Yves HENRY: Шопен у Нохані. Минуле, теперішнє і майбутнє
Yves HENRY

Yves HENRY

Шопен у Нохані. Минуле, теперішнє і майбутнє

24 червня 2023 року Марі Лавандьє, президент Centre des monuments nationaux, і Артур Шкленер, директор Інституту Фридерика Шопена, підписали угоду про співпрацю між маєтком Жорж Санд і родинним будинком Шопена в Желязовій Волі, пише Ів АНРІ.

Yves HENRY: Шопен в Нохане. Прошлое, настоящее и будущее
Yves HENRY

Yves HENRY

Шопен в Нохане. Прошлое, настоящее и будущее

24 июня 2023 года Мари Лавандье, президент Centre des monuments nationaux, и Артур Шкленер, директор Института Фридерика Шопена, подписали соглашение о сотрудничестве между поместьем Жорж Санд и семейным домом Шопена в Железной Воле, пишет Ив АНРИ.

Artur SZKLENER: Chopin wraca do Nohant
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Chopin wraca do Nohant

24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant. Po 177 latach Chopin w sposób symboliczny wraca do miejsca, w którym skomponował większość swoich arcydzieł.

Koji SHIMODA: Japońska miłość do Chopina
Koji SHIMODA

Koji SHIMODA

Japońska miłość do Chopina

My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI: Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki
Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyczność, liryczność, poetyckość, ludowość i narodowość.

Prof. Zbigniew SKOWRON: Fryderyk Chopin jako pedagog
Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zbigniew SKOWRON

Fryderyk Chopin jako pedagog

Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA: Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku
Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowej kompozytora – pisze prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Prof. Benjamin VOGEL: Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?
Prof. Benjamin VOGEL

Prof. Benjamin VOGEL

Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?

Na to pytanie niezwykle trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Fortepian powstał bardzo niedawno, około 320 lat temu. Przez kilka minionych wieków ewoluował konstrukcyjnie i brzmieniowo w dość szybkim tempie, przy wykorzystaniu zdobyczy techniki i technologii poszczególnych epok, aż w drugiej połowie XIX w. uzyskał znaną dzisiaj formę, budowę i brzmienie.

Artur SZKLENER: Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności

Ponad 160 lat temu, we wrześniu 1863 roku, w czasie powstania styczniowego Rosjanie zdemolowali pałac Zamoyskich w Warszawie, wyrzucając przez okno budynku znajdujący się wewnątrz fortepian, na którym grał niegdyś Fryderyk Chopin. Moment ten przeszedł do historii.

Stanisław LESZCZYŃSKI: Czy grać na fortepianie Chopina?
Stanisław LESZCZYŃSKI

Stanisław LESZCZYŃSKI

Czy grać na fortepianie Chopina?

Muzyka Chopina to traktat o nas samych, to dźwiękiem opisany człowieczy los. To właśnie decyduje, dlaczego kompozytor ten jest tak bardzo obecny w świecie kultur bliskich nam i tych odległych.

Viola D’AMBROSIO: Fryderyk Chopin i Rzym
Viola D’AMBROSIO

Viola D’AMBROSIO

Fryderyk Chopin i Rzym

Muzyka Chopina, przesiąknięta poetycką inspiracją, była obecna w rzymskim fermencie kulturowym i doceniana także po śmierci artysty.

Rachel Naomi KUDO: Fryderyk Chopin – poeta nieśmiertelny
Rachel Naomi KUDO

Rachel Naomi KUDO

Fryderyk Chopin – poeta nieśmiertelny

Żaden inny kompozytor nie wyraża wewnętrznej kruchości, wrażliwości i otwartości w sposób, w jaki robi to Chopin. Dla mnie jest to chyba jego najbardziej uderzająca cecha. Nikt inny nie potrafi prowadzić narracji tak subtelnie i dyskretnie, jak robi to Chopin w początkowych taktach Ballady f-moll op. 52, w której oktawy przypominające dzwony wzywają wyobraźnię słuchaczy w księżycowej mgle.

Dominik DUBIEL SJ: Po co Kościołowi piękno?Refleksje po festiwalu Musica Divina
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Po co Kościołowi piękno?
Refleksje po festiwalu Musica Divina

Zdobywające popularność festiwale, wydawnictwa i kanały w internecie poświęcone muzyce dawnej wydają się wskazywać, że ludzie są dziś stęsknieni raczej przypominania, że niebo nad ich głowami to również harfy anielskie – pisze Dominik DUBIEL SJ

Akemi ALINK: Chopin w Japonii
Akemi ALINK

Akemi ALINK

Chopin w Japonii

Pandemia COVID-19 sprawiła, że Japonia wprowadziła bardzo surowe regulacje dotyczące wjazdu, stając się niemal „Sakoku” (krajem zamkniętym). Pierwszym kierunkiem dla wielu z nas jest oczywiście Polska, kraj Fryderyka Chopina.

Dita HRADECKÁ: Chopin w Czechach. Jest tak trochę również nasz
Dita HRADECKÁ

Dita HRADECKÁ

Chopin w Czechach.
Jest tak trochę również nasz

Można przypuszczać, że to wyjątkowy sposób stylizacji polskiej muzyki ludowej i salonowej muzyki tanecznej przez Chopina zyskał szczególne uznanie i zainspirował podobne podejście do czeskiej spuścizny ludowej.