Yves HENRY
Шопен у Нохані. Минуле, теперішнє і майбутнє
24 червня 2023 року Марі Лавандьє, президент Centre des monuments nationaux, і Артур Шкленер, директор Інституту Фридерика Шопена, підписали угоду про співпрацю між маєтком Жорж Санд і родинним будинком Шопена в Желязовій Волі, пише Ів АНРІ.
Yves HENRY
Шопен в Нохане. Прошлое, настоящее и будущее
24 июня 2023 года Мари Лавандье, президент Centre des monuments nationaux, и Артур Шкленер, директор Института Фридерика Шопена, подписали соглашение о сотрудничестве между поместьем Жорж Санд и семейным домом Шопена в Железной Воле, пишет Ив АНРИ.
Artur SZKLENER
Chopin wraca do Nohant
24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant. Po 177 latach Chopin w sposób symboliczny wraca do miejsca, w którym skomponował większość swoich arcydzieł.
Koji SHIMODA
Japońska miłość do Chopina
My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.
Prof. Grzegorz MICHALSKI
Przed nami stulecie Konkursu Chopinowskiego
Planowana na rok 2025 kolejna edycja Konkursu Chopinowskiego odbędzie się w 100. rocznicę powstania koncepcji Jerzego Żurawlewa.
Prof. Tomasz GĄSOWSKI
Ignacy Jan Paderewski - korespondencja młodości mistrza
Lektura korespondencji Ignacego Jana Paderewskiego z ojcem i Heleną Górską pozwala nam wejść w klimat i koloryt epoki kształtującego muzyka i przyszłego prezydenta RP.
Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI
Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki
Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyczność, liryczność, poetyckość, ludowość i narodowość.
Prof. Zbigniew SKOWRON
Fryderyk Chopin jako pedagog
Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof. Zbigniew SKOWRON
Prof. Zofia CHECHLIŃSKA
Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku
Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowej kompozytora – pisze prof. Zofia CHECHLIŃSKA
Aleksander LASKOWSKI
Muzyka jako pomnik dla zamordowanego narodu
Mieczysław Wajnberg opuszczał Warszawę jako młody, obiecujący pianista z zacięciem kompozytorskim. Kompozytorem stał się w ZSRR.
Prof. Benjamin VOGEL
Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?
Na to pytanie niezwykle trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Fortepian powstał bardzo niedawno, około 320 lat temu. Przez kilka minionych wieków ewoluował konstrukcyjnie i brzmieniowo w dość szybkim tempie, przy wykorzystaniu zdobyczy techniki i technologii poszczególnych epok, aż w drugiej połowie XIX w. uzyskał znaną dzisiaj formę, budowę i brzmienie.
Artur SZKLENER
Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności
Ponad 160 lat temu, we wrześniu 1863 roku, w czasie powstania styczniowego Rosjanie zdemolowali pałac Zamoyskich w Warszawie, wyrzucając przez okno budynku znajdujący się wewnątrz fortepian, na którym grał niegdyś Fryderyk Chopin. Moment ten przeszedł do historii.
Stanisław LESZCZYŃSKI
Czy grać na fortepianie Chopina?
Muzyka Chopina to traktat o nas samych, to dźwiękiem opisany człowieczy los. To właśnie decyduje, dlaczego kompozytor ten jest tak bardzo obecny w świecie kultur bliskich nam i tych odległych.
Viola D’AMBROSIO
Fryderyk Chopin i Rzym
Muzyka Chopina, przesiąknięta poetycką inspiracją, była obecna w rzymskim fermencie kulturowym i doceniana także po śmierci artysty.
Rachel Naomi KUDO
Fryderyk Chopin – poeta nieśmiertelny
Żaden inny kompozytor nie wyraża wewnętrznej kruchości, wrażliwości i otwartości w sposób, w jaki robi to Chopin. Dla mnie jest to chyba jego najbardziej uderzająca cecha. Nikt inny nie potrafi prowadzić narracji tak subtelnie i dyskretnie, jak robi to Chopin w początkowych taktach Ballady f-moll op. 52, w której oktawy przypominające dzwony wzywają wyobraźnię słuchaczy w księżycowej mgle.
Aleksander LASKOWSKI
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina nagrodzony Cremona Musica Award
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina otrzymał prestiżową Cremona Musica Award za komunikację podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Robert QUITTA
Muzyka cukierkowa, hałasy i głupstwa
Śladami Chopina, Leszetyckiego, Paderewskiego, Szymanowskiego i Pendereckiego w Wiedniu.
Dominik DUBIEL SJ
Po co Kościołowi piękno?Refleksje po festiwalu Musica Divina
Zdobywające popularność festiwale, wydawnictwa i kanały w internecie poświęcone muzyce dawnej wydają się wskazywać, że ludzie są dziś stęsknieni raczej przypominania, że niebo nad ich głowami to również harfy anielskie – pisze Dominik DUBIEL SJ
Akemi ALINK
Chopin w Japonii
Pandemia COVID-19 sprawiła, że Japonia wprowadziła bardzo surowe regulacje dotyczące wjazdu, stając się niemal „Sakoku” (krajem zamkniętym). Pierwszym kierunkiem dla wielu z nas jest oczywiście Polska, kraj Fryderyka Chopina.
Dita HRADECKÁ
Chopin w Czechach.
Jest tak trochę również nasz
Można przypuszczać, że to wyjątkowy sposób stylizacji polskiej muzyki ludowej i salonowej muzyki tanecznej przez Chopina zyskał szczególne uznanie i zainspirował podobne podejście do czeskiej spuścizny ludowej.