USA powstrzymały Izrael przed prewencyjnym atakiem na Liban

Administracja USA powstrzymała Izrael przed podjęciem ataku na Liban w ramach operacji przeciw Hamasowi. Zwolennikiem prewencyjnego uderzenia był izraelski minister obrony Joaw Gallant – podają w sobotę „New York Times” i portal izraelskiej telewizji i24 News.
Prewencyjny atak Izraela na Liban?
.”Prezydent (Joe) Biden i jego najważniejsi doradcy nalegali, by Izrael nie podejmował żadnej większej akcji przeciw Hezbollahowi – potężnej libańskiej milicji – która mogłoby go wciągnąć w wojnę między Izraelem i Hamasem” – napisał nowojorski dziennik, powołując się na anonimowych przedstawicieli rządów USA i państwa żydowskiego. Tymczasem Gallant dokonał w piątek wieczorem przeglądu oddziałów Sił Obronnych Izraela (IDF) zgromadzonych na granicy ze Strefą Gazy. Jak donosi dziennik „Jerusalem Post” minister sprawdzał gotowość izraelskich sił do rozpoczęcia inwazji.
Operacja lądowa w Strefie Gazy
.Według relacji portalu Times of Israel USA i kraje europejskie naciskają na władze Izraela, by odłożyły operację w Strefie Gazy ze względu na przetrzymywanych przez Hamas zakładników. Jednak wysokiej rangi przedstawiciele izraelskiego rządu przekazali w piątek wieczorem portalowi Ynet News, że uwolnienie przez Hamas dwóch amerykańskich zakładniczek nie wpłynie na plany dotyczące inwazji. W czwartek Gallant powiedział czwartek żołnierzom piechoty, rozlokowanym na granicy ze Strefą Gazy, że wkrótce „zobaczą Gazę od środka”.
IDF przekazały, że w nocy z piątku na sobotę przeprowadziły liczne ataki na cele Hamasu w Strefie Gazy, w tym stanowiska dowodzenia, miejsca skąd prowadzono ostrzał rakietowy, pozycje snajperów oraz infrastrukturę należącą do tego ugrupowania. Tymczasem strona palestyńska poinformowała w sobotę rano, że od początku konfliktu Strefie Gazy zginęło ponad 4,1 tys. osób, a milion mieszkańców Strefy Gazy zostało zmuszonych do opuszczenia swoich domów – relacjonuje Reuters.
Najkrwawszy atak na Izrael od 50 lat
.Konflikt rozpoczął się od ataku palestyńskiego Hamasu na Izrael ze Strefy Gazy. Uderzenie skutkowało największą liczbą ofiar śmiertelnych wśród Izraelczyków od 1973 roku, gdy państwo żydowskie stoczyło wojnę z koalicją syryjsko-egipską. Oddział Hamasu wziął podczas ataku zakładników. Wśród około 200 uprowadzonych osób są przedstawiciele 22 narodowości, w tym 10 Amerykanów, co najmniej siedmioro Niemców, ośmioro Argentyńczyków i troje Francuzów. Katar uczestnicy w mediacjach w sprawie ich uwolnienia.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów” – pisze Antonia COLIBASANU.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ