „To Uniwersytet powinien stanowić centrum naszego świata„.
PAP/ Wszystko co Najważniejsze/ LW