Wyjazd do Francji w lutym - te wystawy są świetnym powodem

Od Deauville po Paryż, od Orleanu po Niceę, francuskie muzea – zarówno te największe, jak i mniejsze, poświęcone artystom związanym z francuskimi regionami i inspirującym się bogactwem ich krajobrazów – przez cały rok proponują bogaty program wystaw. Oto wybór pięciu najciekawszych wystaw, dla których warto przyjechać do Francji w lutym.
Wyjazd do Francji w lutym – Deauville

.W centrum kultury Les Franciscaines w Deauville trwa wystawa zatytułowana „Julie Manet & ses cousines. La liberté de créer au féminin”, poświęcona twórczości Julie Manet – córki Berthe Morisot i bratanicy Edouarda Maneta – oraz jej kuzynek, Jeannie i Paule Gobillard. Prezentowane są obrazy, akwarele, fotografie i twórczość literacka artystek. Wystawa pokazuje również rolę, jaką w ich twórczości odegrali ich opiekunowie, nauczyciele i mecenasi: Berthe Morisot, Edouard Manet, Stéphane Mallarmé, Auguste Renoir i Edgar Degas.
Julie Manet & ses cousines. La liberté de créer au féminin, do 11 maja 2025 r. Les Franciscaines, 145 Avenue de la République, Deauville (Normandia)
Bagnols-sur-Cèze i Pont-Saint-Esprit: De Renoir à van Dongen

.W muzeach w Bagnols-sur-Cèze i Pont-Saint-Esprit równocześnie trwa wystawa, na której prezentowane są dzieła sztuki, znajdujące się w kolekcjach obu muzeów i pochodzące z donacji. Muzeum w Pont-Saint-Esprit posiada w swoich zbiorach obrazy m.in. Paula Signaca, Henriego Matisse’a czy Pierre’a Bonnarda. Muzeum w Bagnols-sur-Cèze, posiadające znaczącą kolekcję dzieł Alberta André, dzięki donacjom wzbogaciło swoją kolekcję o dzieła m.in. Auguste’a Renoira, Camille Claudel czy Keesa van Dongena. Wystawa pozwala odkryć najważniejsze dzieła, znajdujące się w kolekcjach obu muzeów.
De Renoir à van Dongen Chefs-d’œuvre des musées de Bagnols-sur-Cèze et de Pont-Saint-Esprit, do 4 maja 2025 r. Musée laïque d’art sacré du Gard, Pont-Saint-Esprit i Musée Albert-André, Bagnols-sur-Cèze (Oksytania)
Paryż: Épiphanies

.W Collège des Bernardins trwa wystawa dzieł Augustina Frison-Roche. Prezentowane obrazy poświęcone są tematowi epifanii. Augustin Frison-Roche podejmuje temat epifanii-objawienia, zarówno w kontekście biblijnym, jak i w znaczeniu objawienia przez kontemplację przyrody i sztuki.
Większość obrazów powstała na potrzeby wystawy. Monumentalne dzieło “Assomption”, prezentowane na wystawie, po jej zakończeniu trafi do katedry w Cambrai.
Épiphanies, do 26 lutego 2025 r. Collège des Bernardins, 20 rue de Poissy, Paryż
Bormes-les-Mimosas: Henri Rivière. Artisan de la lumière

.W Bormes-les-Mimosas można zobaczyć wystawę, poświęconą twórczości Henriego Rivière, francuskiego malarza, grafika i ilustratora, znanego zwłaszcza jako twórca teatru cieni w kabarecie Le Chat noir na Montmartre. Wystawa pokazuje różnorodność twórczości artysty – od roli, jaką odegrał w tworzeniu Le Chat noir, po pejzaże, inspirowane estetyką japońską, przedstawiające południową Francję. Prezentowane są m.in. akwarele, przedstawiające krajobraz Bormes-les-Mimosas.
Henri Rivière. Artisan de la lumière, do 2 listopada 2025 r. Musée d’Histoire et d’art de Bormes, 103, rue Carnot, Bormes-les-Mimosas (Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże)
Orlean: Dans l’atelier de Guido Reni

.W Musée des Beaux-Arts w Orleanie trwa wystawa, poświęcona warsztatowi włoskiego XVII-wiecznego artysty, Guido Reni. Twórcy wystawy chcieli pokazać, że warsztat artysty w XVII wieku nie ograniczał się do dzieł mistrza i ich kopii, ale angażował kilkadziesiąt wspólników i uczniów, którzy mieli swój wkład w twórczość artysty. Wystawa pokazuje bogactwo i wieloaspektowość funkcjonowania warsztatu artysty. W Musée des Beaux-Arts prezentowane są dzieła Guido Reni i jego współpracowników, pochodzące z kolekcji muzeum w Orleanie, zbiorów francuskich muzeów, a także włoskich i brytyjskich kolekcji prywatnych.
Dans l’atelier de Guido Reni, do 30 marca 2025 r. Musée des Beaux-Arts d’Orléans, 1 rue Fernand Rabier, Orlean (Region Centralny – Dolina Loary)
Piękno sztuki
.Malarstwo polskich i europejskich mistrzów, najciekawsze wystawy w stolicach Europy, szczególnie Rzymie i Paryżu, koncerty symfoniczne oraz w wykonaniu pojedynczych artystów skrzypiec lub fortepianu – to wszystko opisują na bieżąco autorzy publikujący na łamach „Wszystko co Najważniejsze”, a ich teksty zbieramy na stronie Piękno sztuki >>http://pieknosztuki.pl. Prof. Jerzy MIZIOŁEK, wybitny polski historyk sztuki pisze w swoim najnowszym tekście o uwiecznionym w sztuce triumfie pod Wiedniem króla Jana III Sobieskiego. „Nie sposób wyobrazić sobie antycznego Rzymu bez wszystkiego, co wiąże się z triumfami opisanymi przez wielu historyków starożytnych. Z setek łuków triumfalnych wystawionych w samym Rzymie i innych miastach Cesarstwa, do dziś przetrwały tylko nieliczne. O ich wielkiej sławie świadczą nowożytne ryciny i traktaty, takie jak Flavia Bionda Roma triumphans (1459), Roberta Valturia De re militari (1472) i Giacomo Lauro Antiquae Urbis Splendor (1612), które znane były dobrze również w Polsce, m.in. królowi Janowi III. Słowo „triumf” było w tamtych czasach wszechobecne w poezji i prozie, a pochody triumfalne ku czci virtus bellica wyzwalały moc i siłę do kolejnych batalii. Uroczystym celebracjom zwycięstw, jakże wyraźnie nawiązującym do formuł triumfowania w starożytnym Rzymie, towarzyszyła przemyślana oprawa artystyczna. Tak właśnie było w Krakowie 23 grudnia 1683 roku, gdy razem – król i jego piękna żona Maria Kazimiera – triumfalnie wjeżdżali w mury dawnej stolicy Polski po wielkim zwycięstwie pod Wiedniem” – pisze prof. Miziołek.
Więcej>>https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-jerzy-miziolek-triumfy-krola-jana-iii-i-ich-obrazowanie/
Julia Delanne/WszystkocoNajważniejsze