Prof. Leszek PACHOLSKI
Nowy ranking szanghajski i wciąż te same pytania o polskie uczelnie
Pojawiają się głosy, że polskie uczelnie w rankingach są nisko, ponieważ są zbyt małe. Jednak gdyby osiągnięcia czołowych polskich uczelni znormalizować do ich wielkości, to Uniwersytety Warszawski i Jagielloński znalazłyby się w dziesiątej setce, co oznacza, że oprócz dobrych uczonych jest na tych uczelniach też dużo osób, których wkład w naukę jest niewielki.
Prof. Jacek KORONACKI
Raport z oblężonego miasta, czyli o edukacji cyfrowej i miejscu szkoły w kulturze
Niniejszy tekst poświęcam szerszemu kontekstowi edukacji cyfrowej w szkole – miejscu szkoły we współczesnej kulturze (albo raczej antykulturze Zachodu). Na początek słowo konkretne, co moim zdaniem należy dziś zmienić w spojrzeniu na informatykę w szkole podstawowej.
Jędrzej STĘPIEŃ
Nauczanie języka angielskiego w dobie samotności
Musimy wymyślić, czym jest nauczanie języka na nowo. I musimy zrobić to w kontekście nadchodzącego tsunami samotności i pogłębiającego się kryzysu tożsamości.
Mathias RISSE
Aby przetrwać, potrzebujemy cierpliwości, elastyczności i inteligencji
Etycy nadal nie zgadzają się co do podstawowych zasad moralności, do tego stopnia, że nie wiadomo, czy superinteligencje nie uznałyby wyeliminowania ludzkości za coś niewłaściwego.
Prof. Michał KLEIBER
Zdrowie pod najwyższą ochroną
Czy sztuczna inteligencja może przewidzieć datę śmierci człowieka? – pisze prof. Michał KLEIBER.
Prof. Grzegorz WROCHNA
Polska gospodarka kosmiczna
Rozdrobnienie polskiego sektora kosmicznego może stać się zaletą, bo daje dużą elastyczność, umożliwia szybkie reagowanie na pojawienie się nowych technologii czy potrzeb rynkowych.
Karolina RZEŹNIK
Nie demonizujmy googlowania czy rozmów z ChatGPT. Edukujmy
Zamiast sprzeczać się o to, kiedy technologia odbierze nam pracę i jakie branże zostaną wyeliminowane, zastanówmy się, jak efektywnie edukować w zakresie sztucznej inteligencji.
Paul KINGSNORTH
Technokraci porwali ekologię. I sprowadzili nas na manowce
Jesteśmy w okresie, który może się okazać ostatecznym triumfem racjonalnego człowieka. Wybudowana przez niego wieża prawie sięgnęła sklepienia świata. Z każdej starej opowieści ludzkości można wysnuć, co się dalej wydarzy.
Prof. Leszek PACHOLSKI
Bez obaw, ChatGPT nie zrewolucjonizuje nauki
Nie ma nic złego w sztucznej inteligencji. Problemem są ludzie – nieumiejący lub niechcący z niej rzetelnie korzystać.
Prof. Jacek KORONACKI
Historia ChatGPT, danologia, sztuczna inteligencja oraz ryzyko pochwały nierozumnego rozumu
Nie trzeba wielkiej wyobraźni, by dostrzec, jak potężny potencjał władzy znalazł się w rękach panujących nad internetem. Potencjał dziś jawnie wykorzystywany przez rząd Chin, niejawnie przez inne rządy.
Jędrzej STĘPIEŃ
ChatGPT a przyszłość edukacji
ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.
Prof. Anna WOJCIUK
Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych
Oświata i nauka wyraźnie należą do dziedzin życia, w których zderzenia odmiennych wartości z porządkami aksjologicznymi są dziś szczególnie wyczuwalne, a ich wynik będzie miał decydujący wpływ na przyszłość państw, społeczeństw i stosunków międzynarodowych.
Ks. prof. Józef BREMER
Wolna wola – kognitywistyczna puszka Pandory
Argumentacja przeciwników wolnej woli przeradza się w niekończący się regres.
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Badania naukowe zmieniają nasz świat
Najbardziej ambitne europejskie projekty badawcze realizowano w trzech dużych obszarach nauki: naukach o życiu, naukach ścisłych i technicznych oraz naukach społecznych i humanistycznych.
Prof. Piotr CZAUDERNA
Skąd się bierze „człowieczeństwo”? Svante Pääbo i Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny
Przyjęło się uważać, iż Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny przyznaje się raczej za odkrycia, które mają potencjalnie praktyczne znaczenie. Tymczasem nagroda dla Svante Pääbo idzie pod prąd tej tendencji, bo praktyczne znaczenie jego odkryć jest nieco ograniczone. Z drugiej jednak strony z pewnością międzynarodowe środowisko genetyków, paleontologów i antropologów odczuło wielką radość i satysfakcję. Na pewno dzięki dokonaniom noblisty poznaliśmy lepiej nasze biologiczne i ewolucyjne korzenie.
Prof. Marek SANAK
Nagroda Nobla dla twórcy paleogenomiki
Niewielu współczesnych naukowców może się pochwalić odkryciem nowego gatunku człowieka, opisaniem sekwencji jego genomu na podstawie kilku fragmentów kostnych znalezionych w jaskiniowych osadach oraz wykazaniem u ludzi współczesnych domieszki sekwencji genetycznej wymarłych gatunków człowieka.
Laboratoryjne embriony stworzone z pominięciem zapłodnienia
Laboratoryjne embriony mysz, stworzone bez jajeczek i plemników i inkubowane w urządzeniu przypominającym szybko kręcący się diabelski młyn pełen maleńkich szklanych fiolek, przetrwały 8,5 dnia.
Prof. Jan P. HUDZIK
Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach „Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?
Prof. Michał KLEIBER
Najlepsze uczelnie w najnowszym rankingu szanghajskim. Miejsce dla uczelni z Polski
Ranking szanghajski to od lat jedno z najważniejszych źródeł pozwalających na rozpoznanie najlepszych uczelni świata. O liście szanghajskiej i rankingach najlepszych uczelni, w których pojawiają się także polskie uczelnie wyższe – w tygodniu, w którym upubliczniono najnowsze wydanie rankingu S
szanghajskiego.
Punktologia zabija odkrycia. Peter HIGGS o kryzysie nauki
Peter HIGGS, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki na łamach magazynu „Guardian” mówi o kryzysie nauki.
Prof. Ben BRADLEY
Karol Darwin wyprzedził współczesną psychologię o całe stulecie
150 lat temu Karol Darwin napisał o tym, jak ewoluowała ekspresja u człowieka – wyprzedzając współczesną psychologię o całe stulecie – pisze prof. Ben BRADLEY
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Sukces nauki zaczyna się w szkole
Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.
Prof. Michał KLEIBER
Walka ze zmianami klimatu. Damy radę?
Wzrost światowych cen energii może wywołać w wielu krajach poważne niepokoje społeczne krytyczne wobec całej polityki proklimatycznej. W Unii Europejskiej – w szczególności programu Fit for 55.
Ben RYAN
Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzeba wielkiego duchem Zachodu. Także aby uratować klimat naszej planety
Potrzebujemy odrodzenia, nowego globalnego zaangażowania. Aby tego dokonać, potrzebny będzie wielki wysiłek duchowy. Potrzebujemy nie tylko wizji i etyki, ale także wiary, która popchnie nas do konkretnego działania.
Carl BILDT
Niejasne perspektywy wobec globalnych wyzwań
Stany Zjednoczone są kluczowe w globalnej odpowiedzi na wyzwania klimatyczne. Najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy w obliczu wielu pól konfrontacji USA będą w stanie nawiązać konstruktywne stosunki z Chinami w celu ochrony klimatu.
Simon INGS
Lem. Człowiek przyszłości
Już w latach 50. ubiegłego wieku Stanisław Lem, autor literatury fantastycznonaukowej, zaczął spisywać swoje prorocze obserwacje teraźniejszości oraz tego, co jeszcze przed nami. Jego wizje spełniają się w sposób wręcz niespotykany.
Prof. Jerzy HAUSNER
Uniwersytet – archipelag wartości
Polski uniwersytet jest zdepersonalizowany. Następuje osłabienie relacji między nauczycielami a studentami. Zanik wspólnotowości napędzany jest postępującą biurokratyzacją. Częścią rzeczywistości polskich uniwersytetów jest „najmowanie” pracowników naukowych, którzy niejednokrotnie prowadzą działalność komercyjną poza murami uczelni w ramach podmiotów zewnętrznych.
Prof. Andreas SCHLEICHER
Szkoły muszą kształcić najwyższej jakości ludzi, a nie drugiej jakości roboty
Współczesny model kształcenia nie jest w stanie reagować wystarczająco szybko na postępujące zmiany społeczne. Nie wystarczy już czekać, aż rozkwitnie tysiąc kwiatów. Musimy stworzyć odpowiednie i przyjazne środowisko, które uwolni pomysłowość nauczycieli i szkół i stworzy podwaliny zmian.
Prof. Michał KLEIBER
Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.
Prof. Piotr DŁUGOSZ
Kolejne stracone pokolenie?
Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych. Jednym z nich jest subsystem edukacyjny, który musiał się dostosować do nowej sytuacji poprzez bezprecedensową zmianę trybu funkcjonowania polegającą na przejściu szkół na nauczanie zdalne.
Prof. Michał KLEIBER
Po pierwsze - edukacja
W jakie absolutnie podstawowe kompetencje powinna wyposażać swych absolwentów szkoła?
Eliezer YUDKOWSKY
Siła inteligencji
Niedocenienie inteligencji pociąga za sobą niedoszacowanie potencjalnej potęgi sztucznej inteligencji.
Prof. Teodor SEDLARSKI
Trójmorze jest naszą wspólną szansą
Badania naukowe i innowacje odgrywają kluczową rolę w strategii rozwoju i zatrudnienia Unii Europejskiej. Stymulowanie działań w tych sektorach pozwoli opracować odpowiednie rozwiązania umożliwiające sprostanie istotnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatyczne, bezpieczeństwo energetyczne, zdrowie publiczne, warunki życia i pracy.
Ella ALDERSON
Możemy nigdy nie zechcieć korzystać z tej technologii. Smutna prawda o teleportacji
Teleportacja jest równoważna morderstwu. Zanim wejdziecie do maszyny, powinniście zadać sobie pytanie: czy posiadam duszę?
Tomás SIDENFADEN
Do kogo należy Mars? Elon Musk i rządy w kosmosie
Zakładając, że SpaceX, Stany Zjednoczone Ameryki, Chiny, Unia Europejska, Rosja i Indie są wszystkie potencjalnymi graczami w kosmicznym wyścigu, do tej grupy mogłoby dołączyć także kilka innych firm. SpaceX może być pionierem w tej materii, ale prawdopodobnie znajdzie swoich następców.