Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI: Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyc...

Prof. Zbigniew SKOWRON: Fryderyk Chopin jako pedagog

Fryderyk Chopin jako pedagog

Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof.

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA: Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowe...

Viola D’AMBROSIO: Fryderyk Chopin i Rzym

Fryderyk Chopin i Rzym

Muzyka Chopina, przesiąknięta poetycką inspiracją, była obecna w rzymskim fermencie kulturowym i doceniana także po śmierci artysty.

Akemi ALINK: Chopin w Japonii

Chopin w Japonii

Pandemia COVID-19 sprawiła, że Japonia wprowadziła bardzo surowe regulacje dotyczące wjazdu, stając się niemal „Sakoku” (krajem zamkniętym).

Marek BRZEZIŃSKI: Polska muzyka odkrywana nad Sekwaną

Polska muzyka odkrywana nad Sekwaną

Muzyka polska cieszy się uznaniem nad Sekwaną, chociaż nie brakuje związanych z nią wątpliwości. Nie dotyczą one samej twórczości Fryderyka Chopina.

Fawzy EL-SHAMY: Chopin nad brzegami Nilu

Chopin nad brzegami Nilu

Mieszkanie, w którym mieścił się instytut muzyczny Ignacego Tiegermana, sąsiadowało z pałacem kedywa Saeeda Hamiego, wnuka Muhammada Alego Paszy, wład...

Bernard PIVOT: Fryderyk Chopin i literatura

Fryderyk Chopin i literatura

Chopin jest kompozytorem bardzo literackim. Poza George Sand fascynował wielu pisarzy, począwszy od Balzaka.

Jed DISTLER: Polski geniusz

Polski geniusz

Chopin jako pianista kierował swoje utwory do publiczności kameralnych salonów i niewielkich imprez.

Prof. Lisa McCORMICK: Igrzyska Chopinowskie

Igrzyska Chopinowskie

„Myśleli, że jestem sportsmenką, która przy okazji gra na fortepianie” – wspominała Micheline Ostermeyer.

Andriej USTINOV: Polska dusza w Rosji

Polska dusza w Rosji

Muzyka Fryderyka Chopina w znacznej mierze kształtowała rosyjską kulturę – stała się takim sztandarem i symbolem kultury i tradycji pianistycznej jak ...

Jan ROKITA: My – muzyczni melancholicy

My – muzyczni melancholicy

Nowa polska forma, w kształcie, w którym przetrwała do dziś dnia, zbudowała się na romantycznej melancholii, egzaltacji, marzeniu… Innej polskości w m...

Prof. Piotr GLIŃSKI:  Na wskroś polski. O Fryderyku Chopinie

Na wskroś polski. O Fryderyku Chopinie

Polskość i zarazem europejskość, swojskość i uniwersalność, emocje i doskonała artystyczna forma – muzykę Chopina rozumieć można na wiele sposobów.

Małgorzata SZYMAŃSKA-SADLAKOWSKA: Konkurs inny niż wszystkie

Konkurs inny niż wszystkie

Niejeden finalista Konkursów Chopinowskich z lat ubiegłych wypadłby blado w porównaniu z uczestnikami zmagań Konkursu tegorocznego.

Artur SZKLENER: Najsilniejsza polska marka

Najsilniejsza polska marka

Chopin jest najbardziej rozpoznawalną na świecie polską marką kulturową, a Konkurs Chopinowski jest tej marki najważniejszą dźwignią.