
100 najlepszych uniwersytetów Europy
W najnowszym zestawieniu Times Higher Education (THE) 2016 wśród stu najlepszych europejskich uniwersytetów prym wiodą uniwersytety na wyspach brytyjskich. W klasyfikacji brano pod uwagę 13 wskaźników, w tym prace badawcze, poziom pedagogiczny, wymiany z innymi ośrodkami naukowymi, szczególnie w zakresie współpracy międzynarodowej. Być może stąd tak wysoka pozycja uczelni brytyjskich. Ale to tylko jedna z hipotez. Oto lista stu najlepszych uniwersytetów w Europie. Zapraszamy do dyskusji. Poszukajmy uczelni z Polski. 1 University of Oxford Wlk.Brytania 2 University of Cambridge Wlk.Brytania 3 Imperial College…

Inteligencja kruków
W rozważaniach nad inteligencją jeszcze do niedawna uważano, że tylko ludzie posiedli umiejętność abstrakcyjnego rozumowania. Skoro tylko człowiek posługuje się językiem, tylko on jest w stanie myśleć, prawda? .Dzisiejsza nauka obala ten pogląd dzięki wielu eksperymentom badających m. in. umiejętność rozwiązywania problemów przez wrony. Jak się okazuje, ptaki z mózgami wielkości ludzkiego kciuka radzą sobie ze złożonymi problemami nie gorzej od siedmiolatków. W słynnym już eksperymencie z przysmakiem w menzurce z wodą wrony decydowały się na użycie narzędzi w odpowiednim kontekście, np. o odpowiednim rozmiarze,…

Niedługo dziennik w japońskiej telewizji będzie prezentował robot
Nikogo już w Japonii nie dziwi, gdy w recepcji hotelu zostanie obsłużony przez robota. W przyszłym roku jednak po raz pierwszy robot będzie prezentował dziennik telewizyjny.

Punktologia zabija odkrycia. Peter HIGGS o kryzysie nauki
Peter HIGGS, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki na łamach magazynu “Guardian” mówi o kryzysie nauki.

Alice LATIMIER
Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno
Przekażcie Waszym Rodzicom i najbliższym: czas zacząć naukę… nieważne ile ma się lat! Jesteśmy w pewnym sensie „zaprogramowani” na to, żeby się uczyć. Nasz mózg jest w stanie ciągle się dostosowywać i zmieniać pod wpływem naszych doświadczeń, od najmłodszych lat do starości. Nie ma więc jednego wieku na naukę nowego języka.

Prof. Ben BRADLEY
Karol Darwin wyprzedził współczesną psychologię o całe stulecie
150 lat temu Karol Darwin napisał o tym, jak ewoluowała ekspresja u człowieka – wyprzedzając współczesną psychologię o całe stulecie – pisze prof. Ben BRADLEY

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI
Jak uczyć historii?
Właściwy poziom dumy narodowej zbudujemy jedynie wtedy, gdy zamiast licytować sukcesy i porażki, zastanowimy się naprawdę, kim jesteśmy jako wspólnota: czy kieruje nami dążenie do wolności, czy do świętego spokoju, czy szczytne ideały, czy materialny dostatek, a wreszcie, co być może najważniejsze w historii Polski – co mogliśmy osiągnąć sami, a co stało się rezultatem działań obcych, a więc co nam pomogło, a co przeszkodziło i kto był winien – „my” czy „oni”.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Sukces nauki zaczyna się w szkole
Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.

Prof. Michał KLEIBER
Walka ze zmianami klimatu. Damy radę?
Wzrost światowych cen energii może wywołać w wielu krajach poważne niepokoje społeczne krytyczne wobec całej polityki proklimatycznej. W Unii Europejskiej – w szczególności programu Fit for 55.

Ks. prof. Michał HELLER
Nie wiem, czy to byłoby dobre, żeby filozofia dała się prowadzić nauce
Są pytania, których bez pomocy nauki nie dałoby się w ogóle postawić. A jednocześnie ona sama jest faktem filozoficznym, domaga się wyjaśnień filozoficznych. Przy pewnej interpretacji nauka może być filozofią.

Carl BILDT
Niejasne perspektywy wobec globalnych wyzwań
Stany Zjednoczone są kluczowe w globalnej odpowiedzi na wyzwania klimatyczne. Najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy w obliczu wielu pól konfrontacji USA będą w stanie nawiązać konstruktywne stosunki z Chinami w celu ochrony klimatu.

Simon INGS
Lem. Człowiek przyszłości
Już w latach 50. ubiegłego wieku Stanisław Lem, autor literatury fantastycznonaukowej, zaczął spisywać swoje prorocze obserwacje teraźniejszości oraz tego, co jeszcze przed nami. Jego wizje spełniają się w sposób wręcz niespotykany.

Prof. Jerzy HAUSNER
Uniwersytet – archipelag wartości
Polski uniwersytet jest zdepersonalizowany. Następuje osłabienie relacji między nauczycielami a studentami. Zanik wspólnotowości napędzany jest postępującą biurokratyzacją. Częścią rzeczywistości polskich uniwersytetów jest „najmowanie” pracowników naukowych, którzy niejednokrotnie prowadzą działalność komercyjną poza murami uczelni w ramach podmiotów zewnętrznych.

Prof. Andreas SCHLEICHER
Szkoły muszą kształcić najwyższej jakości ludzi, a nie drugiej jakości roboty
Współczesny model kształcenia nie jest w stanie reagować wystarczająco szybko na postępujące zmiany społeczne. Nie wystarczy już czekać, aż rozkwitnie tysiąc kwiatów. Musimy stworzyć odpowiednie i przyjazne środowisko, które uwolni pomysłowość nauczycieli i szkół i stworzy podwaliny zmian.

Prof. Michał KLEIBER
Po pierwsze - edukacja
W jakie absolutnie podstawowe kompetencje powinna wyposażać swych absolwentów szkoła?

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Kolejne stracone pokolenie?
Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych. Jednym z nich jest subsystem edukacyjny, który musiał się dostosować do nowej sytuacji poprzez bezprecedensową zmianę trybu funkcjonowania polegającą na przejściu szkół na nauczanie zdalne.

Marcin JAKUBOWSKI
Lem. Człowiek renesansu
Lem interesował się cybernetyką, genetyką i kosmologią (rozważał możliwość istnienia rozpatrywanego dziś na serio „multiversum” – wielu wszechświatów sąsiadujących ze sobą). Tak nadużywane dziś określenie „człowiek renesansu” znakomicie pasowało do Lema.

Prof. Michał KLEIBER
Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.

Eliezer YUDKOWSKY
Siła inteligencji
Niedocenienie inteligencji pociąga za sobą niedoszacowanie potencjalnej potęgi sztucznej inteligencji.

Prof. Teodor SEDLARSKI
Trójmorze jest naszą wspólną szansą
Badania naukowe i innowacje odgrywają kluczową rolę w strategii rozwoju i zatrudnienia Unii Europejskiej. Stymulowanie działań w tych sektorach pozwoli opracować odpowiednie rozwiązania umożliwiające sprostanie istotnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatyczne, bezpieczeństwo energetyczne, zdrowie publiczne, warunki życia i pracy.