Teatr Polska po raz 17. Program

Spośród 233 zgłoszonych tytułów wybrano 15 spektakli, które ruszą w trasę po całym kraju w ramach 17. edycji programu Teatr Polska. Objazd odbędzie się między 18 sierpnia a 28 listopada – poinformowała 28 kwietnia Aleksandra Urban z Instytutu Teatralnego.
Teatr Polska po raz 17
.Program Teatr Polska ma na celu umożliwienie mieszkańcom małych miejscowości obejrzenia najlepszych spektakli teatralnych. Jak poinformował Instytut, w tym roku napłynęły rekordowe 233 zgłoszenia od teatrów instytucjonalnych, samorządowych instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Wybrano 15 spektakli, które ruszą w trasę po kraju. Objazd odbędzie się między 18 sierpnia a 28 listopada. Wyboru dokonał powołany przez Instytut Teatralny zespół w składzie: Andrzej Błażewicz, Teresa Drozda, Paweł Gębala, Stanisław Godlewski i Julia Lizurek.
W programie Teatr Polska 2025 wezmą udział spektakle: „28 dni z życia dziewczyny” w reż. Ady Tabisz (Miejski Teatr Miniatura), „Bezmatek” w reż. Patryka Warchoła (Fundacja Kreacje Teatralne), „Glory Game” w reż. Dominika Więcka (Fundacja Chroma), „I love Chopin” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego (Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego), „Kruk z Tower” w reż. Roberta Latuska (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi), „O tym można rozmawiać tylko z królikami” w reż. Piotra Soroki (Lubuski Teatr w Zielonej Górze), „Ocalone” w reż. Mai Kleczewskiej (Dom Spotkań z Historią), „Oskar i rzeczy” w reż. Roberta Drobniucha (Teatr Lalek „Pleciuga”), „Pokój. 12 lekcji na temat wojny” w reż. Seba Majewskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), „Sensus” w reż. Agaty Puszcz (Fundacja Teatr Sakowicz Cempura), „Separatka” w reż. Joanny Szczepkowskiej (Fundacja Joanny Szczepkowskiej na rzecz inicjatyw artystycznych i społecznych), „Słowa na piasku” w reż. Adama Biernackiego (Teatr Nowy w Zabrzu), „Śpiewaj mi, bo chcę” w reż. Weroniki Kowalskiej (Teatr Ludowy), „Wędrówka Nabu” w reż. Przemysława Jaszczaka (Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi) i „Zmień się” w reż. Lucii Svobodovej-Vrany (Olsztyński Teatr Lalek).
Pełen harmonogram wydarzeń dostępny jest na stronie Teatr Polska. Teatr Polska to program organizowany od 2009 r. przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w celu zwiększenia mobilności teatrów i popularyzacji sztuki teatralnej w miejscowościach nie posiadających teatru instytucjonalnego. Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Opera i geopolityka
.Na temat geopolitycznego znaczenia opery w historii na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Matthieu WAGNER w tekście „Opera. Narzędzie polityczne Zachodu„.
„Opera a geopolityka? Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec związek między operą a badaniem stosunków międzynarodowych. Ale gdy pomyślimy o takich przejawach ludzkiej aktywności, jak sztuka czy sport, ich związek z interesami geopolitycznymi wyda nam się oczywisty. I tak jest w rzeczywistości. Państwa można porównywać nie tylko pod względem gospodarczym czy militarnym, ale również kulturalnym. Weźmy choćby przykład kina amerykańskiego – przyczyny jego supremacji są zarówno kulturowe, jak i polityczne. Podobnie powinniśmy interpretować ceremonię otwarcia igrzysk w Pekinie w 2008 roku, która niezwykle dobitnie pokazała, jak bardzo sztuka sceniczna może być elementem demonstracji siły”.
„Podobnie rzecz się ma z operą. Między XVII a XIX wiekiem – czyli w epoce, w której narody zaczęły zyskiwać swoją niezależność – operze włoskiej przydawano funkcję polityczną. Doskonałość jej artyzmu przyniosła jej popularność w skali całego świata, czego skutki odczuwalne są po dziś dzień. Niektórzy, jak na przykład były dyrektor paryskiej opery Stéphane Lissner, wskazują na wzrost zainteresowania tym gatunkiem sztuki muzycznej. W czasie wykładu w Collège de France Lissner mówił, że cieszy go to zjawisko, choć nie wskazał wszystkich jego przyczyn”.
.”Po II wojnie światowej wraz z nastaniem telewizji i umasowieniem środków przekazu (kiedyś rozwój technologii płytowej, dziś portale społecznościowe oraz platformy cyfrowe i VOD) sposób pokazywania i przekazywania sztuki intensywnie ewoluował. Na przestrzeni dziesięcioleci zmieniały się nie tylko nośniki, ale także oczekiwania publiczności. Proces ten sprawił, że dostęp do opery jest dzisiaj o wiele łatwiejszy niż 50 lat temu. Jak pokazują statystyki, co roku na świecie odbywa się kilkadziesiąt tysięcy premier operowych, z czego na Francję przypada około 3500, gromadzących ponad 2,4 mln widzów. W skali świata liczba ta wynosi kilkadziesiąt milionów widzów rocznie. To zjawisko bez precedensu” – pisze Matthieu WAGNER.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/matthieu-wagner-opera-narzedzie-polityczne-zachodu/
PAP/MJ