W Indiach rozbito gang zajmujący się wysyłaniem ludzi na wojnę z Ukrainą
Centralne biuro śledcze Indii poinformowało, że rozbito gang, „wielką sieć handlu ludźmi”, który wabiła młodych mężczyzn do Rosji obietnicą pracy, po czym byli oni zmuszani do udziału w wojnie przeciwko Ukrainie. Śledczy ujawnili „około 35 takich przypadków”.
Rosja korzysta z usług grup przestępczych które zwabiają ludzi na front
.Rzecznik indyjskiego MSZ Randhir Jaiswal potwierdził, że rząd „nadal dąży do szybkiego uwolnienia naszych obywateli służących jako personel pomocniczy w rosyjskiej armii, a następnie sprawdzenia ich do domu”. Wcześniej rzecznik informował o 20 takich osobach.
W wydanym oświadczeniu centralne biuro śledcze poinformowało, że ten gang działał ako zorganizowana sieć i wabił obywateli Indii za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych, takich jak YouTube itp., a także za pośrednictwem lokalnych kontaktów/agentów do wysoko płatnej pracy w Rosji”.
Osoby, które „padły ofiarą handlu ludźmi, były szkolone do zadań bojowych i rozmieszczane w bazach w rosyjsko-ukraińskiej strefie działań wojennych wbrew swej woli”, a część z nich została „ciężko ranna” – podały indyjskie służby.
Śledczy przeprowadzili naloty w 13 lokalizacjach, w tym w Nowym Delhi i Mumbaju, gdzie zatrzymano „część podejrzanych” w celu przesłuchania i przejęto gotówkę w wysokości 50 mln rupii (2,3 mln złotych).
Gang przymusowo wcielający do rosyjskiej armii winny śmierci dwóch obywatelii Indii
.Dotychczas media informowały o śmierci co najmniej dwóch mężczyzn z Indii, którzy udali się do Rosji z zamiarem pracy jako „pomocnicy” w armii. Ambasada Indii w Moskwie potwierdziła śmierć jednego z nich.
W tym tygodniu Radio Swoboda informowało o przypadkach osób z Indii, które przybyły do Rosji jako turyści, a następnie zostały skłonione podstępem do nielegalnego przekroczenia granicy z Białorusią, po czym ich zatrzymano i zmuszono do udziału w inwazji na Ukrainę.
Delhi i Moskwa od dziesięcioleci cieszą się bliskimi relacjami, a Indie nie potępiły rosyjskiej inwazji na pełną skalę na Ukrainę, wzywając obie strony do zakończenia konfliktu poprzez dialog i dyplomację.
Pomimo szybkiego wzrostu gospodarczego w Indiach problemem jest nadal wysokie bezrobocie. Każdego roku ogromna liczba osób poszukuje pracy za granicą.
Moskwa próbuje zbliżyć się do Indii – Nieskutecznie
.Rosja od wielu lat próbuje stworzyć alternatywny blok gospodarczy, który ma zwalczać ekonomicznie wplywu Zachodu. Z tego powodu, cały czas stara się pozyskać Indie jako sojusznika.
Antonia COLIBASANU, specjalistka od geopolityki z ośrodka Geopolitical Futures, pisze na łamach Wszystko co Najważniejsze, że warunkiem przyspieszenia realizacji tego projektu, a zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się już raz, a wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku.
Co więcej, Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów.
Indie nie są jednak skłonne do większego zaangażowania w ten projekt ze względu na zmianę nastrojów, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, w stosunku do Iranu. Indie negocjowały i podejmowały swoje główne zobowiązania inwestycyjne w projekcie Czabahar, gdy kraje zachodnie prowadziły jeszcze z rozmowy z Teheranem na temat porozumienia nuklearnego. W 2018 roku Stany Zjednoczone wycofały się ze Wspólnego Kompleksowego Planu Działania i ponownie nałożyły sankcje na Iran. Wówczas Indie wstrzymały prace związane z budową portu i nie wznowiły ich do dziś.
„Rosja przesuwa swój handlowy punkt ciężkości na Wschód – może być w stanie przekonać Indie do zaangażowania się w ten projekt w większym stopniu niż dotychczas. Po tym, jak w ubiegłym roku Rosja została wykluczona z rynków zachodnich, zaoferowała Nowemu Delhi rabat i została największym dostawcą ropy naftowej do Indii” – pisze Antonia COLIBASANU.
Rosyjski zwrot na Wschód obejmuje też wzmożone wykorzystanie Północnej Drogi Morskiej, którą towary są transportowane z Murmańska przez północne wybrzeże Rosji na Pacyfik i dalej, na Ocean Indyjski. Według lokalnych mediów indyjskie firmy energetyczne są zainteresowane nabyciem dodatkowych udziałów w rosyjskich aktywach energetycznych w Arktyce i na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jest to następstwo wypowiedzi premiera Indii Narendry Modiego, który podczas spotkania z Putinem we wrześniu 2022 roku oświadczył, że jego kraj będzie chciał wzmocnić współpracę z Rosją.
Indie chętnie wykorzystują korzyści płynące z utrzymywania przyjaznych stosunków z Rosją w obliczu naporu zachodnich sankcji przeciwko Moskwie. Kraj ten odmówił przyłączenia się do zachodniego reżimu sankcji i jak dotąd Zachód niechętnie nakłada na Indie kary za ciągłe zakupy rosyjskiej energii. Nie jest wykluczone, że współpraca Indii z Rosją obejmie ponowne zainteresowanie budową portu Czabahar, przy czym należy pamiętać, że dla Nowego Delhi ten rodzaj infrastruktury transportowej ma również wartość strategiczną. Czabahar dawałby Indiom nie tylko połączenie z Azją Środkową, ale również otworzyłby omijającą Pakistan drogę do Afganistanu. Port ten mógłby konkurować z pakistańskim portem Gwadar, który jest finansowany w ramach chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku.
„Ocean Indyjski będzie miał coraz większe znaczenie dla Rosji, która poszukuje nowych partnerów. Nie wystarczy jednak, aby Moskwa poszerzała swoją strefę wpływów poprzez wysyłanie większej ilości ropy trasą Północnej Drogi Morskiej. Rosjanie chcą przekonać Indie, aby zostały ich partnerem w rozbudowie Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, który umożliwiłby nie tylko skrócenie czasu dostawy rosyjskich towarów na odległe rynki, ale również ominięcie wszystkich europejskich członków NATO podczas transportu produktów na cały świat. Zainteresowanie Moskwy budową korytarza wykracza poza ekonomię – Rosja chce stworzyć nieprzekraczalną linię oddzielającą ją od Europy, biegnącą równolegle do linii wyznaczającej granice NATO od Bałtyku do Morza Czarnego” – podsumowuje autorka.