Penderecki, Faure i Poulenc na 28. Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim

Koncert karnawałowy składać się będzie z dzieł znanych i cenionych oraz kompozycje z udziałem marimby solo. Wspólny mianownik jest jednak jeden – iście karnawałowa energia i kolorystyka

Requiem Gabriela Faure oraz Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego i Francisa Poluenca zostaną wykonane podczas finałowego koncertu 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Wielki Piątek w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

.Orkiestrą Filharmonii Narodowej dyrygować będzie Andrzej Boreyko, a Chór FN poprowadzi Bartosz Michałowski. Solistami będą Iwona Sobotka – sopran i Adam Kutny – baryton.

Requiem – wieczne ukojenie

.Requiem d-moll op.48 skomponował Gabriel Faure; dzieło jest uważane za jedno z najpiękniejszych Requiem XIX wieku.

To utwór o wiecznym odpoczynku i ukojeniu. „Mówiono, że moje Requiem nie wyraża strachu przed śmiercią, ktoś je nazwał kołysanką śmierć. Ale ja w taki sposób właśnie sposób postrzegam śmierć: jako szczęśliwe uwolnienie, jako pragnienie szczęścia pozaziemskiego, a nie bolesne doświadczenie” – opisywał swoje dzieło kompozytor.

Francuski kompozytor Gabriel Urban Faure, (1845–1924), uczył się w paryskiej Ecole de Musique Classique et Religieuse, kształcącej głównie organistów. Faure od 21 roku życia przez kilkadziesiąt lat był organistą w kościołach w Rennes i W Paryżu. W roku 1896 został profesorem kompozycji w Konserwatorium Paryskim, a w roku 1905 dyrektorem tej uczelni.

Faure uznawany był za mistrza małych form. „Miał – zdaniem muzykologów – inwencję melodyczną, wrażliwość harmoniczną, poczucie proporcji (…) swoją sztukę doprowadził do klasycznej prostoty i klarowności”.

Matka Bolejąca

.Podczas koncertu w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej zostaną przedstawione publiczności dwa wykonania Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego i Francisa Poulenca.

Utwór, którego słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku, był inspiracją dla setek kompozytorów, malarzy, rzeźbiarzy i poetów. Od średniowiecza po współczesność, odczytywano to dzieło na swój wyjątkowy sposób. Stabat Mater, opowieść o Maryi stojącej pod krzyżem, ma w sobie wymiar i głęboko chrześcijański, i zarazem bardzo uniwersalny, ogólnoludzki.

Stabat Mater Dolorosa… „Stała Matka bolejąca/ Koło krzyża łzy lejąca/ Gdy na krzyżu wisiał Syn/ A jej duszę potyraną/ Rozpłakaną, poszarpaną/ Miecz przeszywał ludzkich win”.

Stabat Mater Krzysztof Penderecki skomponował w roku 1962 r. Utwór został napisany na trzy chóry mieszane, 48 głosów. Partie śpiewaków mają awangardowy rozmach i charakter; to nie tylko śpiew, ale i recytacje, okrzyki, gwizdy, szepty. Kompozycja została włączona przez kompozytora do części II monumentalnej Pasji według św. Łukasza, którą Penderecki ukończył cztery lata później.

Francuski kompozytor i pianista Francis Poulenc (1899-1963) pracował nad kompozycją Stabat Mater od 1950 do 1951 toku. Utwór, na solowy sopran, chór mieszany i orkiestrę, napisał po śmierci przyjaciela Christiana Berarda.

W kompozycjach Poulenca widać – jak zaznaczają muzykolodzy – bogatą inwencję melodyczną; wniósł do muzyki francuskiej nowe melodie, wnikliwość, dowcip i elegancję.

28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, który trwa od 17 marca, jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, trwa do 29 marca 2024 r. Koncert finałowy odbędzie się 29 marca o godz. 19.30 w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Kultura Najważniejsza

.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.

Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.

Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/Anna Bernat/Wszystko co Najważniejsze/JT

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 29 marca 2024