Nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus
Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2023/2024 Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus im. Jerzego Semkowa odbędzie się 10 września w Warszawie. Wystąpią: południowokoreański pianista Hyuk Lee i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa dyrygowana przez Antoniego Wita.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
.Podczas koncertu zaprezentowane zostaną: uwertura do opery „Tannhäuser” Richarda Wagnera, V koncert fortepianowy F-dur „Egipski” op. 103 Camille’a Saint-Saënsa, III symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny” Zygmunta Noskowskiego. Podczas koncertu wystąpią: południowokoreański pianista Hyuk Lee i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa dyrygowana przez Antoniego Wita.
„Tannhäuser” Richarda Wagnera
.”Tannhäuser” był pierwszą z oper Richarda Wagnera zainspirowanych literaturą staroniemiecką. Uwertura rozpoczyna się imponującym orkiestrowym crescendo antycypującym motywy Chóru Pielgrzymów z III aktu. Wagner skomponował ją po ukończeniu całego dzieła, które swą premierę miało w Dreźnie w 1845 r. V koncert fortepianowy „Egipski” Camille Saint-Saëns skomponował w 1896 r. podczas zimowych wakacji spędzanych w Egipcie, stąd podtytuł. Kompozytor wspominał, iż koncert był symbolem wielkiej podróży, dlatego przywołuje echa nie tylko muzyki egipskiej i bliskowschodniej, ale także iberyjskiej, a nawet jawajskiej.
„Od wiosny do wiosny”
.Powstała w 1903 r. III Symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny” należy do najważniejszych osiągnięć polskiego kompozytora neoromantycznego Zygmunta Noskowskiego. Dzieło jest hołdem dla ojczystej przyrody i tradycji naszej kultury. Utwór w kolejnych częściach przywołuje nastrój poszczególnych pór roku, a elementy narodowe objawią się obecnością cytatów pieśni ludowych i religijnych. Zygmunt Noskowski skomponował ten utwór w 1903 r. na zamówienie Filharmonii Warszawskiej.
Antoni Wit i Hyuk Lee
.Orkiestrą dyrygować będzie Antoni Wit, jeden z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów, który w dorobku ma m.in. ponad 200 płyt, wydanych w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy. Dwudziestotrzyletni południowokoreański pianista Hyuk Lee jest znany polskiej publiczności m.in. jako zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz laureat wyróżnienia na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Koncert inaugurujący
.Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2023/2024 Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus im. Jerzego Semkowa odbędzie się 10 września o godz. 19.00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Patronat medialny nad koncertem objęły: Polska Agencja Prasowa, TVP Kultura, Presto, polmic.pl.
Opera i geopolityka
.Na temat geopolitycznego znaczenia opery w historii na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Matthieu WAGNER w tekście „Opera. Narzędzie polityczne Zachodu„.
„Opera a geopolityka? Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec związek między operą a badaniem stosunków międzynarodowych. Ale gdy pomyślimy o takich przejawach ludzkiej aktywności, jak sztuka czy sport, ich związek z interesami geopolitycznymi wyda nam się oczywisty. I tak jest w rzeczywistości. Państwa można porównywać nie tylko pod względem gospodarczym czy militarnym, ale również kulturalnym. Weźmy choćby przykład kina amerykańskiego – przyczyny jego supremacji są zarówno kulturowe, jak i polityczne. Podobnie powinniśmy interpretować ceremonię otwarcia igrzysk w Pekinie w 2008 roku, która niezwykle dobitnie pokazała, jak bardzo sztuka sceniczna może być elementem demonstracji siły”.
„Podobnie rzecz się ma z operą. Między XVII a XIX wiekiem – czyli w epoce, w której narody zaczęły zyskiwać swoją niezależność – operze włoskiej przydawano funkcję polityczną. Doskonałość jej artyzmu przyniosła jej popularność w skali całego świata, czego skutki odczuwalne są po dziś dzień. Niektórzy, jak na przykład były dyrektor paryskiej opery Stéphane Lissner, wskazują na wzrost zainteresowania tym gatunkiem sztuki muzycznej. W czasie wykładu w Collège de France Lissner mówił, że cieszy go to zjawisko, choć nie wskazał wszystkich jego przyczyn”.
.”Po II wojnie światowej wraz z nastaniem telewizji i umasowieniem środków przekazu (kiedyś rozwój technologii płytowej, dziś portale społecznościowe oraz platformy cyfrowe i VOD) sposób pokazywania i przekazywania sztuki intensywnie ewoluował. Na przestrzeni dziesięcioleci zmieniały się nie tylko nośniki, ale także oczekiwania publiczności. Proces ten sprawił, że dostęp do opery jest dzisiaj o wiele łatwiejszy niż 50 lat temu. Jak pokazują statystyki, co roku na świecie odbywa się kilkadziesiąt tysięcy premier operowych, z czego na Francję przypada około 3500, gromadzących ponad 2,4 mln widzów. W skali świata liczba ta wynosi kilkadziesiąt milionów widzów rocznie. To zjawisko bez precedensu” – pisze Matthieu WAGNER.
„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, wspólnie z Państwem chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/Tomasz Szczerbicki/WszystkoCoNajważniejsze/MJ