Smuglewicz i Złoty Dom Nerona. Polsko-włoska konferencja naukowa w Ariccia pod Rzymem

Polsko-włoska konferencja naukowa

Polsko-włoska konferencja naukowa w Ariccia pod Rzymem – która zostanie zorganizowana 23 listopada z okazji 250-rocznicy wykopalisk Ludovico Mirriego, jakie udokumentował polski malarz Franciszek Smuglewicz – jest owocem współpracy Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego z Parco Archeologico del Colosseo i z Museo del Barocco Romano w Ariccii – informuje prof. Jerzy MIZIOŁEK

Polsko-włoska konferencja naukowa w Ariccia pod Rzymem

.Z okazji opisywanej już na łamach „Wszystko co Najważniejsze” wystawy  „La riscoperta della Domus Aurea” (Ponowne odkrycie Złotego Domu), urządzonej w Palazzo Chigi w Ariccia z okazji 250-rocznicy wykopalisk podjętych w 1774 roku przez Ludovico Mirriego i udokumentowanych graficznie przez warszawskiego artystę Franciszka Smuglewicza (1745-1807), organizowane jest seminarium naukowe, którego celem jest: 

Po pierwsze, dyskusja na temat wystawionych kolorowych plansz ukazujących odkryte wówczas malowidła;

Po drugie, analiza malowideł Felice Gianni i innych artystów w Palazzo Chigi nawiązujących do tych z Domus Aurea;

Po trzecie, przywołanie niektórych aspektów działalności Ludovico Mirri i jego współpracowników, przede wszystkim zaś dokonań Franciszka Smuglewicza, który do dziś jest ciągle mało znany we Włoszech;

Po czwarte, analiza obrazów ukazujących papieży – Klemensa XIII, Klemensa XIV i Piusa VI, który patronował wspomnianym wykopaliskom i któremu dedykowane są publikacje je omawiające;

Po piąte, prezentacja rycin ukazujących dekoracje tzw. Loggii Rafaela na Watykanie będące efektem fascynacji tego artysty malowidłami antycznymi. 

Smuglewicz, Franciszek (1745-1807) – Vestigia delle terme di Tito e loro interne pitture [Złoty Dom Nerona].

.Seminarium dostarczy również okazji do prezentacji prac konserwatorskich trwających w Domus Aurea i zapoznania się z badaniami nad fenomenem architektury tego pałacu, zwłaszcza jego Sali oktogonalnej z kopułą. Seminarium ma otworzyć perspektywę znacznie bardziej ambitnego uczczenia, w 2026 roku, 250-lecia opublikowania „Vestigia delle Terme di Tito e loro interne pitture”  i towarzyszącego jej komentarza autorstwa Giuseppe Carlettiego. 

Seminarium w Ariccia jest owocem współpracy Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego z Parco Archeologico del Colosseo (do którego należy kompleks zabytkowy Złotego Domu Nerona) i z Museo del Barocco Romano w Ariccii. Ta impreza naukowa, podobnie jak wystawa poświęcona Smuglewiczowi i Domus Aurea, jest wspierana przez Instytut Polski w Rzymie. 

Franciszek Smuglewicz i odkrycie Domus Aurea

.Na temat dzieł autorstwa XVIII-wiecznego polskiego malarza, Franciszka Smuglewicza, którego obrazy zostały wystawione na specjalnej wystawie w Palazzo Chigi w podrzymskiej Ariccii, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze prof. Jerzy MIZIOŁEK w tekście „Franciszek Smuglewicz i odkrycie Domus Aurea„.

„Wybitny warszawianin, którego obrazy zdobią liczne muzea i kościoły Polski i Litwy, zasłynął we Włoszech współudziałem w dokumentowaniu badań archeologicznych grobów etruskich w Tarkwinii (1764–1765) i przede wszystkim w Domus Aurea w Rzymie (1774–1775). Wreszcie doczekał się poświęconej mu wystawy zorganizowanej z okazji 250-lecia odkrywania Złotego Domu Nerona, uznawanego przez wieki za Termy cesarza Tytusa. 6 października to dzień urodzin artysty”.

„Na łamach 66 numeru WcN pisałem o wielkich dokonaniach Franciszka Smuglewicza (1745–1807) w Rzymie i zapowiadałem poświęconą mu wystawę w Ariccii, w malowniczo położonym miasteczku, oddalonym od Rzymu niespełna 30 km. Położone przy Via Appia, słynne z antycznych ruin, gmachów zaprojektowanych przez Berniniego i porchetty (pieczonego prosiaka), stanowiło przez wieki przystanek dla malarzy, pisarzy i miłośników antyku. Znaleźli się wśród nich także Polacy jadący do Neapolu lub zwiedzający okolice Wiecznego Miasta, w tym artyści – Smuglewicz i Tadeusz Kuntze, zwany we Włoszech Taddeo Polacco. Ogromny pałac Chigich, zaprojektowany dla papieża Aleksandra VII przez Berniniego, gości wystawę dzieł dotyczących Złotego Domu, opatrzonych nazwiskiem i zitalianizowanym imieniem polskiego artysty: Francesco”.

.”Inauguracja wystawy poświęconej polskiemu malarzowi, co jest w aktualnym kulturalnym pejzażu włoskim rzadkością, miała miejsce 27 września; będzie trwała do 24 listopada 2024 r. Jej tytuł w tłumaczeniu na polski jest następujący: „Ponowne odkrycie Domus Aurea. Smuglewicz, czyli Franciszek Polak. Ryciny z kolekcji Marigliani”. Kolorowe, wielkoformatowe ryciny ukazujące malowidła ze Złotego Domu są jej głównym elementem, ale składają się na nią również niezwykle cenne obrazy i inne dzieła sztuki z epoki. Kuratorem ekspozycji jest piszący te słowa, a jej współtwórcami Francesco Petrucci, dyrektor Palazzo Chigi i znajdującego się w nim Muzeum Baroku Rzymskiego, i kolekcjoner – Clemente Marigliani z Ancjum” – pisze prof. Jerzy MIZIOŁEK.

WcN/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 18 listopada 2024