
Testy antygenowe to powszechny widok w aptekach we Francji. Wykonywane są bądź w aptekach, bądź w kontenerach lub namiotach przed aptekami.
Testy w aptekach (lub przed aptekami) wszystkim się opłacają. Opłacają się klientom, bowiem nie muszą krążyć po mieście, zapisywać się, czekać, szukać. Testy w aptekach opłacają się służbie zdrowia – odciążają bowiem szpitale i przychodnie, które dzięki temu mogą ograniczyć wykorzystanie personelu pielęgniarskiegfo. Testy opłacają się wreszcie farmaceutom, właścicielom aptek, którzy gotowi są zainstalować przed aptekami namioty lub kontenery, aby tylko klient skorzystał z tej oferty.
Stanowią one bowiem spory zarobek dla aptekarzy. Za jeden wykonany test francuski aptekarz otrzymuje od państwa 25 euro. Na tę kwotę składają się: 6 euro za test i 19 euro to koszt zorganizowania, przeprowadzenia badania. Dlatego też opłaca się aptekarzom zmodernizować aptekę, wydzielić przestrzeń na badania. Albo wręcz postawić kontener lub ogrzewany namiot przed apteką.
75 milionów testów za 1,5 mld euro
– Badanie w aptece to dla mnie 4 euro – opowiada francuskiej telewizji France2 student, który wykonuje testy (i jak mówi, w przyszłości chce być dentystą). Przeciętnie jednego dnia wykonuje 200 badań. Szczególnie gdy zblżają się święta i testy na COVID-19 w aptekach przeprowadzane są najprostszą i najbardziej pożądaną możliwością potwierdzenia swego stanu zdrowia przed spotkaniami z osobami starszymi. Wiadomo, osoby starsze są osobami bardziej narażonymi na zakażenie koronawirusem i trudniejszy przebieg choroby. A poziom solidaryzmu społecznego we Francji, odpowiedzialności za innych, jest wysoki.
Budżet państwa w 2021 r. zapłacił za testy w aptekach 1,5 miliarda euro. Jak mówi Philippe Besset z francuskiego stowarzyszenia aptekarzy, w ubiegłym roku wykonano 75 mln testów i był to ogromny wysiłek dla aptekarzy, ale też ich odpowiedzialność, rodzaj misji.
Thierry Levy, paryski aptekarz, chwali sobie takie prowadzenie testów, dzięki którym mógł podwoić swoje obroty. Dzięki nim jego zyski w poprzednim roku zwiększyły się o 15 %.
Opr. AJ