Wielka Brytania i Iran na kursie kolizyjnym

Wielka Brytania i Iran

Wielka Brytania nałożyła 14 października sankcje na wysokich rangą przedstawicieli irańskiej armii, sił powietrznych i organizacji związanych z rozwojem pocisków balistycznych i manewrujących – poinformowała agencja Reutera. Restrykcje są rezultatem irańskiego ataku rakietowego na Izrael z 1 października.

Wielka Brytania i Iran na kursie kolizyjnym

.”Pomimo wielokrotnych ostrzeżeń niebezpieczne działania Iranu i jego sojuszników prowadzą do dalszej eskalacji na Bliskim Wschodzie” – zaalarmował w oświadczeniu brytyjski minister spraw zagranicznych David Lammy. „Po ataku rakiet balistycznych na Izrael pociągamy Iran do odpowiedzialności i ujawniamy osoby, które umożliwiły tę operację” – oznajmił. Brytyjski MSZ powiadomił, że Lammy omówił działania Iranu z europejskimi partnerami podczas odbywającej się 14 października Rady Spraw Zagranicznych UE w Luksemburgu.

Wśród osób objętych sankcjami jest m.in. Abdolrahim Musawi, głównodowodzący armii Islamskiej Republiki Iranu, a wśród instytucji – m.in. Biuro Projektowania Systemów Napędowych Farzanegan i Irańska Agencja Kosmiczna. „Wielka Brytania nałożyła już ponad 400 sankcji na Iran, w tym na cały Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC) oraz na wiele osób odpowiedzialnych za niedawny atak na Izrael” – powiadomił resort spraw zagranicznych w oświadczeniu zamieszczonym na swojej stronie internetowej.

„Wielka Brytania będzie nadal współpracować z międzynarodowymi partnerami w celu pociągnięcia Iranu do odpowiedzialności za eskalację konfliktu na Bliskim Wschodzie i próby podważenia globalnego bezpieczeństwa” – zapowiedział MSZ w Londynie. Kraje grupy G7, do której należą m.in. Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, potępiły irański atak i wezwały do deeskalacji na Bliskim Wschodzie, potwierdzając jednocześnie swoje poparcie dla konieczności zapewnienia bezpieczeństwa Izraelowi – przypomniał Reuters.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 14 października 2024