„Watif". Hiszpański sposób na pokolenie „Z"

Watif

Watif to innowacyjny hiszpański serwis medialny, który rozpoczął działalność w październiku 2023 roku. Jak podaje Reuters Institute, jego misją jest dotarcie do młodych odbiorców, którzy coraz częściej odchodzą od tradycyjnych mediów na rzecz podcastów, mediów społecznościowych i krótkich treści wideo nagrywanych przez influencerów.

Watif – jak docierać do młodych?

.Watif to innowacyjne medium informacyjne założone przez popularnego hiszpańskiego dziennikarza Emilio Doménecha. Serwis skierowany jest do młodych ludzi i oferuje im newslettery, podcasty wideo oraz wydarzenia na żywo, które koncentrują się na aktualnych tematach z zakresu nauki, kultury, czy biznesu. Jak podkreśla Doménech, celem Watif jest zaktywizowanie młodych Hiszpanów, którzy stracili zdolność skupienia uwagi w wyniku ciągłej konkurencji między algorytmami, powiadomieniami push i różnego rodzaju aplikacjami.

Nazwa „Watif” pochodzi od angielskiego zwrotu „What if?” (co by było, gdyby?) zapisanego w hiszpańskiej formie. Serwis stawiając raczej na jakość niż ilość publikowanych materiałów, oferuje dwa newslettery i jeden podcast wideo tygodniowo.

Mar Manrique, dziennikarka i współzałożycielka Watif, w rozmowie z Reuters Institute opowiedziała o tym, jak ich projekt różni się od innych mediów w Hiszpanii i w jaki sposób przyciąga młodą publiczność. Manrique wspomina o tym, że inspiracją do tego typu serwisu była działalność Cleo Abraham, amerykańskiej dziennikarki, która na platformie YouTube w atrakcyjny i przystępny sposób opowiada o nowych technologiach i przyszłości IT. Kluczem do sukcesu Watif było zrozumienie potrzeb młodych odbiorców, co pozwoliło im dostosować tematykę i formaty. Twórcy nowego medium stawiają na prosty język, unikają technicznych terminów, a formy wideo i podcastów mają przyciągać młode osoby.

Mar Manrique podkreśla, że twórcom Watif zależy na zbudowaniu społeczności dookoła projektu. Oprócz wydarzeń online, organizują oni również spotkania na żywo i wspólne wyjścia. Starają się również utrzymywać kontakt z subskrybentami, prowadząc interaktywne dyskusje na swoich kanałach i zachęcając do dzielenia się swoimi refleksjami na temat publikowanych materiałów, czy bieżących wydarzeń przez What’sAapp.

Jakich treści potrzebują młodzi odbiorcy?

.Twórcy Watif chcą, by tematy przez nich poruszane były rzeczywiście interesujące z różnego punktu widzenia, a nie jedynie „rozdmuchane” przez większe media informacyjne. Nie zależy im na zarzucaniu odbiorców newsami i wiadomościami ze świata polityki, które ich zdaniem są dla młodych ludzi przytłaczające. Ich celem jest raczej zaciekawienie odbiorców konkretną problematyką, czy wyzwaniami dzisiejszego świata. Starają się podążać za tym, co interesuje młodych.

Największym zainteresowaniem cieszy się newsletter Watif, który dociera do aż 16 tysięcy subskrybentów w całej Hiszpanii. Serwis staje się coraz bardziej rozpoznawalny zarówno przez młodych ludzi, jak i większe firmy, które widzą, że sukces innowacyjnego serwisu polega na wysłuchaniu i podążaniu za potrzebami młodych ludzi. Przekaz Watif jest wiarygodny, bowiem sami twórcy to młode osoby, które potrafią się wczuć w swoich odbiorców.

Watif analizuje teraźniejszość i rozmawia o przyszłości w pozytywny sposób, nie unikając jednak przy tym bardziej złożonych tematów. Twórcy tej platformy zdają sobie sprawę z młodego wieku swojej społeczności i chcą ją raczej motywować, niż „zalewać” kontrowersyjnymi i trudnymi wiadomościami.

Postawmy na media wysokiej jakości. Na życie wysokiej jakości

.”Internet i wolności, które on wszystkim gwarantuje, są plugawione, regulowane i odrzucane w tej daremnej grze na refleks przeciwko nielicznej grupie głośnych i głupich. Media podnoszą moralną panikę przeciwko ich nowemu konkurentowi, globalnej sieci, obwiniając technologię o wszelkie bolączki tego świata (całkowicie umywając ręce od odpowiedzialności za to, gdzie się znaleźliśmy). Słyszę, jak dziennikarze, ustawodawcy, a nawet uczeni zaczynają na głos pytać, czy aby nie mamy „za dużo mowy”. Jak w ogóle można w oświeconym społeczeństwie zadawać tak obrzydliwe pytanie?” – pisze na łamach Wszystko co Najważniejsze prof. Jeff JARVIS, wykładowca, pisarz, intelektualista badający nowe media oraz gorący obrońca idei Open Web i transparentności w Internecie.

„Wspieranie dobrej mowy oznacza wyciąganie dłoni do osób wykształconych, aby nie dążyli do tego, co było już wcześniej, lecz posłużyli się narzędziami, jakie dają nam język, technologia, współpraca i sztuka, by wyrażali siebie i tworzyli na nieznane wcześniej sposoby, by wymyślali nowe formy i gatunki. Wspieranie dobrej mowy oznacza zwracanie uwagi na ich pracę”.

„Wspieranie dobrej mowy oznacza inwestowanie w nią. Wydaliśmy miliony na przeciwdziałanie dezinformacji. I dobrze. Sam pomagałem zarządzać częścią tych funduszy. Musieliśmy dostać nauczkę. Nie żałuję tamtych wysiłków ani ich nie krytykuję. Ale teraz musimy przesunąć nasze zasoby na pielęgnowanie jakości i kreatywności. Na media wysokiej jakości. Posłużę się przykładem: spójrzmy, jak Reddit zamierza finansować eksperymenty swoich użytkowników”.

Cały artykuł dostępny pod linkiem: Prof. Jeff JARVIS: Postawmy na media wysokiej jakości. Na życie wysokiej jakości.

Oprac. RB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 10 stycznia 2025