USA wprowadzi sankcje na ropę naftową z Iranu

Administracja USA ogłosiła sankcje na międzynarodową sieć firm, dzięki którym irańska ropa naftowa trafia do Chin. Na listę podmiotów objętych restrykcjami trafiły osoby i firmy z ChRL, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Powrót do polityki „maksymalnej presji” na Iran – ropa naftowa objęta sankcjami
.Resort finansów poinformował w komunikacie, że sankcjami objęto podmioty i statki działające na rzecz władz Iranu, które w ten sposób omijały restrykcje na eksport ropy naftowej m.in. do Chin. Jego wartość szacuje się na „setki milionów dolarów”. W dokumencie przywołano transport z grudnia ub. roku dwóch mln baryłek irańskiej ropy do Chin.
Wśród objętych sankcjami firm i osób są podmioty z ChRL, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a także statki pływające pod banderami Komorów, Panamy, Seszeli, Hongkongu i Kamerunu. Część tych jednostek już wcześniej była objęta restrykcjami z racji przynależności do rosyjskiej „floty cieni”.
Do nałożenia sankcji doszło dwa dni po tym, jak Donald Trump podpisał memorandum o powrocie do polityki „maksymalnej presji” na Iran, w celu niedopuszczenia do pozyskania przez Teheran broni jądrowej. Prezydent USA zapowiedział zarazem, że liczy na zawarcie układu z Iranem i sugerował że jest przeciwny ewentualnym izraelskim uderzeniom na instalacje jądrowe w Iranie.
„Irański reżim nadal koncentruje się na wykorzystywaniu dochodów z ropy naftowej do finansowania swojego programu nuklearnego, produkcji śmiercionośnych pocisków balistycznych i bezzałogowych statków powietrznych oraz wspierania regionalnych grup terrorystycznych. Stany Zjednoczone zobowiązały się do agresywnego zwalczania wszelkich prób Iranu mających na celu pozyskanie funduszy na te złośliwe działania” – poinformował nowy szef resortu finansów Scott Bessent.
Rosja i Iran zacieśniają wzajemne stosunki od 2014 roku
.Wprawdzie handel między tymi państwami utrzymuje się na niewielkim poziomie w porównaniu z handlem z innymi krajami, w chwili obecnej mają one więcej wspólnych interesów gospodarczych niż przed wojną na Ukrainie. Iran postrzega Rosję jako obiecujący rynek zbytu dla swoich towarów, ponieważ rosyjski przemysł aktualnie usiłuje pilnie znaleźć alternatywę dla swoich dotychczasowych dostawców sprzętu i półfabrykatów. Wprawdzie Iran ich nie produkuje, ale może wysyłać do Rosji towary importowane od producentów spoza Zachodu. Jednakże wzrost handlu na linii Rosja i Iran będzie wymagał inwestycji w nowe szlaki transportowe oraz współpracy z kluczowym rynkiem wschodzącym: Indiami.
„Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów” – opisuje Antonia COLIBASANU, specjalistka od geopolityki z ośrodka Geopolitical Futures.
Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów.
Artykuł dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/antonia-colibasanu-dlaczego-rosja-i-iran-potrzebuja-pomocy-ze-strony-indii/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB