Rozpoczął się rok akademicki na UKSW. Wykład inauguracyjny prof. Michała Kleibera
Rok akademicki 2023/2024 uroczyście zainaugurowano w piątek na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. „Życzę młodym ludziom, żeby realizując swoje własne marzenia, realizowali także powinność i obowiązek wobec Ojczyzny” – powiedział szef MKiDN prof. Piotr Gliński.
Rok akademicki na UKSW – początek
.W piątek z udziałem przedstawicieli władz państwa, duchowieństwa, świata nauki, władz uczelni i studentów na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2023/2024.
Rektor UKSW ks. prof. Ryszard Czekalski powiedział, że uczelnia tym rokiem akademickim wkracza „w rok przygotowań do obchodów 25-lecia istnienia Uniwersytetu”. Korzenie UKSW sięgają Akademii Teologii Katolickiej, z której w 1999 r. powstał szerokoprofilowy uniwersytet.
W tym roku uczelnia pobiła rekord, jeżeli chodzi o liczbę maturzystów zainteresowanych studiowaniem na UKSW. „W rekrutacji w tym roku zgłosiło chęć studiowania u nas ponad 20 tysięcy maturzystów, przyjęliśmy na pierwszy rok około 4 tysięcy studentów” – przekazał ks. prof. Czekalski. Najbardziej obleganymi kierunkami były: lekarski (27 osób na miejsce), psychologia (21 osób na miejsce), komunikacja medialno-kulturowa (10 osób na miejsce), stosunki i prawo międzynarodowe (8 osób na miejsce), dziennikarstwo (prawie 8 osób na miejsce).
„Celem naszego działania jest dobrze wykształcony, uformowany i odpowiedzialny za siebie oraz nasz kraj, młody człowiek, który będzie służył społeczeństwu, państwu i kościołowi” – wskazał. „Dziś myślę, że bardziej, niż kiedykolwiek, winniśmy przypominać sobie, że właśnie my akademicy jesteśmy tymi osobami, dla których poszukiwanie prawdy winno być kluczowe” – dodał.
Plany uczelni
.Mówiąc o planach uczelni na najbliższy czas powiedział m.in., że „chciałby, aby wszystkie wydziały UKSW posiadały własne zaplecze administracyjno-dydaktyczne, naukowe i laboratoryjne”.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr GLIŃSKI podkreślił, że Polska potrzebuje tej uczelni i jest dumna z jej rozwoju.
„Współcześnie mamy do czynienia z presją różnych nowinek, ideologii, to także wkracza na tereny akademickie, to ogranicza często sferę wolności. Nie, temu się musimy przeciwstawiać i wiem, że tutaj na UKSW ta wolność istnieje. Wolność, która ma między innymi prowadzić do prawdy, ale przede wszystkim chyba wydaje się ma wychowywać młodego człowieka, obywatela, we wszystkich wymiarach człowieczeństwa, tego wszystkiego bardzo potrzebujemy” – podkreślił minister Gliński.
Dodał, że „wydaje się, że właśnie nie szukając nowinek, a opierając funkcjonowanie uniwersytetu i wychowywanie młodych ludzi, którzy studiują na uniwersytecie, na podstawowych wartościach, na podwalinach funkcjonowania wspólnot narodowych, na wartościach chrześcijańskich, musimy sięgnąć i odnowić, Polska tego też bardzo potrzebuje, prawdziwy etos inteligencji, etos inteligencji, o którym mówi się, że zanika, zanikał, byli tacy, którzy walczyli z tą inteligencją”.
Szef MKiDN wskazał, że „prawdziwy inteligent to był człowiek, który nie zapominając o samodoskonaleniu, o pracy nad sobą, o obowiązkach, o wyzwaniach, pamiętał zawsze o innych i to w wielu wymiarach”.
„Przede wszystkim miał ten etos misji solidarnościowej wobec słabszych w społeczeństwie, wobec tych, którym trzeba pomóc, ale także miał ten etos służby wobec wspólnoty narodowej, krótko mówiąc, był zawsze polskim patriotą. Bardzo tego potrzebujemy. Bardzo bym życzył młodym ludziom, żeby realizując swoje własne marzenia, realizowali także tę powinność i obowiązek, który jest na ogół słodki, często trudny oczywiście także, zwłaszcza, gdy są wyzwania, gdy sytuacja narodu, społeczności lokalnej czy indywidualna jest trudna, ale na ogół to daje najpiękniejszą satysfakcję w ludzkim życiu, kiedy możemy realizować tę misję dla drugiego człowieka, misję obowiązku dla Ojczyzny” – zaznaczył.
Życzył studentom także tego, aby mieli marzenia i ambicje.
Rok akademicki na UKSW – wykłady
.W trakcie inauguracji list od prezydenta Andrzeja Dudy odczytał doradca prezydenta dr hab. Marek Rymsza.
„Z nowymi siłami podejmują państwo dzieło gromadzenia, przetwarzania i przekazywania wiedzy, czyli umacniania jednego z głównych fundamentów pomyślności RP i naszej obywatelskiej wspólnoty, a w szerszej perspektywie także całej ludzkości. Niech owocny udział w pełnieniu tej misji będzie dla każdego z państwa źródłem satysfakcji i poczucia osobistego spełnienia” – napisał prezydent Andrzej DUDA.
„Jestem przekonany, że polscy uczeni, innowatorzy i wybitni specjaliści w różnych dziedzinach nauki i techniki, nadal będą dostarczać rodakom wielu powodów do dumy, jako ci, którzy swoją twórczą, wytrwałą pracą przyczyniają się do pozytywnych przełomów w myśli ludzkiej” – podkreślił prezydent.
Wicemarszałek Sejmu Małgorzata Gosiewska odczytała list od marszałek Sejmu Elżbiety Witek. „Jestem przekonana, że na tym uniwersytecie edukacyjna tradycja jest niezwykle silna, wszak od najdawniejszych czasów szkolnictwo związane było z kościołem i ośrodkami zakonnymi. W czasach zniewolenia katolickie uczelnie były ostoją polskości, patriotyzmu i chrześcijańskich wartości takich, jak poszanowanie człowieka i należne mu prawa” – napisała marszałek Witek.
Wskazała, że „obecnie żyjemy w czasach szybko postępujących zmian cywilizacyjnych oraz przemian społecznych, ale świat wymaga jeszcze głębszej refleksji i zrozumienia istoty człowieczeństwa”. „Niezbędne jest więc przekonanie, że uniwersalne wartości są niezbędnym warunkiem, by stawić czoła nowym wyzwaniom, stąd wielka rola społeczności Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, która jest otwarta na zmiany, a zarazem pozostaje wierna ideom swojego wielkiego patrona” – podkreśliła marszałek Witek.
Przekazała słowa podziękowania uczelnianej wspólnocie za wkład w polską naukę.
Na uroczystości obecny był również m.in. sekretarz stanu w MEiN Wojciech Murdzek, który przekazał czek w wysokości ponad 31 mln zł na ręce rektora uniwersytetu.
Podczas inauguracji wykład „Jak stawić czoło globalnym wyzwaniom – perspektywa polska” wygłosił prof. Michał Kleiber.
Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
.Prof. Michał KLEIBER pisze: „instytucją centralną dla szeroko rozumianej racjonalności działania jest uniwersytet. Prawidłowe społeczne rozumienie przeszłości z jednej strony, a stawianie czoła wyzwaniom współczesności i świadome tworzenie pożądanej przyszłości z drugiej nie są w ogóle możliwe w kraju niemającym sieci dobrze funkcjonujących uczelni. Mimo że owa tradycyjna rola uniwersytetu nie podlega dyskusji, dynamika rozwoju społecznego i gospodarczego oraz powszechność kształcenia na poziomie wyższym stawiają przed uniwersytetem nowe, niezwykłe zadania. Rozwój zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, mobilność młodzieży oraz zmiany w metodach kształcenia w wyniku rozwoju technik teleinformatycznych wydaje się prowadzić na przykład do podważenia klasycznych atrybutów kształcenia uniwersyteckiego – jedności miejsca („kampus wybranej uczelni”) i czasu trwania studiów („5 lat od matury do magisterium”)”.
Zamiast tego kształtować się będzie zapewne model edukacji uniwersyteckiej o nieporównywalnie większej elastyczności – studenci zbierać będą potrzebne punkty kredytowe na różnych, często bardzo od siebie odległych (geograficznie i kulturowo) uczelniach – często zresztą w systemie kształcenia na odległość (telestudia), a przerwy w toku studiów i zdobywanie w ich trakcie zupełnie innych doświadczeń życiowych będą sprawą zupełnie naturalną. Taki rozwój szkoły wyższej jest szansą i zagrożeniem równocześnie – czy jesteśmy przygotowani na takie wyzwanie?
Wyzwań stojących przed polskim uniwersytetem jest oczywiście znacznie więcej. Wymieńmy jeszcze parę z nich: jak zapewnić sprawne zarządzanie i wysoką jakość edukacji uniwersyteckiej w warunkach powszechności studiowania i chronicznie niedostatecznych środków? Jak wydobywać synergię z łączenia bądź ścisłej współpracy różnych uczelni? Jak zapobiegać promocji kształceniowej przeciętności i stwarzać specjalne możliwości szczególnie uzdolnionym? Jak otworzyć się na świat i realnie umiędzynarodowić studia w kraju, udowadniając, że jesteśmy w stanie sprostać globalnej konkurencji uniwersyteckiej? Jak wypracować efektywny system edukacji ustawicznej? Jak doprowadzić do stworzenia w Polsce spójnego systemu krajowych i zagranicznych staży podoktorskich – kluczowego momentu w karierze młodego naukowca? Jakie wnioski wyciągać z informacji dotyczących losów absolwentów? Nie ma wątpliwości – bez odpowiedzi na pytania tego typu nasze uczelnie nie staną się tym, czym być powinny, czyli ważnym nośnikiem rozwoju skutecznie umożliwiającym cywilizacyjne konkurowanie ze światem.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/AB