XIX Konkurs Chopinowski - rusza sprzedaż biletów

Sprzedaż biletów na XIX Konkurs Chopinowski rusza 1 października o godz. 12, dokładnie na rok przed konkursem – poinformował Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Bilety na konkurs będą dostępne online na stronie ebilet.pl, a także stacjonarnie w kasach Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

2 października 2025 roku – inaugracja kolejnej odsłony słynnego konkursu

.XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina odbędzie się w dniach 2-23 października 2025 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

20 października 2025 r. poznamy nowego zwycięzcę konkursu. Dzień później odbędzie się gala wręczenia nagród i pierwszy z trzech koncertów laureatów.

Koncert inauguracyjny zaplanowano na 2 października. Pierwszy etap konkursu odbędzie się w dniach 3-7 października (sesja poranna godz. 10.00 i sesja popołudniowa godz. 17.00); drugi etap w dniach 9-12 października (sesja poranna godz. 10.00 i sesja popołudniowa godz. 17.00), trzeci etap w dniach 14-16 października (sesja poranna godz. 10.00 i sesja popołudniowa godz. 17.00), finał odbędzie się w dniach 18-20 października (sesja wieczorna godz. 18.00).

Pierwszy koncert laureatów zaplanowano na 21 października, drugi kolejnego dnia, a trzeci 23 października.

Harmonogram sprzedaży biletów: 1 października o godz. 12 rusza sprzedaż biletów na przesłuchania pierwszego, drugiego i trzeciego etapu, finały, drugi oraz trzeci koncert laureatów.

We wrześniu 2025 r. rozpocznie się sprzedaż biletów na koncert inauguracyjny oraz pierwszy koncert laureatów.

Ile będą kosztowały bilety na XIX Konkurs Chopinowski?

.Cennik biletów dostępny jest pod adresem: [LINK]. Jak napisano w komunikacie, „w trakcie wystąpień konkursowych w sali koncertowej mogą przebywać dzieci od 8. roku życia”. „Osoby zakłócające ciszę zostaną poproszone o opuszczenie sali” – podkreślono.

Płatne wejściówki na przesłuchania konkursowe i koncerty laureatów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich będą dostępne po uprzednim kontakcie drogą mailową: bilety.konkurs@nifc.pl.

Na około 10 minut przed każdym przesłuchaniem konkursowym płatne wejściówki będą sprzedawane tylko wówczas, gdy w sali będą dostępne miejsca siedzące. Za bilety zwrócone do 30 czerwca 2025 r. zostanie wypłacona należność w wysokości 100 proc. ceny biletu. Od 1 lipca 2025 nie będzie możliwości zwracania biletów.

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina nagrodzony przez Cremona Musica Award

.Jury przyznało wyróżnienie za „ustanowienie nowych standardów w promowaniu muzyki klasycznej, nadzwyczaj wysoki standard streamingów oraz innowacyjne podejście do rozpowszechniania informacji na temat muzyki, Konkursu Chopinowskiego oraz jego uczestników, co pozwoliło milionom ludzi na całym świecie cieszyć się muzyką Fryderyka Chopina”. Jury doceniło Narodowy Instytut Fryderyka Chopina za „empatię i humanizm organizatorów Konkursu Chopinowskiego”. Nagroda została wręczona w sobotę 24 września 2022 r., podczas koncertu galowego w Museo del Violino w Cremonie, w którym brał udział Martín García García – zdobywca III miejsca w zeszłorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego.

Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, odbierając nagrodę, nie krył swojej radości „Cieszymy się, że nasze starania o dobrą komunikację zostały zauważone. Otrzymanie tej nagrody w miejscu, w którym serce skrzypiec bije dla całego świata, jest ogromnym zaszczytem. Naszą misją jest nie tylko odkrywanie najlepszych interpretatorów twórczości Fryderyka Chopina, ale też docieranie do jak największej liczby odbiorców – byśmy wspólnie mogli cieszyć się jego muzyką. Jesteśmy dumni z tego, że z okazji ostatniego Konkursu Chopinowskiego Warszawę odwiedziły dziesiątki tysięcy osób, a miliony śledziły jego przebieg w internecie. Wierzymy, że tylko dzięki współpracy możemy uczynić świat lepszym nie tylko dla muzyki klasycznej, ale po prostu dla wszystkich ludzi”.

Cremona Musica Award jest przyznawana przez Cremona Fiera od 2014 roku podczas międzynarodowych targów Cremona Musica International Exhibition and Festival. Co roku zarząd oraz komitet naukowy przyznają nagrody w pięciu kategoriach: kompozycji, wykonawstwie, komunikacji, projektu, a także, od 2018 roku, lutnictwa gitarowego. Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się: Christophe Coin (wykonawstwo – smyczki), Wałentyn Silwestrow  (kompozycja), Martin Engstroem (projekt), David Krakauer (wykonawstwo – instrumenty dęte) i John Monteleone (lutnictwo gitarowe).

XIX Konkurs Chopinowski upamiętnia muzyka wielkiego patrioty

.Muzyka Fryderyka Chopina wzbudzała patriotyczne skojarzenia, jeszcze zanim jego partytury opuściły prasy drukarskie. Już jako syn właściciela jednej z najlepszych pensji w Warszawie wieczorami improwizował dla kolegów na tematy historyczne, a goście jego salonu w Paryżu mogli słyszeć całe poematy, których jedynie fragmenty przelewał na papier. Narodowy, patriotyczny rys jego twórczości był czytelny nie tylko dla Polaków. Zauważył go już Robert Schumann, pierwszy międzynarodowy recenzent młodego Chopina (to on zakrzyknął o chopinowskich Wariacjach op. 2: „Panowie, czapki z głów, oto geniusz”). W recenzji koncertów fortepianowych tak oto charakteryzuje Chopina w kontekście powstania listopadowego: „Stanął więc, zaopatrzony w najgłębszą znajomość swej sztuki, świadom swej siły i stąd uzbrojony w odwagę, kiedy w 1830 r. odezwał się potężny głos ludów. Setki młodzieńców wyczekiwały tej chwili: lecz Chopin był pierwszy na wałach […]. Na spotkanie nowego czasu i nowych stosunków los przygotował coś jeszcze: wyróżnił Chopina i uczynił go interesującym przez jego wyrazistą, oryginalną narodowość, mianowicie polską […]. Gdyby samowładny monarcha [car] wiedział, jaki w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zagraża mu niebezpieczny wróg, zakazałby tej muzyki. Utwory Chopina to armaty ukryte w kwiatach”. Echa powstańczej pieśni Litwinka Kurpińskiego (op. 49) czy „heroiczne” przetworzenia poloneza (op. 53) były czytelne natychmiast po wysłuchaniu.

Sam Chopin pozostawił też liczne dowody patriotycznego zaangażowania. Wybuch powstania w 1830 r. stał się momentem przełomowym w jego stylu muzycznym. To wtedy – gdy przyjaciele niemal siłą powstrzymali go od powrotu i walki – pisał, że nocami „piorunuje na fortepianie”, wtedy zaczął wprowadzać ciemne brzmienia, gwałtowne kontrasty i liczne przebiegi chromatyczne rozkładające klasyczną prostotę stylu dur-moll. To wtedy powstały – zgodnie z rodzinnym przekazem – Etiuda c-moll zwana Rewolucyjną czy gwałtowne Scherzo h-moll, a nawet szkic Preludium d-moll, wydanego wiele lat później w cyklu op. 28, nawiązującym do bachowskiego Das Wohltemperierte Klavier.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 25 września 2024