W czasie pandemii więcej czytamy. Sprzedaż książek wzrosła w USA o ponad 60 milionów

W czasie pandemii więcej czytamy. Sprzedaż książek wzrosła w USA o ponad 60 milionów

Sprzedaż książek wzrosła w USA o ponad 60 milionów (prawie 68 mln) w ciągu 2021 r., osiągając rekordową wartość 825,7 milionów – podaje NPD BookScan, który zbiera dane z 85 proc. rynku księgarskiego.

.Sprzedaż książek wzrosła w USA o ponad 60 milionów. Według danych zebranych przez NPD BookScan w 2021 r. sprzedano o ponad 60 milionów (8,9 proc.) więcej książek niż w roku poprzedzającym. W 2020 r. wartość ta wyniosła 757,9 mln i również była rekordowa (wzrost o 8,2 proc.).

Największy wzrost zainteresowania zaobserwowano wśród literatury dla młodzieży, której sprzedaż zwiększyła się o 30,7 proc. Niewiele mniej, bo o 25,5 proc. wzrosła sprzedaż beletrystyki. O ponad 109 proc. wzrosła sprzedaż komiksów, a o 45 proc. powieści fantasy. Najlepiej sprzedającym się tytułem w tej kategorii był tytuł The Boy, the Mole, the Fox and the Horse Charliego Mackesy’ego. Książka sprzedała się w około 955 000 egzemplarzach.

O 9,6 proc. wzrosła liczba sprzedawanych książek dla dzieci. Główną przyczyną wzrostu w tym obszarze było zamknięcie szkół w związku z pandemią COVID-19. Rodzice dzieci podczas nauki zdalnej postanowili zagospodarować ich czas lekturą książek.

Do wzrostów sprzedaży przyczynił się także TikTok, a dokładniej BookTok. Jest to aplikacja za pośrednictwem której użytkownicy dzielą się informacjami o swoich ulubionych lekturach. W ten sposób książka They Both Die at the End Adama Silvera, wydana w grudniu 2018 r., stała się tytułem nr 1 w swojej kategorii. Jej sprzedaż osiągnęła liczbę prawie 685 000 egzemplarzy.

Utrudnienia w łańcuchach dostaw utrudniają transport książek

.Wraz ze wzrostem popytu pojawiają się także problemy z drukiem książek. Kłopot mają szczególnie wydawcy książek z kolorowymi ilustracjami, jak np. książki kucharskie. Ze względu na niższe koszty, druk jest najczęściej wykonywany w niektórych państwach Azji. Utrudnienia w łańcuchach dostaw spowodowane przez pandemię COVID-19 sprawiają, że dostęp do tamtejszych rynków jest utrudniony. Kontenery z gotowymi publikacjami piętrzą się w dokach ze względy na zatory w portach.

Brakuje także papieru. Walcownie ograniczają produkcję materiału do książek i czasopism, a swoją decyzję motywują względami finansowymi. N ze względu na większe korzyści finansowe, które odnoszą z tytułu przerzucenia produkcji na tekturowe opakowania. Na problem skarżył się były prezydent USA Donald Trump, który przez brak papieru nie mógł wydrukować albumu Our Journey Together upamiętniającego swoją prezydenturę.

Problemy z łańcuchem dostaw to najbardziej ekstremalne wyzwania, jakie widziałem w ciągu moich 24 lat pracy w wydawnictwie, komentuje David Shelley, dyrektor generalny Hachette UK.

Oprócz trudnych warunków na rynku wydawniczym autorom i wydawcom nie sprzyja też natura. Na Atlantyku doszło do incydentu, w wyniku którego na dnie oceanu znalazło się 60 kontenerów z nowo wydrukowanymi książkami czekającymi na swoją premierę. Wśród nich znalazły się dwie bardzo wyczekiwane przez czytelników książki kucharskie Masona Herenforda i Melissy Clark.

Zapraszamy do Księgarni “Wszystko co Najważniejsze”.

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 8 lutego 2022