Chorzów, Toruń, Chełm. Które miasto wygrało na organizacji Sylwestra TV?

Sylwester TV

Stacje telewizyjne tradycyjnie już organizują Sylwester w TV we współpracy z władzami samorządowymi. Ponieważ koszty organizacji Sylwestra są bardzo duże, łączone są z reguły wydatki miast i regionów. Które miasto powitało 2025 r. z największym zyskiem wizerunkowym?

Chorzów, Toruń, Chełm – które miasto najlepiej zainwestowało w swój wizerunek?

.W tym roku stacja TVN z nieznanych powodów nie organizowała Sylwestra. Zmieniło to układ zwyczajowego „sylwestrowego tortu”, czyli podziału rynku telewizyjnego w czasie przełomu roku.

Po zmianie rządu odstąpiono także od organizacji wydarzenia Sylwester TV w Zakopanem.

W tym roku Telewizja Polska w likwidacji zorganizowała „Sylwestra z Dwójką” na Stadionie Śląskim w Chorzowie, którego właścicielem jest województwo śląskie podległe premierowi. Stadion Śląski zapłacił dla TVP SA w likwidacji aż 3,7 mln zł. To najwyższa kwota w trakcie tegorocznego Sylwestra, zdaniem ekspertów nieprzekładająca się na zyski wizerunkowe czy reputacyjne czy to Stadionu Śląskiego czy to województwa śląskiego, czy to Chorzowa. Jak mówi jeden z ekspertów, tak wysoka kwota wydatków w porównaniu do zysków, jest typową decyzją motywowaną politycznie, bardzo trudną do obrony merytorycznej. Trudną tym bardziej, że dotyczy przedsiębiorstwa w likwidacji.

Polsat zorganizował swój wystrzałowy Sylwester TV na Rynku w Toruniu – „Sylwestrowa Noc Przebojów 2025”. Tu nastąpiła swoista „samorządowa zrzutka”: miasto Toruń i województwo kujawsko-pomorskie zapłaciły za ten Sylwester i promocję Torunia i regionu na antenie Polsatu 2,5 mln zł.

TV Republika zorganizowała swojego Sylwestra po raz pierwszy – i był to zarówno pierwszy Sylwester TV w historii stacji, jak i pierwszy Sylwester tej skali i rangi (zasięgów) w historii Chełma. Województwo lubelskie partycypowało w organizacji kwotą 1,23 mln zł, zaś miasto Chełm zaledwie 617 tys. zł.

Chełm zdecydowanym zwycięzcą: najlepiej zainwestowana złotówka w wizerunek miasta

.Jeśli patrzeć na wyniki oglądalności podawane przez Nielsena zwycięzcą byłby Polsat z 3,06 mln widzów. Choć informacja prasowa dystrybuowana przez stację mówiła coś innego: „Noworoczny toast wznosiło z nami 4 miliony 147 tys. widzów w grupie 4+ (to więcej niż co trzeci Polak oglądający w tym momencie telewizję – udział 23:59-24:00 w grupie 4+ to aż 35.5%) – a ostatnia minuta starego roku to był to szczyt oglądalnościowy”. Sylwester w Dwójce TVP SA w likwidacji wg Nielsena przyciągnęła przed telewizory 1,92 mln widzów, zaś TV Republika 1,33 mln widzów.

Z punktu widzenia interesów miasta, inwestycja Chełma była najniższą patrząc na kwotę wysiłku miasta, jednocześnie z największym uzyskiem osiągniętym w skali kraju. Chełm pokazał się całej Polsce jako dynamicznie rozwijające się, ciekawe i warte odwiedzenia już w najbliższe wakacje miasto. Chełm ugruntował swoją pozycję jako miasto, które w grupie miast podobnej wielkości – rozwija się najszybciej. O ile porównywano już Sylwester w Chełmie do innego wydarzenia historycznego w 1944 r., to takie porównania pokazują tylko, jak długo Chełm musiał czekać na zainteresowanie. Tym razem – z bardzo dobrymi konotacjami.

.W pełni zasłużoną wygraną mogą więc cieszyć się radni i władze Chełma. Zrozumiałe, że była to decyzja ryzykowna z uwagi na brak wcześniejszych doświadczeń niedoświadczonej przy realizacji tak wielkich transmisji stacji telewizyjnej, która podjęła się organizacji wydarzenia. Jednak władzom Chełma udało się „wycisnąć” do maksimum ten kontrakt dla wizerunku miasta.

Arkadiusz Jordan

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 5 stycznia 2025