Jest pomysł, jak nie popaść w demencję

Jest pomysł, jak nie popaść w demencję

Z analizy opublikowanej w piśmie „Alzheimer’s & Dementia” wynika, że witamina D znajdując się w mózgu, pomaga chronić seniorów przed objawami demencji.

.Szacuje się, że na demencję cierpi blisko 55 milionów osób na świecie, a wraz ze starzeniem się populacji liczba ta będzie wzrastać. Aby opracować metody zapobiegania lub spowalniania otępienia, musimy lepiej zrozumieć czynniki, które przyczyniają się do jego rozwoju.

Naukowcy z Tufts University w Massachusetts (USA) badali w jakiej ilości witamina D znajduje się w tkankach mózgu osób cierpiących na różnego stopnia otępienie, zarejestrowanych w bazie Rush Memory and Aging Project. Od 1997 roku badacze gromadzili dane dotyczące sprawności umysłowej i oznak demencji u uczestników. Próbki tkanek pobrano od 209 osób po ich śmierci. Poziom witaminy D porównywano w czterech obszarach mózgu – dwóch związanych z występowaniem zmian charakterystycznych dla choroby Alzheimera, jednym związanym z otępieniem naczyniopochodnym, a także jednym niezwiązanym z otępieniem.

Poziom witaminy D związany z otępieniem starczym

.Okazało się, że witamina D była obecna w badanych tkankach, a jej wyższy poziom we wszystkich czterech obszarach wyraźnie przekładał się na lepszą sprawność umysłową. Poziom witaminy D nie był jednak związany z którymkolwiek z fizjologicznych markerów choroby Alzheimera, takich jak nagromadzenie amyloidu beta, obecność ciał Levy’ego czy mikroudary. Oznacza to, że wciąż nie jest jasne, w jaki sposób witamina D wpływa na funkcjonowanie mózgu.

„Wiele badań wskazywało na wpływ składników odżywczych, w tym witaminy D, na funkcje poznawcze u seniorów, jednak dane pozyskiwane były w oparciu o jadłospis i sprawdzanie poziomu witaminy D we krwi. Chcieliśmy wiedzieć, czy witamina D jest obecna w mózgu, a jeśli tak, to jaka jej koncentracja wpływa na prawdopodobieństwo wystąpienia demencji” – mówi prowadząca badania dr Kyla Shea.

Mózg uczy się przez całe życie

.Doktorantka w ENS specjalizująca się w nauce o mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii poznawczej, Alice LATIMIER, na łamach “Wszystko co Najważniejsze” zwraca uwagę, że “Niektóre kompetencje są modyfikowane przez naturalne starzenie się mózgu. Żeby zrekompensować ten efekt starzenia, trzeba poświęcać więcej czasu na uczenie się. Nie zmienia to jednak faktu, że mechanizm plastyczności mózgu, umożliwiający uczenie się, funkcjonuje przez całe życie człowieka”.

“Wiele badań koncentrowało się na próbie zmierzenia wpływu starzenia się poznawczego na wydajność mózgu, wykorzystując w tym celu kombinacje różnych testów. Ich wyniki pokazują, że osoby starsze mają średnio dłuższe czasy reakcji, bardziej zawodną pamięć, zaburzoną percepcję zmysłów, oraz więcej trudności w rozwiązywaniu problemów. Te deficyty, zmierzone laboratoryjnie, powinny być przeszkodą dla osób starszych w pozyskiwaniu nowych informacji. Ale tego typu badania nie biorą pod uwagę ważnego aspektu starzenia się: tego, że wraz z akumulowaniem doświadczeń na przestrzeni całego życia, powiększa się ilość zmagazynowanych informacji w mózgu. Ludzie starsi mają dużo więcej doświadczeń, i co się z tym wiążę, dużo bardziej złożone umiejętności. I właśnie dlatego może im być trudniej pozyskiwać nowe” – pisze Alice LATIMIER w swoim tekście “Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno” [LINK].

PAP/WszystkoCoNajważniejsze/EG

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 12 grudnia 2022