Spektakl "Siostrunie" w Teatrze Kwadrat

„Siostrunie”, spektakl muzyczny w charakterze musicalu, opowiada historię sióstr zakonnych, które próbują za wszelką cenę zarobić trochę pieniędzy w prawdziwie religijny sposób, czyli robiąc show dla widzów – mówi reżyser Mariusz Kiljan. Premiera w Teatrze Kwadrat – 24 lutego.
Wyjątkowy spektakl muzyczny
.”Obecnie bardzo popularne jest stawianie pytań, czy to jest musical czy spektakl muzyczny? Musicalem nazywa się przedstawienie, w którym aktorzy tylko śpiewają, a w spektaklu muzycznym aktorzy również grają postaci, role etc. „Siostrunie” to fenomenalny spektakl muzyczny w charakterze musicalu” – wyjaśnił reżyser.
„Obok tego, co się dzieje w trakcie piosenek, które są tu zrobione – jak dla mnie – w znakomity sposób przez aktorów, to jeszcze wykonawcy mają prawdziwe sceny aktorskie” – mówił. „Opowiadają historię o siostrach zakonnych, które próbują za wszelką cenę zarobić trochę pieniędzy w prawdziwie religijny sposób, czyli robiąc show dla widzów. Pieniądze potrzebne im są na pogrzeb zmarłych sióstr” – powiedział Mariusz Kiljan.
Zwrócił uwagę, że „tak naprawdę na scenie widzimy żywych ludzi, jak w każdej fabryce, w każdym przedsiębiorstwie, którzy mają swoje hierarchie, skomplikowane relacje pomiędzy sobą”. „Widzimy jak rozmawia szef z pracownikiem czy jak portier traktuje pracownika, który się spóźnił itp. Właśnie takie sytuacje chciałem pokazać wszystkim tym, którzy przyjdą do Teatru Kwadrat, by zobaczyć po raz pierwszy w historii tego teatru musical” – wyjaśnił.
Scenografia na dużej scenie przypomina wnętrze sali gimnastycznej. „Siostry wpadły na genialny pomysł i przyjeżdżają do szkoły podstawowej, gdzie, dzięki uprzejmości pani dyrektor, wystawiają musical na deskach sali gimnastycznej” – tłumaczył twórca przedstawienia.
Śpiew, taniec, stepowanie
.Pytany o spolszczenie libretta, Mariusz Kiljan powiedział: „pozwoliłem sobie na to, by przełożyć to na nasz polski grunt”. „Wiadomo, siostry przyjeżdżają do Francji, akcja rozgrywa się na całym świecie, ale pomiędzy piosenkami i kwestiami widz usłyszy odniesienia do naszej rzeczywistości. Na przykład podczas sceny z jadłospisem pojawi nam się jadłospis Matki Boskiej z Łagowa” – wyjaśnił. „Te zabiegi są po to, żeby ten spektakl był uniwersalny, żeby to nie była tylko historia sióstr skądś tam, z daleka. Żeby ta opowieść widzom kojarzyła się z siostrami, które są w Polsce” – wyjaśnił reżyser.
„Na scenie udało nam się zrobić wszystko. Siostry nie tylko śpiewają, ale także tańczą i stepują. Nawet momentami pokazują kawałek nogi, co u sióstr jest właściwie zabronione” – powiedział.
Pytany o obsadę ról, reżyser powiedział: „zmiany, które wprowadziłem, powodują, że to nie są te Siostrunie z Broadwayu”. „One są nasze, polskie. I ponieważ cuda się zdarzają się wszędzie, to u nas zdarzy się taki cud, który jest niespodziewany, a mianowicie Siostra Mary Amnezja okaże się być mężczyzną” – wyjaśnił Mariusz Kiljan.
„Akcja spektaklu rozpoczyna się w momencie, gdy na skutek eksperymentów kuchennych jednej z sióstr w klasztorze umierają 52 zakonnice. By zdobyć pieniądze na pochówek, siostrzyczki decydują się zorganizować show, w którym same wystąpią. Prezentowana przez nie rozrywka to cięty dowcip, efektowne piosenki, ciekawa muzyka, znakomita gra aktorska i taniec ze stepem włącznie” – napisano w zapowiedzi spektaklu.
Spektakl znany na całym świecie
.Przypomniano, że „Siostrunie to międzynarodowy fenomen”. „Wystawiane na całym świecie bawią widzów ponad 30 lat, to jedno z najdłużej wystawianych przedstawień w historii Off-Brodwayu” – wyjaśniono. Ich prapremiera na Off-Brodwayu odbyła się w 1985 r. W sumie w Nowym Jorku zagrano 3 672 przedstawienia.
Autorem oryginalnego libretta jest amerykański kompozytor i scenarzysta Dan Goggin. Autorami polskiej wersji libretta są Janusz Delf i Andrzej Ozga. Polskie wersje piosenek – Andrzej Ozga. Reżyseria – Mariusz Kiljan. Kierownik muzyczny – Marcin Partyka. Choreografię opracowała Barbara Olech. Step – Jirzina Nowakowska. Scenografię zaprojektował Wojciech Stefaniak, a kostiumy – Sylwester Krupiński.
Występują: Hanna Śleszyńska / Aldona Jankowska (Matka Przełożona – Siostra Mary Regina), Monika Bubniak / Ilona Chojnowska (Opiekunka Nowicjatu – Siostra Mary Hubert), Olga Kalicka / Agnieszka Sienkiewicz (Katechetka – Siostra Mary Roberta Anna), Aleksandra Radwan (Nowicjuszka – Siostra Mary Leo), Modest Ruciński / Bartłomiej Wiater (Chodzące Nieszczęście – Siostra Mary Amnezja) i Sandra Babij (Mary Jean).
Premiera – 24 lutego 2024 roku na Dużej Scenie Teatru Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego.
Zaplanuj weekend kulturalnie
.Muzyka, teatr, film – Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej pochodzący od redakcji „Wszystko co Najważniejsze” zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas. Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.
Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/ Grzegorz Janikowski/ Wszystko co Najważniejsze/ LW