Program Konkursu Chopinowskiego 2025 [15.10]

występy na 15 -10 pianiści Konkurs chopin

Drugi dzień trzeciego etapu Konkursu Chopinowskiego przyniesie mnóstwo pięknych chopinowskich utworów oraz występy dwóch Polaków: Piotra Pawlaka i Yehudy Prokopowicza.

Występy na Konkursie Chopinowskim 15 października 2025

.Występy pianistów tego dnia rozpoczną się sesją poranną o 10 rano w Filharmonii Narodowej. Każdy przygotował program trwający do 55 minut, więc trzeba przygotować się na długie uczty muzyczne. Ten dzień będzie należał do ulubieńców publiczności: młodziutkiej Chinki – Tianyao Lyu a później do dwóch Polaków, mających już pokaźne grono fanów, żeby nie powiedzieć: kibiców.

Sesja poranna (10-13.30)

Xiaoxuan Li

.Chiński pianista Xiaoxuan Li zwrócił uwagę słuchaczy stylem określanym jako dojrzały, subtelny i „europejski” w charakterze. Już w II etapie jego preludia zostały opisane przez jednego z komentatorów związanych z Gramophone jako „klejnoty” – miniatury dopracowane w detalu i barwie. Choć początkom jego recitali towarzyszyła pewna suchość brzmienia, w kolejnych utworach artysta zyskał pewność i pełnię dźwięku. W komentarzach podkreślano świetne legato, kontrolę artykulacji i wyczucie formy, szczególnie w Scherzu op. 20Barkaroli op. 60 i Polonezie As-dur op. 53. Publiczność forumowa określała go jako jednego z „ulubionych od pierwszej rundy”, a pojedyncze komentarze na YouTube wskazywały na styl zakorzeniony w tradycji europejskiej.

W III etapie Konkursu Chopinowskiego w jego wykonaniu usłyszymy:

  • Mazurek gis-moll op. 33 nr 1
  • Mazurek C-dur op. 33 nr 2
  • Mazurek h-moll op. 33 nr 4
  • Sonata b-moll op. 35
  • Scherzo cis-moll op. 39
  • Mazurek D-dur op. 33 nr 3

Eric Lu

.W dwóch dotychczasowych etapach ten profesjonalny pianista z USA czarował słuchaczy stylem gry pełnym klarowności, wrażliwości oraz niebanalnej głębi emocjonalnej. Widzowie chwalili w komentarzach jego czystość frazy i transparentność dźwięku, zwracając uwagę na to, że nawet w dynamicznie prowadzonych fragmentach nie gubi się artykulacja ani kontur nutowy. Eric Lu udowodnił również, że umie doskonale prowadzić crescendo i decrescendo, co świadczy o dużej kontroli nad dynamiką i atmosferą utworów. Ktoś zauważył nawet, że Lu potrafi wyczarować „milknące zakończenia” — momenty ciszy i subtelności utworów Chopina, które zostają w pamięci.

Na swój występ w III etapie Konkursu Eric Lu przygotował:

  • Barkarola Fis-dur op. 60
  • Polonez B-dur [op. 71 nr 2] (WN 17)
  • Mazurek H-dur op. 56 nr 1
  • Mazurek C-dur op. 56 nr 2
  • Mazurek c-moll op. 56 nr 3
  • Sonata h-moll op. 58

Tianyao Liu

.Ta licząca zaledwie 16 lat pianistka z Chin zdążyła już zostać nazwana przez niektórych słuchaczy „porcelanową laleczką grającą Chopina”. Jednak krytycy muzyczni, tacy jak Mateusz Ciupka z „Ruchu Muzycznego” zwracają uwagę, że jest to tylko złudzenie, bo młodziutka Tianyao umie wydobyć mrok z utworów Fryderyka Chopina, umie zagrać dojrzałe interpretacje no i umie solidnie grzmotnąć w klawisze. W wywiadach zaś skromnie przyznawała, że nie przyjechała do Warszawy wygrać Konkursu Chopinowskiego, ale aby zgłębiać muzykę Chopina.

W jej wykonaniu w III etapie Konkursu usłyszymy:

  • Mazurek a-moll op. 59 nr 1
  • Mazurek As-dur op. 59 nr 2
  • Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
  • Preludium Des-dur op. 28 nr 15
  • Sonata b-moll op. 35
  • Berceuse Des-dur op. 57

Sesja wieczorna (17 – 20.30)

Vincent Ong

.Ten 24-letni pianista z Malezji podczas swoich dwóch dotychczasowych występów w Konkursie Chopinowskim 2025 udowodnił, że gra dojrzale i świadomie. Jego interpretacje są uporządkowane i klarowne, jednocześnie pokazując muzyczną osobowość samego pianisty. Jak to zauważają krytycy muzyczni nie szarżował jednak w pokazywaniu siebie, jakby stawiał sobie za cel pomoc słuchaczom w kontemplacji geniuszu Fryderyka Chopina. Jego występy były inspirujące i odświeżające, pomagające zwrócić uwagę na nowe aspekty znanych dzieł.

W III etapie w jego wykonaniu usłyszymy:

  • Wariacje B-dur na temat „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Mozarta op. 2
  • Mazurek e-moll op. 41 nr 1
  • Mazurek H-dur op. 41 nr 2
  • Mazurek As-dur op. 41 nr 3
  • Mazurek cis-moll op. 41 nr 4
  • Sonata h-moll op. 58

Piotr Pawlak

.Geniusz matematyczny i pianistyczny z Gdańska od pierwszego występu w XIX Konkursie Chopinowskim stał się ulubieńcem publiczności. Wchodzi na scenę z energią i uśmiechem, jakby przychodził pocieszać wszystkich po ciężkim dniu; jakby dosiadał się do naszego stolika mówiąc: „Słuchajcie, jak ten Chopin świetnie to napisał!”. Nawet najtrudniejsze i najbardziej karkołomne utwory gra z lekkością prestidigitatora przerzucającego piłeczki z ręki prawej do lewej, próbującego zmylić oko widza. Ta lekkość dowodzi jedynie godzin ciężkiej pracy, jakie spędził przy fortepianie – nie wynika bowiem z niedbałości, ale ze znakomitego opanowania materiału. Wiernie trzyma się chopinowskiego tekstu, umie dozować wrażenia, umie krzyczeć i szeptać, biec galopem i stąpać na paluszkach. To on jest tym śmiałkiem, który na swój występ w III etapie przygotował „Rondo a’la Krakowiak” – utwór grany solo niezwykle rzadko i z tej racji porównywany do mityczności jednorożca [LINK]. Co więcej, od niego zacznie, by prowadzić dalej w głąb.

W jego recitalu usłyszymy:

  • Rondo à la Krakowiak F-dur op. 14
  • Mazurek B-dur op. 17 nr 1
  • Mazurek e-moll op. 17 nr 2
  • Mazurek As-dur op. 17 nr 3
  • Mazurek a-moll op. 17 nr 4
  • Sonata h-moll op. 58

Yehuda Prokopowicz

.Liczący zaledwie 19 lat pianista z Krakowa ma podobnie spore grono fanów, co Piotr Pawlak. Na niego również patrzy się z przyjemnością, gdy prowadzi słuchaczy przez kolejne dźwięki swojego Chopina. Jest miłośnikiem mazurków, które ceni za ich intymny charakter, więc w III etapie powinien nimi już tylko błyszczeć. Przedsmak tego dał zresztą w etapie drugim, wybierając 4 mazurki do swojego programu. Zagrał je dojrzale, wirtuozowsko wręcz, pozwalając Chopinowi mówić samemu za siebie. Jak to zauważają krytycy, rozwija się z etapu na etap, odsłaniając kolejne elementy swojego bogatego arsenału technicznego i interpretacyjnego. Widać, że ten chłopak kocha Chopina i pozwala mu się prowadzić w swojej pianistyce.

Yehuda na III etap Konkursu przygotował:

  • Mazurek gis-moll op. 33 nr 1
  • Mazurek C-dur op. 33 nr 2
  • Mazurek D-dur op. 33 nr 3
  • Mazurek h-moll op. 33 nr 4
  • Scherzo E-dur op. 54
  • Berceuse Des-dur op. 57
  • Sonata b-moll op. 35

Miyu Shindo

.Ta japońska pianistka, która w poprzedniej edycji Konkursu również dotarła do etapu III, zamknie trzeci dzień przesłuchań półfinału Konkursu Chopinowskiego 2025. W swoich dotychczasowych dwóch występach pokazała znakomite wyczucie muzycznego czasu, dbanie o piękno dźwięku i utrzymanie proporcji we wszystkich aspektach utworów, szczególnie w ich dramaturgii i ekspresji. Dowiodła, że umie łączyć techniczną biegłość z głębokim zrozumieniem muzyki Chopina. Z tym większym apetytem wszyscy czekają na jej interpretację takich monumentalnych dzieł jak Sonata b-moll, z Marszem żałobnym czy Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22, które przygotowała do na swoje występy w etapie III.

Jej program preznetuje się następująco:

  • Mazurek H-dur op. 56 nr 1
  • Mazurek C-dur op. 56 nr 2
  • Mazurek c-moll op. 56 nr 3
  • Sonata b-moll op. 35
  • Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Anna Druś

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 października 2025