

100 najlepszych uniwersytetów Europy
W najnowszym zestawieniu Times Higher Education (THE) 2016 wśród stu najlepszych europejskich uniwersytetów prym wiodą uniwersytety na wyspach brytyjskich. W klasyfikacji brano pod uwagę 13 wskaźników, w tym prace badawcze, poziom pedagogiczny, wymiany z innymi ośrodkami naukowymi, szczególnie w zakresie współpracy międzynarodowej. Być może stąd tak wysoka pozycja uczelni brytyjskich. Ale to tylko jedna z hipotez. Oto lista stu najlepszych uniwersytetów w Europie. Zapraszamy do dyskusji. Poszukajmy uczelni z Polski. 1 University of Oxford Wlk.Brytania 2 University of Cambridge Wlk.Brytania 3 Imperial College…

Inteligencja kruków
W rozważaniach nad inteligencją jeszcze do niedawna uważano, że tylko ludzie posiedli umiejętność abstrakcyjnego rozumowania. Skoro tylko człowiek posługuje się językiem, tylko on jest w stanie myśleć, prawda? .Dzisiejsza nauka obala ten pogląd dzięki wielu eksperymentom badających m. in. umiejętność rozwiązywania problemów przez wrony. Jak się okazuje, ptaki z mózgami wielkości ludzkiego kciuka radzą sobie ze złożonymi problemami nie gorzej od siedmiolatków. W słynnym już eksperymencie z przysmakiem w menzurce z wodą wrony decydowały się na użycie narzędzi w odpowiednim kontekście, np. o odpowiednim rozmiarze,…

Niedługo dziennik w japońskiej telewizji będzie prezentował robot
Nikogo już w Japonii nie dziwi, gdy w recepcji hotelu zostanie obsłużony przez robota. W przyszłym roku jednak po raz pierwszy robot będzie prezentował dziennik telewizyjny.

Laboratoryjne embriony stworzone z pominięciem zapłodnienia
Laboratoryjne embriony mysz, stworzone bez jajeczek i plemników i inkubowane w urządzeniu przypominającym szybko kręcący się diabelski młyn pełen maleńkich szklanych fiolek, przetrwały 8,5 dnia.

Punktologia zabija odkrycia. Peter HIGGS o kryzysie nauki
Peter HIGGS, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki na łamach magazynu „Guardian” mówi o kryzysie nauki.

Karolina RZEŹNIK
Nie demonizujmy googlowania czy rozmów z ChatGPT. Edukujmy
Zamiast sprzeczać się o to, kiedy technologia odbierze nam pracę i jakie branże zostaną wyeliminowane, zastanówmy się, jak efektywnie edukować w zakresie sztucznej inteligencji.

Alice LATIMIER
Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno
Przekażcie Waszym Rodzicom i najbliższym: czas zacząć naukę… nieważne ile ma się lat! Jesteśmy w pewnym sensie „zaprogramowani” na to, żeby się uczyć. Nasz mózg jest w stanie ciągle się dostosowywać i zmieniać pod wpływem naszych doświadczeń, od najmłodszych lat do starości. Nie ma więc jednego wieku na naukę nowego języka.

Paul KINGSNORTH
Technokraci porwali ekologię. I sprowadzili nas na manowce
Jesteśmy w okresie, który może się okazać ostatecznym triumfem racjonalnego człowieka. Wybudowana przez niego wieża prawie sięgnęła sklepienia świata. Z każdej starej opowieści ludzkości można wysnuć, co się dalej wydarzy.

Prof. Leszek PACHOLSKI
Bez obaw, ChatGPT nie zrewolucjonizuje nauki
Nie ma nic złego w sztucznej inteligencji. Problemem są ludzie – nieumiejący lub niechcący z niej rzetelnie korzystać.

Jędrzej STĘPIEŃ
ChatGPT a przyszłość edukacji
ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.

Prof. Jacek KORONACKI
Historia ChatGPT, danologia, sztuczna inteligencja oraz ryzyko pochwały nierozumnego rozumu
Nie trzeba wielkiej wyobraźni, by dostrzec, jak potężny potencjał władzy znalazł się w rękach panujących nad internetem. Potencjał dziś jawnie wykorzystywany przez rząd Chin, niejawnie przez inne rządy.

Prof. Anna WOJCIUK
Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych
Oświata i nauka wyraźnie należą do dziedzin życia, w których zderzenia odmiennych wartości z porządkami aksjologicznymi są dziś szczególnie wyczuwalne, a ich wynik będzie miał decydujący wpływ na przyszłość państw, społeczeństw i stosunków międzynarodowych.

Ks. prof. Józef BREMER
Wolna wola – kognitywistyczna puszka Pandory
Argumentacja przeciwników wolnej woli przeradza się w niekończący się regres.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Badania naukowe zmieniają nasz świat
Najbardziej ambitne europejskie projekty badawcze realizowano w trzech dużych obszarach nauki: naukach o życiu, naukach ścisłych i technicznych oraz naukach społecznych i humanistycznych.

Prof. Piotr CZAUDERNA
Skąd się bierze „człowieczeństwo”? Svante Pääbo i Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny
Przyjęło się uważać, iż Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny przyznaje się raczej za odkrycia, które mają potencjalnie praktyczne znaczenie. Tymczasem nagroda dla Svante Pääbo idzie pod prąd tej tendencji, bo praktyczne znaczenie jego odkryć jest nieco ograniczone. Z drugiej jednak strony z pewnością międzynarodowe środowisko genetyków, paleontologów i antropologów odczuło wielką radość i satysfakcję. Na pewno dzięki dokonaniom noblisty poznaliśmy lepiej nasze biologiczne i ewolucyjne korzenie.

Prof. Marek SANAK
Nagroda Nobla dla twórcy paleogenomiki
Niewielu współczesnych naukowców może się pochwalić odkryciem nowego gatunku człowieka, opisaniem sekwencji jego genomu na podstawie kilku fragmentów kostnych znalezionych w jaskiniowych osadach oraz wykazaniem u ludzi współczesnych domieszki sekwencji genetycznej wymarłych gatunków człowieka.

Prof. Jan P. HUDZIK
Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach „Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?

Prof. Michał KLEIBER
Najlepsze uczelnie w najnowszym rankingu szanghajskim. Miejsce dla uczelni z Polski
Ranking szanghajski to od lat jedno z najważniejszych źródeł o najlepszych uczelniach świata. O najnowszej liście szanghajskiej i rankingach najlepszych uczelni pisze prof. Michał KLEIBER

Prof. Ben BRADLEY
Karol Darwin wyprzedził współczesną psychologię o całe stulecie
150 lat temu Karol Darwin napisał o tym, jak ewoluowała ekspresja u człowieka – wyprzedzając współczesną psychologię o całe stulecie – pisze prof. Ben BRADLEY

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI
Jak uczyć historii?
Właściwy poziom dumy narodowej zbudujemy jedynie wtedy, gdy zamiast licytować sukcesy i porażki, zastanowimy się naprawdę, kim jesteśmy jako wspólnota: czy kieruje nami dążenie do wolności, czy do świętego spokoju, czy szczytne ideały, czy materialny dostatek, a wreszcie, co być może najważniejsze w historii Polski – co mogliśmy osiągnąć sami, a co stało się rezultatem działań obcych, a więc co nam pomogło, a co przeszkodziło i kto był winien – „my” czy „oni”.