Jak mazurki Chopina oczarowały Szwedów
Gdyby nie Fryderyk Chopin, mazurek mógłby pozostać jedynie przelotną modą taneczną.
Muzyka to sztuka wyjątkowa. Nieprzypadkowo to właśnie umiejętności harmonijnego układania dźwięków przypisano nazwę, która pierwotnie oznaczała każdą z dziedzin reprezentowanych przez dziewięć córek Zeusa i tytanki Mnemosyne. Ponieważ wcześnie zauważono, że za pomocą tonów można niezwykle skutecznie kształtować emocje, już w czasach Sokratesa muzykę zaliczano do kanonu edukacji wolnego człowieka. Platon twierdził, że jest ona dla duszy tym, czym są ćwiczenia fizyczne dla ciała, a starożytny system skal (modi) – nośników znaczeń i nastrojów – wpłynął na teorię muzyki aż do czasów Bacha. W średniowiecznym programie uniwersyteckim muzyka zaliczana była do quadrivium – wyższego poziomu, gdzie towarzyszyła arytmetyce, geometrii i astronomii. Wykładana była wśród nauk ścisłych zarówno ze względu na ścisły związek z matematyką, jak i z powodu skodyfikowanej przez Boecjusza na przełomie V i VI w. greckiej filozoficznej koncepcji liczbowej harmonii świata. Dziś dzięki nieinwazyjnym metodom obrazowania zaczynamy rozumieć procesy, dzięki którym muzyka „porusza duszę” przez wpływ na kształtowanie częstotliwości fal mózgowych, co otwiera nowy rozdział w poznawaniu jej oddziaływania.
Przez wieki muzyka pozostawała niezwykle ważnym elementem każdej kultury. To swoisty język emocji, język bez słów, choć o bogatej semantyce. Język uniwersalny, powszechnie rozumiany, nieznający politycznych granic, a zarazem umożliwiający silną kulturową identyfikację. I takim rysem szczególnie często odznaczała się twórczość muzyczna w wieku dziewiętnastym. Polska muzyka dziewiętnastego wieku będzie jednym z głównych filarów działu „Piękno muzyki” na portalu „Wszystko Co Najważniejsze”. Notować w nim będziemy sukcesywnie wszystko, co piękne i ważne na kartach nutowych zapisywanych nad Wisłą i na emigracji. Przypomnimy Państwu dokonania kompozytorów dobrze znanych (choć nie zawsze w pełni docenianych), od Moniuszki po Szymanowskiego, ale przywołamy też postaci niemal zapomniane, jak Franciszek Lessel czy wybitne polskie kompozytorki – Maria Szymanowska i Tekla Bądarzewska.
Przez wieki muzyka pozostawała niezwykle ważnym elementem każdej kultury. To swoisty język emocji, język bez słów, choć o bogatej semantyce.
Opowiemy m.in. o tym, jak Józef Elsner muzycznie ukształtował Fryderyka Chopina i innych twórców epoki, a także jak Ignacy Jan Paderewski z kunsztu pianistycznego uczynił potężne narzędzie dyplomacji.
Polska muzyka dziewiętnastowieczna to wciąż obszar historycznie „zakurzony”, a niekiedy wymagający wręcz rekonstrukcji. Gdy inne nacje tworzyły swoje historiografie i opracowywały kulturowe dziedzictwo, Polacy walczyli bowiem o przetrwanie i niejednokrotnie jedynie w konspiracji mogli kultywować tkankę umożliwiającą zachowanie kulturowej tożsamości. Niestety powstałej wtedy luki nigdy nie udało się wypełnić i w rezultacie poza kilkoma uznanymi w świecie polskimi kompozytorami wielu wciąż czeka na zaproszenie na światowe estrady. Szczęśliwie w ostatnich latach spuścizna muzyczna czasu zaborów jest sukcesywnie przywracana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina pod auspicjami MKiDN w ramach programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, którego pierwsze efekty można obserwować m.in. na Portalu Muzyki Polskiej.
A prezentacja kultury muzycznej to wszak okazja do poszerzenia kontekstu biograficznego i stylokrytycznego o zagadnienia z pogranicza socjologii, politologii, a nawet filozofii, nie mówiąc o takich obszarach „technicznych” jak historia instrumentów czy edytorstwo.
Wraz z zespołem autorów działu „Piękno muzyki” mam nadzieję, że odnajdą tu Państwo to, co najważniejsze w niezwykle delikatnej rzeczywistości dźwiękowej. Liczę, że wspólnie uda nam się lepiej dostrzec piękno w tym, co już znane, i pokochać to, co nowe, a warte poznania.
Zapraszam do lektury!
Gdyby nie Fryderyk Chopin, mazurek mógłby pozostać jedynie przelotną modą taneczną.
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedna z najstarszych i najważniejszych imprez tego rodzaju na świecie.
Wśród greckich pianistów cieszących się pewną renomą trudno jest znaleźć takich, którzy nie uhonorowali Chopina wykonaniami jego utworów.
Dal 16° Concorso Chopin, tenutosi nel 2010 in occasione del 200° anniversario della nascita di Chopin, è diventato sempre più possibile ascoltare esec...
Desde el XVI Concurso Chopin, celebrado en 2010 con motivo del bicentenario del nacimiento de Chopin, cada vez con más frecuencia pueden escucharse in...
З 84 учасників Міжнародного конкурсу Шопена на Стародавніх Інструментах аж 23 були японцями, що було більше навіть 15 піаністів із Польщі...
Depuis le 16e concours Chopin, organisé en 2010 à l'occasion du 200e anniversaire de la naissance de Chopin, il est de plus en plus possible d'entendr...
Из 84 участников Международного конкурса Шопена на Древних Инструментах 23 были японцами, что было больше даже 15 пианистов из Польши...
Od czasu XVI Konkursu Chopinowskiego, który w 2010 r. odbył się w 200.
Since the International Chopin Piano Competition in 2010, the 200th anniversary of Chopin’s birth, a gradual increase has been observed in the individ...
Feliks Janiewicz (1762–1848) był polsko-litewskim skrzypkiem i kompozytorem, który osiadł w Wielkiej Brytanii.
Prawdziwą ojczyzną Fryderyka Chopina jest zaczarowane królestwo poezji.
La véritable patrie de Frédéric Chopin est le royaume enchanté de la poésie, écrit le professeur Dana GOOLEY.
Настоящая родина Фридерика Шопена – очарованное царство поэзии, – пишет проф. Дана ГУЛИ.
La verdadera patria de Fryderyk Chopin es el reino encantado de la poesía - escribe prof. Dana GOOLEY.
La vera patria di Fryderyk Chopin è il regno incantato della poesia, scrive il prof. Dana GOOLEY.
Fryderyk Chopin’s true fatherland is the dream world of poetry - writes Prof. Dana GOOLEY.
Справжня батьківщина Фридерика Шопена – зачароване царство поезії, – пише проф. Дана ГУЛІ.
By creating sacral works and presenting them in communist Poland, Krzysztof Penderecki became actively involved in the social and political movements ...
Создавая сакральные произведения и презентуя их в коммунистической Польше, Кшиштоф Пендерецкий активно участвовал в общественно-политической деятельно...
Tworząc dzieła sakralne i prezentując je w komunistycznej Polsce, Krzysztof Penderecki włączał się czynnie w działalność społeczną i polityczną, która...
Создавая сакральные произведения и презентуя их в коммунистической Польше, Krzysztof Penderecki активно участвовал в общественно-политической деятельн...
Creando opere sacre e presentandole nella Polonia comunista, Krzysztof Penderecki è stato coinvolto attivamente nelle attività sociali e politiche che...
En créant des œuvres sacrées et en les présentant dans la Pologne communiste, Krzysztof Penderecki s'est activement impliqué dans les activités social...
Al crear obras sacras y presentarlas en la Polonia comunista, Krzysztof Penderecki se implicó activamente en las actividades sociales y políticas que ...
‘On 24 June 2023, Marie Lavandier, president of the Centre des monuments nationaux, and Artur Szklener, director of The Fryderyk Chopin Institute, sig...
Il 24 giugno 2023, Marie Lavandier, presidente del Centre des monuments nationaux, e Artur Szklener, direttore dell’Istituto nazionale Fryderyk Chopin...
24 czerwca 2023 roku Marie Lavandier, prezes Centre des monuments nationaux, oraz Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, pod...
Le 24 juin 2023, un accord de jumelage entre la maison de George Sand et la maison natale de Chopin à Zelazowa Vola a été signé par la Présidente du C...
El 24 de junio de 2023, Marie Lavandier, presidenta del Centre des monuments nationaux, y Artur Szklener, director del Instituto Nacional Fryderyk Cho...
24 червня 2023 року Марі Лавандьє, президент Centre des monuments nationaux, і Артур Шкленер, директор Інституту Фридерика Шопена, підписали угоду про...
24 июня 2023 года Мари Лавандье, президент Centre des monuments nationaux, и Артур Шкленер, директор Института Фридерика Шопена, подписали соглашение ...
24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant.
My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak fal...
Planowana na rok 2025 kolejna edycja Konkursu Chopinowskiego odbędzie się w 100. rocznicę powstania koncepcji Jerzego Żurawlewa.