Polscy naukowcy w oparciu o materiały z recyklingu tworzą dźwigary do mostów

Polscy naukowcy w oparciu o materiały z recyklingu tworzą dźwigary do mostów

Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej wykorzystają materiały ze zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego do budowy dźwigarów hybrydowych, przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych.

.Anna Worosz z biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej podkreśliła, że „projekt jest odpowiedzią na potrzebę nowego recyklingu produktowego WTB jako alternatywa dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału. Daje możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych, tańszych rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego”. Realizacja projektu „Hybrydowy dźwigar z recyklowanych łopat turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego do budowy i modernizacji obiektów mostowych wyposażony w czujniki światłowodowe do monitoringu konstrukcji” rozpocznie się w styczniu w Katedrze Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej i potrwa 36 miesięcy. Budżet projektu wynosi ponad 1,3 mln zł.

Jak wyjaśniła Anna Worosz z biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej (PRz), projekt dotyczy wykorzystania materiałów z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych (WTB, ang. Wind Turbine Blade) i betonu niekonwencjonalnego (fibrobetonu) do konstrukcji lekkich i trwałych dźwigarów hybrydowych przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych.

Jest to rozwiązanie dla problemów w Polsce i za granicą związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii z elektrowni wiatrowych i zagospodarowania ich po okresie przydatności. Powstałe w ramach projektu dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstanie przęsło obiektu mostowego, będą znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych.

Dodała, że dźwigary połączą w sobie znakomite cechy kompozytów FRP na rozciąganie, we współpracy z fibrobetonem, który ma wysoką wytrzymałość na ściskanie.

„Nieregularny kształt WTB może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu” – zaznaczyła.

Do jednego z podstawowych zastosowań obiektów mostowych, obok infrastruktury drogowej, jest infrastruktura kolejowa. Andrzej BITTEL, sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze“, zwraca uwagę na skalę obecnie prowadzonych przedsięwzięć w tym zakresie.

“Pierwszą areną działania jest kolej, która otrzymała w ostatnich latach największy zastrzyk inwestycyjny w historii. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada finansowanie rzędu 70 mld zł oraz przebudowę 9000 km torów, z czego zmodernizowano już ponad 2600 km. Oznacza to skrócenie czasu podróży oraz reaktywację porzuconych linii i przywrócenie połączeń do mniejszych, wcześniej zaniedbanych komunikacyjnie miast.” – pisze Andrzej BITTEL w tekście “Deprowincjonalizacja polskiej rzeczywistości” [LINK]

W ramach realizacji projektu opracowana zostanie m.in. koncepcja dźwigara i typoszeregu, badania statyczne, zmęczeniowe, dynamiczne i materiałowe, prace rozwojowe obejmujące opracowanie prototypu rozwiązania dźwigara hybrydowego, a następnie zbadanie go w warunkach wiernie odwzorowujących rzeczywiste.

Projekt zakłada wdrożenie wyników badań naukowych w działalności biznesowej: produkcja, wykonawstwo, projektowanie.

Worosz dodała, że wdrożeniem projektu po jego zakończeniu będzie realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej.

„Projekt ma pozytywny wpływ na środowisko, znakomicie wpisuje się w gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz zrównoważony rozwój” – zaznaczyła.

Na rolę modernizacji infrastruktury drogowej, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” zwraca uwagę minister infrastruktury, Andrzej ADAMCZYK.

“Walka z wykluczeniem komunikacyjnym w transporcie drogowym opiera się na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest Fundusz Dróg Samorządowych. Jest to instrument, dzięki któremu już w 2019 r. do samorządów trafiło 6 mld zł na budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych. Jest to kwota rekordowa: do tej pory nie było tak ambitnego programu, który stawiałby sobie za cel szybką i jednoznaczną poprawę sytuacji na polskich drogach lokalnych. Zakładamy, że w ciągu 10 lat na ten cel rząd przeznaczy 36 mld zł. Już w tym roku w wielu gminach i powiatach Polacy odczuwają korzystne zmiany w jakości dróg. Chcemy, aby polskie drogi były jak najbezpieczniejsze – i dzięki pieniądzom rządowym inwestowanym w drogi samorządowe idziemy w tym kierunku.” – pisze minister Andrzej ADAMCZYK w tekście “Walka z wykluczeniem komunikacyjnym” [LINK]

Grant na ten cel z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w programie LIDER XIII uzyskał dr inż. Mateusz Rajchel z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, który jest kierownikiem projektu.

PAP/Agnieszka Pipała/WszystkoCoNajważniejsze/MAC

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 7 grudnia 2022