Supersoniczne pociski rakietowe na wyposażeniu Iranu. USA wzmocni ochronę statków handlowych
Supersoniczne pociski rakietowe i technologia potrzebna do ich produkowania znalazły się na wyposażeniu Iranu. Jest ona obecnie poddawana testom – poinformowała w środę półoficjalna irańska agencja Tasnim.
Supersoniczne pociski rakietowe Iranu
.”Ta rakieta, która jest nową generacją wyprodukowanych w Iranie pocisków manewrujących, jest obecnie poddawana testom i będzie stanowić nową jakość w sile obronnej Iranu” – przekazała agencja. Agencja Reutera przypomina, że informację tę podano w okresie, w którym wzrosły napięcia w relacjach między Teheranem i Waszyngtonem. W lipcu Stany Zjednoczone wysłały dodatkowo myśliwce F-35 i F-16 oraz okręt wojenny na Bliski Wschód w celu monitorowania kluczowych dróg wodnych w regionie po tym, jak Iran w ostatnich miesiącach przejmował zagraniczne statki w Zatoce Perskiej.
Amerykańscy marines na statkach handlowych
.Na początku sierpnia przedstawiciele administracji USA poinformowali, że żołnierze amerykańskiej piechoty morskiej mogą wkrótce pływać na statkach handlowych, by bronić ich przed irańskimi atakami w rejonie Zatoki. Ponadto w ubiegłym tygodniu irańskie władze poinformowały, że posiadają nowe okręty uzbrojone w pociski rakietowe o zasięgu 600 km. Okręty zaprezentowano w czasie ćwiczeń u wybrzeży położonej w Zatoce Perskiej wyspy Abu Musa, jednej z trzech kontrolowanych przez Iran, do których prawa roszczą sobie Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Iran chce przejąć syryjską broń chemiczną
.Izraelskie Centrum Badań i Edukacji Alma na początku sierpnia opublikowało raport, który ostrzega, że Iran dąży do przejęcia kluczowych części syryjskiego przemysłu obronnego, w tym produkcji broni chemicznej. W raporcie napisano też, że reżim w Damaszku dysponuje obecnie szerokim „potencjałem chemicznym” i traktuje zapasy broni chemicznej jako gwarancję swojego przetrwania. Rezerwy tej broni mogą przynieść istotne korzyści Iranowi.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ