
Rośnie liczba badań mierząca wpływ pandemii na rozwój dzieci. Z powodu wprowadzanych izolacji społecznych, dzieci poniżej piątego roku życia były pozbawione interakcji z rówieśnikami. Ma to negatywne konsekwencje dla ich rozwoju poznawczego.
Badacze na całym świecie starają się oszacować wpływ pandemii na rozwój dzieci. Szczególnie badanym zagadnieniem są ograniczenia ograniczenia interakcji społecznych i ich konsekwencje dla rozwoju i zdrowia psychicznego dzieci. Szczególnie złożona jest sytuacja dzieci do piątego roku życia, bowiem są one jednocześnie pozbawione dostępu do szczepienia przeciwko COVID-19. Wzrasta niepokój o ich zdrowie wśród dorosłych. Uwidaczniają się także cały czas problemy wynikające z rosnącego kryzysu ekonomicznego.
Doświadczenia naukowców, nauczycieli i rodziców, którzy obserwują wpływ izolacji i pandemii na rozwój dzieci opisała publicystka National Geographic Sharon Guynup w artykule How pandemic isolation is affecting young kids’ developing minds.
Z badań, które opublikowało American Association of Nurse Practitioners wynika, że dzieci do 36 miesiąca praktycznie nie wykazują żadnych różnic w zdolnościach motorycznych, reakcjach i komunikacji, w porównaniu do dzieci badanych przed pandemią.
W przypadku dzieci do drugiego roku życia negatywnych skutków jest najmniej. Zwraca na to uwagę Seth Pollak, psycholog z University of Wisconsin-Madison. Ze względu na konieczność przebywania dorosłych w domu, dzieci miały kontakt ze swoimi rodzicami przez cały dzień. Jak podkreśla Seth Pollak: może to być dla nich bardzo korzystne. Badacze dodają jednak, że nie zawsze był to wpływ wyłącznie pozytywny. Na dzieci, które zaczęły jeszcze częściej przebywać ze swoimi rodzicami negatywnie wpływał stres, który z powodu pandemii przeżywali ich rodzice.
Badaczy najbardziej niepokoi wpływ izolacji i pandemii na dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Profesor Anna Johnson z Georgetown University zwraca uwagę, że u niektórych uwidaczniają się wyraźne zakłócenia rozwojowe.
Kryzys ekonomiczny a dobrostan najmłodszych
.Kolejna kwestia, na którą zwracają uwagę naukowcy to wpływ kryzysu ekonomicznego. Nauczyciele obserwują wzrost liczby dzieci, które pochodzą z domów charakteryzujących się złą sytuacją materialną. Amanda Jolly, który uczy pierwszych klas w wiejskiej dzielnicy Paulus Valley w Oklahomie zwraca uwagę, że prócz problemów rosnącej liczby uczniów z zaburzoną koncentracją wzrosła liczba dzieci głodnych i niezadbanych.
Naukowcy są mimo wszystko dobrej myśli. Nasz mózg, kiedy jesteśmy dziećmi ma szczególną umiejętność adaptacji. – Ludzie są zdecydowanie najbardziej udanym gatunkiem inwazyjnym, jaki znała Ziemia. (…) Przeszliśmy przez wojny, zarazy czy klęski żywiołowe. Jako gatunek jesteśmy niezwykle odporni – komentuje James Griffin, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka im. Eunice Kennedy Shriver
Wyniki badań dotyczących bezpieczeństwa szczepionki firmy Pfizer-BioNTech dla dzieci poniżej piątego roku życia mają być opublikowane na początku kwietnia 2022 roku.