W Iranie przeprowadzono 834 egzekucje w 2023 roku
Władze Iranu przeprowadziły w ubiegłym roku co najmniej 834 egzekucje, co stanowi alarmujący wzrost w porównaniu z 2022 r. i jest liczbą najwyższą od 2015 r. – podały w dorocznym raporcie organizacje pozarządowe Iran Human Rights oraz Razem Przeciw Karze Śmierci z siedzibą w Paryżu.
Egzekucje w Iranie – najnowszy raport
.„Liczba egzekucji dosłownie wystrzeliła w 2023 roku (…) i przekroczyła poziom 800 po raz drugi w ciągu 20 lat” – podano w 100-stronicowym raporcie. Egzekucje w Iranie są przeprowadzane przez powieszenie. W zeszłym roku stracono w tym kraju co najmniej 22 kobiety, co jest liczbą najwyższą od 10 lat.
W raporcie zarzucono władzom Iranu uciekanie się do kary śmierci jako „narzędzia represji politycznych” po fali protestów w kraju, które wywołała śmierć we wrześniu 2022 roku 22-letniej irańskiej Kurdyjki Mahsy Amini. Zmarła ona trzy dni po zatrzymaniu przez policję obyczajową za niezgodnie z przepisami założony hidżab. Według rodziny i działaczy praw człowieka kobieta została pobita na śmierć, czemu zaprzeczają władze irańskie.
W statystykach raportu nie uwzględniono „co najmniej 551 osób zabitych podczas manifestacji lub na skutek pozasądowych egzekucji w więzieniach i poza ich murami”.
Dane raportu – kto wśród straconych w Iranie?
.W raporcie podkreślono, że wśród straconych w 2023 r. jest co najmniej ośmiu manifestantów, co najmniej 471 osób skazanych za przestępstwa związane z narkotykami i 282 – za morderstwo.
Iran, gdzie wskaźnik osób spożywających opiaty jest najwyższy na świecie, leży na szlaku dostawy narkotyków z sąsiedniego Afganistanu na Bliski Wschód i do Europy.
Szef Iran Human Rights Mahmood Amiry-Moghaddam wyraził ogromne zaniepokojenie brakiem silnej reakcji na te egzekucje na szczeblu międzynarodowym w sytuacji, gdy wspólnota międzynarodowa koncentruje się na wojnie między Izraelem i palestyńskim Hamasem. Fakt ten „wysyła bardzo zły sygnał władzom» irańskim” – ocenił.
Obie organizacje pozarządowe – Iran Human Rights z siedzibą w Norwegii i Razem Przeciw Karze Śmierci – wezwały wspólnotę międzynarodową, by potraktowały karę śmierci priorytetowo podczas jakiegokolwiek dialogu z przedstawicielami Iranu.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.
PAP/ Wszystko co Najważniejsze/ LW