Ranking uczelni 2025. Polska pnie się w górę
Ukazał się najnowszy ranking uczelni 2025 – Times Higher Education World University Rankings. W zestawieniu znalazło się miejsce dla 40 uczelni wyższych z Polski, co oznacza poprawę w stosunku do lat poprzednich.
Times Higher Education World University Rankings
.Times Higher Education World University Rankings to jeden z najbardziej prestiżowych rankingów uczelni wyższych. W tegorocznej edycji sklasyfikowano ponad 2000 uczelni ze 115 krajów świata. Po raz 9 z rzędu najlepszy okazał się Uniwersytet Oksfordzki.
Na liście znalazło się 40 uczelni wyższych z Polski. Jeszcze w 2019 r. w rankingu sklasyfikowano zaledwie 12 polskich uczelni wyższych. Liczba ta od lat sukcesywnie wzrasta, a najnowsza edycja rankingu Times Higher Education jest tego potwierdzeniem.
Zestawienie World University Rankings 2025 różni się od opublikowanego w sierpniu tego roku rankingu szanghajskiego. Wykaz najlepszych polskich uczelni według organizacji ShanghaiRanking Consultancy dostępny jest na portalu „Wszystko co Najważniejsze”:
Ranking uczelni 2025. Polskie uczelnie wyższe na liście Times Higher Education
.Najwyżej sklasyfikowaną polską uczelnią jest Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, który zajął miejsce w grupie 501–600. Za nim znajdują się Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski (grupa miejsc 601–800).
501-600. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
601-800. Uniwersytet Jagielloński
601-800. Uniwersytet Warszawski
801-1000. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
1001-1200. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
1001-1200. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
1001-1200. Politechnika Gdańska
1001-1200. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
1001-1200. Gdański Uniwersytet Medyczny
1001-1200. Warszawski Uniwersytet Medyczny
1201-1500. Politechnika Łódzka
1201-1500. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
1201-1500. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
1201-1500. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
1201-1500. Politechnika Opolska
1201-1500. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
1201-1500. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
1201-1500. Politechnika Poznańska
1201-1500. Politechnika Śląska
1201-1500. Uniwersytet SWPS
1201-1500. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
1201-1500. Uniwersytet Gdański
1201-1500. Uniwersytet Wrocławski
1201-1500. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
1201-1500. Politechnika Warszawska
1201-1500. Politechnika Wrocławska
1501+. Politechnika Białostocka
1501+. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
1501+. Uniwersytet Morski w Gdyni
1501+. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
1501+. Politechnika Lubelska
1501+. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
1501+. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
1501+. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
1501+. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
1501+. Uniwersytet Łódzki
1501+. Uniwersytet Śląski w Katowicach
1501+. Uniwersytet Szczeciński
1501+. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
1501+. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Rankingi uczelni są ważne, ale nie najważniejsze
.„Znaczenie międzynarodowych rankingów szkół wyższych jest nie do przecenienia. Wysokie na nich miejsce zapewnia przypływ znakomitych kandydatów na profesorów, stażystów podoktorskich, doktorantów i studentów oraz buduje prestiż naukowy miejscowości, regionu i kraju. Przekłada się to na napływ najcenniejszych inwestycji wymagających dużego kapitału intelektualnego, a także pozytywnie wpływa na tworzenie znaczącego środowiska kulturowego. Ale oczywiście należy pamiętać, że dobra pozycja w rankingach nie jest celem samym w sobie” – pisze we „Wszystko co Najważniejsze” prof. Andrzej JAJSZCZYK, były wiceprzewodniczący Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC), pierwszy dyrektor Narodowego Centrum Nauki, członek rzeczywisty PAN.
Jak podkreśla, „potrzebujemy bardzo dobrych uczelni dla nas samych. Gdy nasze uniwersytety będą znakomite, znajdzie to odzwierciedlenie także w rankingach. Warto przypomnieć, że celem tworzenia takich klasyfikacji uczelni było właśnie zidentyfikowanie tych najlepszych. Dobrym przykładem jest tu tzw. ranking szanghajski, utworzony na zlecenie chińskich władz, które chciały mieć rzetelną informację, dokąd wysyłać studentów i doktorantów, aby wykształcić jak najlepiej nowe chińskie kadry. Wbrew potocznym opiniom kryteria tego rankingu są wielowymiarowe oraz dobrze przemyślane i nie ograniczają się do zliczania laureatów Nagród Nobla pracujących w danej jednostce”.
„Jak zatem spowodować, aby uczelnie działające w Polsce były lepsze, niż są obecnie, i mogły konkurować ze światową czołówką? Jest oczywiste, że wysoki poziom kształcenia i badań naukowych zależy w bardzo dużym stopniu od poziomu finansowania. Tu wyglądamy fatalnie na tle innych krajów Unii Europejskiej. Bez zwiększenia nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe nie ma co marzyć o gonieniu świata. Nie ma także wątpliwości, że same pieniądze są daleko niewystarczające. Aby osiągnąć sukces, należy przemyśleć i zrewidować całą politykę naukową. Nie da się tego skutecznie zrobić bez politycznego porozumienia ponad podziałami” – pisze prof. Andrzej JAJSZCZYK.
Kwestie te szerzej omawia w artykule „Rankingi uczelni są ważne, ale nie najważniejsze” [LINK poniżej]:
WszystkoCoNajważniejsze/sn