Polska prezydencja z projektem radykalnego osłabienia praw podróżnych z tytułu opóźnionych lotów

prawa pasażerów samolotów

Polska, w ramach prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, przedstawi 5 czerwca br. w Luksemburgu projekt nowelizacji rozporządzenia, które od 2004 roku reguluje prawa pasażerów samolotów w wypadku opóźnień, odwołania lotów i odmowy przyjęcia na pokład. Już nie trzy, ale pięć godzin opóźnienia wymagane będzie do uzyskania odszkodowania. Kwoty odszkodowania mają zostać zmniejszone.

Jakie zmiany może przynieść nowelizacja rozporządzenia z 2004 r., regulującego prawa pasażerów samolotów?

.Już w 2013 r. Komisja Europejska postulowała potrzebę zmian w rozporządzeniu regulującym prawa pasażerów samolotów, na podstawie którego pasażerowie lotniczy dochodzą odszkodowań za opóźnienie czy odwołanie lotów, jednak dotąd brakowało porozumienia między państwami członkowskimi.

Urząd Lotnictwa Cywilnego wskazuje, że proponowane zapisy powinny uwzględniać m.in. zwiększenie obowiązków przewoźników w zakresie udzielania informacji i pomocy w wypadku zakłóconych rejsów. Uregulowane zostaną również obowiązki pośredników w zakresie prawa do informacji i kosztów biletów.

Niektóre podmioty broniące prawa pasażerów obawiają się jednak, iż z punktu widzenia klientów przewoźników lotniczych zmiana będzie na gorsze. Według Association of Passenger Rights Advocates ograniczenie praw pasażerów będzie nie tylko ciosem dla konsumentów, ale także pośrednio uderzy w konkurencyjność tych linii, które mogą się pochwalić dobrą kondycją finansową i terminowym wykonywaniem rejsów.

Przykładowo kancelaria DelayFix, która pomaga odzyskiwać Polakom odszkodowania od linii lotniczych, spodziewa się, jak postulują linie lotnicze, podwyższenia progu opóźnienia lotu do pięciu godzin oraz limitowanie zwracanych przez przewoźnika kosztów zakwaterowania. Obecnie pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie (250-600 euro) przy opóźnieniu lotu o co najmniej trzy godziny z przyczyn leżących po stronie przewoźnika.

– Jeśli jakiekolwiek zmiany miałyby zostać wprowadzone, powinny one wręcz wzmacniać prawa pasażerów, a nie je osłabiać. Wraz z pozostałymi członkami APRA proponujemy podniesienie maksymalnych kwot odszkodowań, ponieważ, biorąc pod uwagę inflację, od 2004 roku realna wartość tych świadczeń spadła aż o połowę – komentuje Dominik Lewandowski, general manager w kancelarii DelayFix.

MH 370. Zaginiony lot

.Samolot Malaysia Airlines obsługujący 8 marca 2014 roku lot MH370 na trasie z Kuala Lumpur do Pekinu wraz z dwustu trzydziestoma dziewięcioma osobami na pokładzie rozpłynął się we mgle. Położenie samolotu i jego los wkrótce stały się największą tajemnicą w dziejach lotnictwa.

Richard Quest jest korespondentem CNN specjalizującym się w tematyce lotniczej, dziś czołowym dziennikarzem zajmującym się sprawą malezyjskiego samolotu. Zbieg okoliczności sprawił, że kilka tygodni przed katastrofą Quest przeprowadził wywiad z pilotem MH370. Od tego właśnie miejsca rozpoczyna on opowieść na temat intensywnych poszukiwań maszyny. Autor książki „Zaginiony lot MH370. Prawdziwa historia poszukiwań malezyjskiego samolotu” przedstawia kronikę działań podejmowanych przez służby kilku państw, które nie doprowadziły jednak do odnalezienia wraku mimo kilkuletnich poszukiwań i milionów dolarów wydanych na ten cel. Omawia wydarzenia, do których doszło tuż po zaginięciu samolotu, relacjonuje kolejne bezowocne dni i tygodnie poszukiwań. Analizuje wypowiedzi decydentów i rozbieżności pojawiające się w raportach. Zajmuje się licznymi teoriami oraz budzącym zdumienie faktem, że maszyna zawróciła z trasy i udała się w kierunku przeciwnym do zaplanowanego. Rozważa też zalecenia, jakie przemysł lotniczy musi wprowadzić, by uniknąć podobnej tragedii.

Fragmenty książki „Zaginiony lot MH370. Prawdziwa historia poszukiwań malezyjskiego samolotu”, wyd. polskie Edipresse Książki można przeczytać na łamach „Wszystko co Najważniejsze” [LINK]

PAP/WszystkocoNajważniejsze/rb

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 6 marca 2025