Małgorzata CZAJA: "Piękno starych samochodów (2). Le Mans Classic. Magiczny wyścig w czasie"

TSF Jazz Radio

Piękno starych samochodów (2). Le Mans Classic. Magiczny wyścig w czasie

Małgorzata CZAJA

Pasjonatka samochodów zabytkowych i kolekcjonerka kultowych Mini: Mini Marcos z 1969 r., Mini 1275 Gt z 1977 r., Clubman Estate z 1978 r. Lubi wszystko, co jest związane z "samochodami z duszą", uczestniczka wielu rajdów i zlotów pojazdów zabytkowych, współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

zobacz inne teksty autora

Gdy w północno-zachodniej Francji nas na drodze publicznej wyprzedzi Ford GT40s, Porsche 917 lub ekstremalnie rzadkie Ferrari 312 P to znak, że wszystkie najszybsze samochody świata kierują się do Le Mans. Odbywa się tam wówczas jedna z najbardziej wyczekiwanych przez fanów zabytkowej motoryzacji imprez – Le Mans Classic. Jest to spotkanie, wyścig i wielkie święto motoryzacyjne, które tradycją nawiązuje do legendarnego wyścigu 24 Le Mans.

Wszystko, co fan motoryzacji kocha najbardziej – legendarne samochody, sławni kierowcy a przede wszystkim wyścigi można było zobaczyć od 4 do 6 lipca na torze w Le Mans. Po raz pierwszy Classic został zorganizowany w 2002 roku i jest spełnieniem marzeń wielu fanów by cofnąć się w czasie i przeżyć niesamowitą przygodę z legendarnymi kierowcami i samochodami startującymi w 24 Le Mans w ubiegłym wieku.

_JM14764

Impreza odbywa się co dwa lata i jest jedną z najbardziej prestiżowych w świecie motoryzacji. Do udziału dopuszczone są tylko marki i typy samochodów, które brały udział w historycznym wyścigu. Dostęp jest limitowany. Dla uczestników na terenie autodromu obowiązuje dress code. W 2014 wyścig odbył się po raz siódmy.

_JM14949

Le Mans Classic w 2010 roku odwiedziło 100 000 osób a w  2012 było to już 120 000 osób…. w tym roku 150 000 osób. Oprócz samochodów, widzów przyciągają także liczne imprezy towarzyszące – wystawy, pokazy, kino samochodowe, spotkania z legendami motoryzacji.

Wśród rajdowych sław pojawili się w tym roku Emanuele Pirro, który karierę zaczynał od kartingów poprzez bolidy F1, by z sukcesami startować w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, gdzie osiągnął łącznie pięć zwycięstw, w najwyższej klasie LMP1 w latach 2000-2002 oraz 2006-2007. W tym roku prowadził Alfa Romeo 33TT12.

_PP20645

W Fordzie GT 40 startował Paul Belmondo były francuski kierowca wyścigowy, syn aktora Jeana-Paula Belmondo. Kobiecym akcentem był udział Vaniny Ickx w Fordzie Mustangu Shelby 350. Trzykrotnie brała udział w Rajdzie Paryż Dakar. Regularnie startowała w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps, a także w Mistrzostwach Świata Prototypów FIA. W latach 2004-2005 startowała w Mistrzostwach Belgii Samochodów Turystycznych za kierownicą Mini-Coopera, gdzie wygrała Ladies Trophy – klasyfikację kobiet.

Największym aplauzem cieszył się pokaz jazdy wyścigowej w wykonaniu Sébastien’a Loeb’a – francuskiego kierowcy rajdowego, dziewięciokrotnego rajdowego mistrza świata i zdobywcy 2 miejsca w wyścigu 24 godzinnym w Le Mans w 2006 roku.

JMI_4122

Le Mans Calssic to nie tylko wyścigi i tor długości 13,629 km. Ponad stu tysięczną armię ludzi można spotkać na polach namiotowych w obrębie toru. To także dla tej atmosfery się tu przyjeżdża. Obok namiotów można podziwiać zaparkowane auta, które nie zmieściły się w ścisłym centrum toru – niezliczone ilości Porsche 911, a nawet tak spektakularne marki jak Aston Martin DB i Rolls-Royce Phantom.

W historycznym wyścigu wzięło udział ponad 400 samochodów. Oprócz Astona Martina, Porsche, Maserati można było zobaczyć w akcji Talboty, Bentleye, Panhardy, Lotusy i nie znane w Polsce Lole! Niektóre z tych legend są praktycznie bezcenne, a jednak ścigają się po torze nie szczędząc opon, oleju i benzyny.

_JM14497

Zaangażowanie i wola walki kierowców w tym roku była niepodważalna, nawet opady deszczu w dzień i w nocy nie przeszkadzały w rywalizacji, a auta osiągały na torze średnie prędkości sięgające 200km/h. Samochody podzielone były zgodnie z rocznikami produkcji na sześć grup startowych po 75 aut, które prowadziło prawie 1000 kierowców w wyścigach składających się z trzech rund po 43 minuty. Oznacza to, że w ciągu jednego dnia można było podziwiać zmagania samochodów w pełnym przekroju od czasów przedwojennych, aż po erę turbo.

1: roczniki 1923 – 1939
2: roczniki 1949 – 1959
3: roczniki 1957 – 1961
4: roczniki 1962 – 1965
5: roczniki 1966 – 1971
6: roczniki 1972 – 1979

_JM14200

Pasjonująca rywalizacja rozgrywała się pomiędzy Bentleyem, Bugatti i Talbotem-Lagos w grupie 1, powojennymi  Ferrari, Lotusem i Jaguarem z grupy 2. Niekwestionowanym hitem wyścigów był jednak pojedynek Forda GT40s, Kobry i Ferrari 250 LM.

_JM14117

Wyścigi odbywały się zgodnie z zasadami historycznego startu Le Mans, czyli tak zwanego „wyścigu przed wyścigiem”. Wszystkie samochody ustawiono po jednej stronie toru, kierowcy stali po przeciwnej stronie, na dany flagą sygnał do startu wszyscy kierowcy ile sił w nogach biegli do aut, uruchamiali silniki i przy ogólnym zamieszaniu, pisku  i dymie z opon i rur wydechowych startowali do wyścigu.

Niezrównana atmosfera i duch rywalizacji stawia Le Mans Classic na czele rozgrywanych historycznych wyścigów. Wielkie święto motoryzacji, piknik i możliwość poznania bliżej niedostępnego świata wyścigów oraz walka, adrenalina i niczym nie ograniczony hałas dobywający się z potężnych silników za dnia jak i w nocy sprawiają, że współczesny, wyciszony świat F1 wydaje się niezwykle nudny a wizyta na Le Mans Classic staje się obowiązkiem dla każdego fana zabytkowej, sportowej motoryzacji.

Małgorzata Czaja

Autorka współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów Klassikauto.pl

klassikauto_logotyp

 

 

Pierwszy raz na Wszystko Co Najważniejsze?

Aby nie ominąć istotnych tekstów, raz w tygodniu w niedzielę rano wysyłamy newsletter. Zapraszamy do zapisania się:

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam