Rosjanie serwisują samoloty w Iranie z powodu sankcji

Rosyjska linia lotnicza Aerofłot, wobec której obowiązują sankcje m.in. USA i UE, zdecydowała się serwisować swoje samoloty w Iranie; pierwsza maszyna typu Airbus została wysłana do Teheranu na początku kwietnia - poinformowało we wtorek Radio Swoboda za rosyjskimi mediami i kierownictwem Aerofłotu.

Rosyjska linia lotnicza Aerofłot, wobec której obowiązują sankcje m.in. USA i UE, zdecydowała się serwisować swoje samoloty w Iranie; pierwsza maszyna typu Airbus została wysłana do Teheranu na początku kwietnia – poinformowało we wtorek Radio Swoboda za rosyjskimi mediami i kierownictwem Aerofłotu.

Rosyjski Aerofłot serwisuje samoloty w Iranie

.Prace remontowe zostaną przeprowadzone przez specjalistów irańskiego przewoźnika Mahan Air. Przedstawiciele Aerofłotu przekonują, że jest to „wysokiej jakości” operator lotniczy, który „posiada niezbędne zaplecze materialne, certyfikaty i ogromne doświadczenie”. Wcześniej rosyjska linia zwracała się w sprawie naprawy swoich maszyn do zarejestrowanej w Hongkongu firmy HAECO – czytamy na portalu Radia Swoboda.

Jak dodano, na początku kwietnia Aerofłot dysponował 178 samolotami Airbus i Boeing.

Sankcje wobec rosyjskich linii lotniczych

.Pod koniec lutego 2022 roku w konsekwencji rosyjskiej agresji na Ukrainę m.in. Stany Zjednoczone i kraje UE wprowadziły ograniczenia wobec rosyjskich linii lotniczych. Dotyczyły one m.in. wykonywania połączeń do państw zachodnich. UE zakazała też eksportu do Rosji towarów i technologii stosowanych w przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku władze w Moskwie zalegalizowały tzw. „kanibalizację” samolotów, czyli wymontowywanie części z jednych maszyn w celu naprawy innych. Zezwolono też na wykorzystywanie nieoryginalnych komponentów w samolotach obcej produkcji, które pozostają w Rosji.

Rosja i Iran zacieśniają współpracę

.„Rosja chce stworzyć nieprzekraczalną linię oddzielającą ją od Europy, biegnącą równolegle do linii wyznaczającej granice NATO od Bałtyku do Morza Czarnego” – pisze Antonia COLIBASANU, specjalistka od geopolityki z ośrodka Geopolitical Futures. Autorka „Contemporary Geopolitics and Geoeconomics 2.0″.

Jak podkreśla, „wiceprezes irańskiego banku centralnego ogłosił, że Iran i Rosja połączyły swoje bankowe systemy komunikacyjne. Posunięcie to powinno zacieśnić współpracę i handel obu państw. Moskwa nie potwierdziła tych informacji, ale już w 2022 roku pojawiły się doniesienia, że kraje te pracują nad takim planem. Jest to tylko jedno z wielu działań mających na celu wzmocnienie więzi od czasu inwazji Rosji na Ukrainę na początku ubiegłego roku”.

„Rosja i Iran zacieśniają wzajemne stosunki od 2014 roku, kiedy to Zachód po raz pierwszy nałożył na Rosję sankcje po aneksji Krymu. W tym samym roku Rosja i Iran podpisały umowy o współpracy w zakresie energii jądrowej, a także współpracy handlowej i gospodarczej. Natomiast w 2016 roku zawarły umowę, która umożliwiła Iranowi przesyłanie gazu ziemnego do Rosji” – pisze Antonia COLIBASANU.

Ekspertka twierdzi, że „jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga”.

PAP/WszystkoCoNajważniejsze/PP

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 11 kwietnia 2023