W postanowieniach noworocznych częstsze odkładanie smartfona na bok
Około 40 proc. Niemców podjęło postanowienia noworoczne – wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę ubezpieczeniową DAK-Gesundheit. Większość chce przede wszystkim unikać stresu. Wielu postanawia spędzać mniej czasu online.
Postanowienia noworoczne Niemców na rok 2025
.Jak wynika z badania, 68 proc. osób, które zadeklarowały, że ma noworoczne postanowienia stwierdziło, że chce uniknąć stresu lub go zmniejszyć. 64 proc. ankietowanych wymieniło zamiar spędzania większej ilości czasu z rodziną i przyjaciółmi – napisał portal tygodnika „Spiegel”. 61 proc. postanowiło uprawiać więcej sportu. 56 procent chce zdrowiej się odżywiać, a 54 proc. chce mieć więcej czasu dla siebie – czytamy.
34 proc. stwierdziło, że chce spędzać mniej czasu online. Dziesięć lat temu tylko 15 proc. ankietowanych wyraziło takie życzenie. Wśród młodych ludzi w wieku od 14 do 29 lat, 52 proc. chce częściej odkładać smartfona na bok – zwrócono uwagę w tekście. Inne postanowienia obejmują m.in. odchudzanie (34 proc.) i oszczędzanie (33 proc.), a także picie mniejszej ilości alkoholu (20 proc.). 12 proc. respondentów postanowiło ograniczyć palenie tytoniu.
Smartfony, technologia i edukacja
.Na temat wszechobecności telefonów komórkowych, które towarzyszą znacznej części populacji każdego dnia i o każdej porze, pisze we „Wszystko co Najważniejsze” Jarosław KORDZIŃSKI, specjalista w zakresie zarządzania oświatą, organizacji procesu edukacyjnego i psychologii pozytywnej. Zwraca uwagę zarówno na korzyści, jak i zagrożenia płynące z obecności na dużą skalę telefonów i innych urządzeń cyfrowych w procesie edukacji.
„Telefony, smartfony i wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe dla współczesnych uczniów stanowią naturalne środowisko ich życia, w tym nauki. Nie zmienia to faktu, że ich niewłaściwe zastosowanie może być dla nich jednocześnie sporym zagrożeniem”.
Jak podkreśla, „w efekcie, zwracając uwagę na problemy z koncentracją na lekcjach, uzależnienie od internetu czy negatywny wpływ używania telefonów przez uczniów na relacje społeczne, korzystanie z telefonów komórkowych jest zakazane między innymi w szkołach francuskich, włoskich, greckich, portugalskich czy chińskich. W Polsce decyzję o możliwościach korzystania z telefonów podejmują rady pedagogiczne. Bywa że wprowadzają absolutny zakaz ich używania na terenie szkoły. Bywa, że zakaz dotyczy tylko lekcji. Dość powszechnym obrazkiem w wielu klasach są skrzyneczki, do których uczniowie składają telefony na początku zajęć, albo wyznaczone miejsca, gdzie można korzystać ze swoich urządzeń podczas przerwy. Prawda jest taka, że obok możliwości korzystania z samego telefonu ważniejszy jest dostęp do sieci, z czym w szkołach nie zawsze jest najlepiej, co niekiedy utrudnia możliwość zastosowania aplikacji wybranych do użycia w ramach danego tematu, ale też ogranicza to, co dla znacznej części uczniów jest kluczowe, a mianowicie gry, oglądanie filmików czy przebywanie na portalach społecznościowych”.
.„Spoglądając na omawiany problem z nieco innej perspektywy, zgodzimy się zapewne, że liczbę wypadków drogowych ograniczają zapewne przepisy oraz konsekwentna egzekucja restrykcyjnych kar. Z drugiej strony bezpieczeństwo na drogach kształtuje też kultura jazdy. Mniej wypadków obserwujemy tam, gdzie ludzie są wobec siebie uważni, nie starają się za wszelką cenę zdominować innych uczestników ruchu drogowego, a kiedy nawet pojawi się jakiś nieogarnięty „wojownik”, to wolą mu raczej ustąpić, niż się z nim bez potrzeby ścigać. To samo dzieje się w świecie użytkowników rozwiązań cyfrowych” – przekonuje Jarosław KORDZIŃSKI.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ