Zwrot Wielkiej Brytanii w stronę Indo-Pacyfiku. Umowa handlowa z CPTPP podpisana

Wielka Brytania formalnie podpisała w niedzielę porozumienie o wejściu do Wszechstronnego i Postępowego Porozumienia na rzecz Partnerstwa Transpacyficznego (CPTPP), bloku handlowego 11 państw, leżących wokół Pacyfiku. To najważniejsza umowa handlowa Wielkiej Brytanii, zawarta po brexicie.
Pierwszy europejski kraj w CPTPP
.Po ratyfikacji umowy, co powinno nastąpić do połowy przyszłego roku, Wielka Brytania stanie się pierwszym europejskim krajem w CPTPP i pierwszym nowo przyjętym członkiem od czasu utworzenia bloku w 2018 r. W jego skład wchodzi 11 państw regionu Pacyfiku: Australia, Brunei, Chile, Japonia, Kanada, Malezja, Meksyk, Nowa Zelandia, Peru, Singapur i Wietnam, zamieszkałych przez ponad 500 mln osób. Wraz z Wielką Brytanią ich łączny PKB wynosi 12 bilionów funtów, co stanowi 15 proc. światowej gospodarki.
„Cieszę się, że jestem tutaj w Nowej Zelandii, aby podpisać umowę, która będzie dużym impulsem dla brytyjskich firm i zapewni miliardy funtów w efekcie zwiększonego handlu, a także otworzy ogromne możliwości i niezrównany dostęp do rynku liczącego ponad 500 milionów ludzi. Wykorzystujemy nasz status niezależnego kraju handlowego, aby dołączyć do ekscytującego, rozwijającego się, przyszłościowego bloku handlowego, który pomoże rozwijać brytyjską gospodarkę, bazując na setkach tysięcy miejsc pracy już tworzonych w całym kraju przez firmy z CPTPP” – oświadczyła po podpisaniu umowy brytyjska minister biznesu i handlu Kemi Badenoch.
Najważniejsza umowa handlowa od czasu brexitu
.Przy okazji podpisania umowy brytyjski rząd opublikował dane pokazujące, że firmy z siedzibą w państwach CPTPP zatrudniały w 2019 r. jednego na 100 pracowników w Wielkiej Brytanii, co przekłada się na ponad 400 tys. miejsc pracy w całym kraju. Podpisanie umowy akcesyjnej jest formalnym potwierdzeniem porozumienia, które zostało osiągnięte w marcu po dwóch latach negocjacji. Brytyjski rząd przekonuje, że to najważniejsza umowa handlowa zawarta od czasu wyjścia z Unii Europejskiej przed trzema laty, a członkostwo w CPTPP ułatwi brytyjskim przedsiębiorstwom dostęp do największych obecnych i przyszłych gospodarek świata. Krytycy jednak wskazują, że zyski z przystąpienia do tej strefy wolnego handlu nie zrównoważą strat gospodarczych, wynikłych z opuszczenia UE.
Brak znaczących korzyści gospodarczych dla Londynu?
.Dzięki wejściu do CPTPP ponad 99 proc. brytyjskich towarów eksportowanych do 11 krajów członkowskich będzie wolne od ceł i barier handlowych. Ale jako że Wielka Brytania już wcześniej miała umowy handlowe ze wszystkimi członkami bloku poza Brunei i Malezją, jej wejście do strefy wolnego handlu nie przełoży się na znaczące korzyści gospodarcze ani nie zrównoważy strat związanych z wyjściem z UE. Gdy rozpoczynano formalne negocjacje, brytyjski rząd wyliczał, że w wyniku członkostwa PKB wzrośnie w ciągu 15 lat o 1,8 mld funtów, czyli zaledwie o 0,08 proc. Tymczasem według szacunków brytyjski PKB będzie za 15 lat o 4 proc. niższy niż byłby, gdyby Wielka Brytania pozostała w UE.
Indo-Pacyfik – kluczowy region światowej gospodarki
.Na temat kluczowego znaczenie dla światowej gospodarki regionu Indo-Pacyfiku, na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Velina TCHAKAROVA w tekście „Stany Zjednoczone i punkty krytyczne globu„.
„Ze względu na szybką cyfryzację łańcuchów dostaw i infrastruktury portowej globalne szlaki żeglugowe są coraz bardziej narażone na różne zagrożenia – od piractwa, przez konflikty zbrojne, po zagrożenia cybernetyczne i hybrydowe. Granice między światowymi szlakami żeglugowymi a geopolityką coraz bardziej się zacierają. Skutki długotrwałej blokady szlaku w wyniku nagłego incydentu lub konfliktu zbrojnego mogą doprowadzić do gwałtownego wzrostu cen żywności i energii, co z kolei może mieć wpływ na podatne na konflikty obszary świata i prowadzić do buntów społecznych oraz politycznego chaosu. Niektóre z punktów krytycznych są wąskimi szlakami żeglugowymi o dużym natężeniu ruchu – ze względu na ich strategiczne położenie borykają się z problemami bezpieczeństwa międzynarodowego i transgranicznymi zagrożeniami terrorystycznymi”.
.”Główna gra geopolityczna XXI wieku będzie się rozgrywać prawdopodobnie na Morzu Południowochińskim i w rejonie Indo-Pacyfiku. Z kolei punkty krytyczne na szlakach morskich znajdujące się na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej, na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym zaliczają się do najważniejszych takich punktów na świecie. Mapa morskich szlaków tranzytu ropy naftowej pokrywa się w znacznym stopniu z mapą szlaków światowego handlu żywnością, co może być kolejnym źródłem możliwych problemów w przyszłości. Długotrwałe zakłócenia w jednym z kluczowych punktów mogą mieć katastrofalne skutki dla światowego bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego” – pisze Velina TCHAKAROVA.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ