Konkurs Chopinowski 2025. 10 Polaków

10 polaków

Eliminacje w Konkursie Chopinowskim 2025 powoli dobiegają końca, przynajmniej dla 10 Polaków biorących w nich udział – tak już się stało. Reprezentuje nas dziesiątka naprawdę znakomitych młodych pianistów.

10 Polaków w Konkursie Chopinowskim – lista najlepszych

.O tym, który z 10 Polaków biorących udział w eliminacjach Konkursu przejdzie do Konkursu właściwego, tego w październiku, zdecyduje w najbliższych dniach międzynarodowe Jury, pod przewodnictwem Piotra Palecznego. Wyniki poznamy 6 maja o godz. 10.30 podczas specjalnej konferencji prasowej z udziałem minister kultury oraz dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artura Szklenera.

Dziesięciu reprezentantów i reprezentantek Polski nieco ginęło w całym zastępie pianistów z Chin, Japonii i Korei, którzy zdominowali ilościowo tegoroczny Konkurs Chopoinowski. Jednego możemy być jednak pewni: w eliminacjach zagrali naprawdę najlepsi z najlepszych młodych polskich pianistów, z których każdy to niezwykła osobowość muzyczna, czująca w ogromnym stopniu muzykę Fryderyka Chopina.

Oto krótkie sylwetki 10 Polaków, którzy zagrali w eliminacjach do Konkursu Chopinowskiego:

 Antoni KŁECZEK

.Zaledwie osiemnastoletni pianista Antoni KŁECZEK, występujący jako pierwszy spośród 10 Polaków biorących udział w XIX Konkursie Chopinowskim, jest urodzonym w Stanach Zjednoczonych dzieckiem Polaków. Zakochany w muzyce Chopina od najmłodszych lat podtrzymywał silne więzy z ojczyzną, 

Podczas swojego półgodzinnego recitalu Antoni KŁECZEK zagrał takie utwory Fryderyka Chopina jak Nokturn H-dur op. 9 nr 3, Etiuda h-moll op. 25 nr 10, Etiuda F-dur op. 10 nr 8, Mazurek cis-moll op. 50 nr 3 oraz Scherzo cis-moll op. 39. Dało się słyszeć nie tylko młodzieńczą świeżość w jego wykonaniach, ale przede wszystkim silne utożsamianie się z emocjami zaklętymi w utworach Chopina.

Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek i profesor sztuk muzycznych Katarzyna Popowa-Zydroń mówi o Antonim KŁECZKU, że „każdy utwór gra onz głębokim zrozumieniem, naturalną ekspresją, komunikatywnością emocji, a także z pozorną łatwością”. 

Mimo młodego wieku Antoni KŁECZEK zdążył wystąpić i zdobyć nagrody w wielu konkursach pianistycznych oraz grać w najważniejszych salach koncertowych takich jak Carnegie Hall czy Lincoln Center. Obecnie studiuje pod kierunkiem dr. Martina Labazevitcha w Waszyngtonie.

Julia ŁOZOWSKA

.Trzeciego dnia eliminacji konkursowych jako druga spośród 10 Plaków biorących udział w Konkursie Chopinowskim zagrała swój występ Julia ŁOZOWSKA. Pianistka ma 24 lata i pochodzi z Warszawy. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. dr hab. Joanny Ławrynowicz-Just, a obecnie kształci się pod kierunkiem prof. Arie Vardiego w Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze oraz u prof. dra hab. Wojciecha Świtały na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatką kilku konkursów pianistycznych. Do swojego półgodzinnego występu pianistka wybrała takie utwory Fryderyka Chopina jak Etiuda cis-moll op. 25 nr 7, Etiuda e-moll op. 25 nr 5, Etiuda a-moll op. 25 nr 11, Mazurek cis-moll op. 30 nr 4, Scherzo cis-moll op. 39. Julia ŁOZOWSKA zagrała swój recital bardzo poprawnie, czysto, dobrym dźwiękiem z dobrą artykulacją, zaś jej ekspresja i wrażliwość artystyczna sprawiały, że słuchało się tego po prostu przyjemnie. Technika była bardzo solidna, bez zarzutu, ale nie przytłaczała. Muzyka płynęła naturalnie, klarownie. Nie było fajerwerków na siłę, ale była za to rzetelność i pewność wykonania. 

 Zuzanna SEJBUK

10 Polaków

.Zuzanna SEJBUK zagrała podczas swojego eliminacyjnego występu pięć utworów Chopina: Etiudę F-dur op. 10 nr 8, Etiudę e-moll op. 25 nr 5, Nokturn G-dur op. 37 nr 2, Scherzo E-dur op. 54 oraz Mazurek e-moll op. 41 nr 1. Zgromadzoną w Filharmonii Warszawskiej publiczność poruszyła obecnymi w jej wykonaniach liryzmem, śpiewnością i delikatnością, popisując się jednocześnie wirtuozerią i znakomitym wyczuciem muzyki Chopina. 

Zuzanna SEJBUK swoją przygodę z fortepianem rozpoczęła w wieku 5 lat pod okiem Hanny Urbańskiej w rodzinnym Szczecinie. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu u prof. dr hab. Joanny Ławrynowicz-Just. Zrobiło się o niej głośno, gdy w ubiegłym roku wygrała V Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. A. Harasiewicza w Warszawie. 

Maria MOLISZEWSKA

.24-letnia pianistka i kameralistka Maria MOLISZEWSKA jest absolwentką Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie profesora Stefana Wojtasa, obecnie kształcąc się dalej w klasie dra hab. Pawła Wakarecego. Utwory Chopina gra od dziecka, wielokrotnie zdobywając za swoje wykonania nagrody i wyróżnienia w różnych konkursach.

Podczas swojego występu w eliminacjach XIX Konkursu Chopinowskiego wykazała się dużym kunsztem, wyczuciem liryki Chopina i perfekcyjną techniką wykonania, szczególnie widoczną podczas wykonania dwóch trudnych etiud. Jak pisze pisarz i meloman Janusz Niżyński w swojej recenzji opublikowanej w grupie obserwujących zmagania konkursowe, Maria MOLISZEWSKA odsłoniła w Scherzu b-moll „swą liryczną naturę ale przede wszystkim pokazała pazura, ujawniając nieposkromiony temperament i energię”.

 Yehuda PROKOPOWICZ

.Choć Yehuda PROKOPOWICZ urodził się w Izraelu, od 9. roku życia mieszka w Polsce i czuje się Polakiem, o czym często mówi. Jego pierwszą nauczycielką fortepianu, gdy Yehuda miał zaledwie 4 lata, była starsza siostra Veronika – uczennica prof. Eitana Globersona. Najważniejsze szlify pianistyczne zdobył w Krakowie. Kształcił się u tak wybitnych artystów i pedagogów jak prof. Lidia Grychtołówna, prof. Aleksandr Kobrin, prof. Eldar Nebolsin, prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, prof. Zbigniew Raubo. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie dr Krzysztofa Książka.

Swój występ Yehuda PROKOPOWICZ rozpoczął od pełnej wdzięku interpretacji Nokturnu fis-moll Fryderyka Chopina. Potem dał popis wirtuozerii i wyczucia w dwóch etiudach: zagrał h-moll op. 25 nr 10 oraz Etiudzie c-moll op. 10 nr 12 – zwanej popularnie „Etiudą rewolucyjną”. Pianista zagrał ponadto także Mazurek h-moll op. 33 nr 4 oraz Scherzo E-dur op. 54. W wywiadzie po występie przyznał, że wszystkie wybrane do swojego występu utwory są jego ulubionymi do grania.

 Mateusz TOMICA

.Liczący 28 wiosen Mateusz TOMICA jest pianistą już dobrze znanym polskim melomanom, jako osoba często koncertująca i wygrywająca w cuglach liczne konkursy pianistyczne takie jak International Music Competition w Londynie czy Międzynarodowy Konkurs dla młodych artystów „21st Century Art” w Wiedniu. Wykształcony przez katowickie szkoły muzyczne pierwszego i drugiego stopnia studiował następnie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Magdaleny Lisak oraz adt dr Huberta Salwarowskiego. Kształcił się również w wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Jana Jiracka von Arnim oraz w Hochschule der Künste w Bernie, gdzie uczył się pod okiem prof. Tomasza Herbuta. Obecnie kontynuuje studia w Zürcher Hochschule der Künste w Szwajcarii prof. Konstantina Scherbakova.

Do swojego występu podczas eliminacji XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego wybrał Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Etiudę C-dur op. 10 nr 7, Etiudę a-moll op. 25 nr 11, Mazurek cis-moll op. 30 nr 4 oraz Scherzo h-moll op. 20. Zdaniem komentujących jego występ melomanów udanie zaprezentował wszystkie aspekty swej dojrzałej sztuki – od nienagannej techniki, estradowego spokoju, po kontrolowane emocje. 

Jan WIDLARZ

.Liczący niespełna 23 lata Jan WIDLARZ wybrał do swojego półgodzinnego programu Nokturn c-moll op. 48 nr 1, Etiudę c-moll op. 10 nr 12 oraz Etiudę h-moll op. 25 nr 10, Mazurek cis-moll op. 50 nr 3 a także Scherzo E-dur op. 54. W tych utworach udało mu się połączyć techniczną precyzję z głębokim zrozumieniem estetyki Fryderyka Chopina. Szczególnie w Etiudzie Oktawowej (h-moll) zachował dużą kontrolę nad trudnymi figuracjami oktawowymi, umiejąc jednocześnie zadbać o muzyczną spójność i ekspresję. 

Jako jedyny spośród 10 Polaków w Konkursie Chopinowskim Jan WIDLARZ pochodzi z Warszawy, gdzie po ukończeniu szkoły muzycznej 2. stopnia im. Karola Szymanowskiego wyjechał na studia do Bydgoszczy, gdzie obecnie kształci się w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń i dr hab. Pawła Wakarecego.

Bartłomiej KOKOT

Pochodzący z Łodzi 24-letni Bartłomiej KOKOT spośród obowiązkowych do zagrania w eliminacjach nokturnów, etiud, mazurka czy scherzo wybrał następujące utwory Fryderyka Chopina: Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Etiuda Ges-dur op. 10 nr 5, Etiuda e-moll op. 25 nr 5, Mazurek H-dur op. 56 nr 1, Scherzo b-moll op. 31. Po występie tłumaczył, że kluczem wyboru akurat takiego programu było jego głębokie osadzenie właśnie w tych utworach Chopina, które pomogło pokonać tremę towarzyszącą występowi, który może go przepuścić do następnych etapów najbardziej prestiżowego konkursu pianistycznego świata.

Bartłomiej KOKOT choć urodził się w Łodzi, wykształcenie muzyczne uzyskał w Krakowie, kolejno w szkołach im. S. Wiechowicza,  im. W. Żeleńskiego a następnie jeszcze w Szkole Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Katowicach w klasie fortepianu prof. Beaty Bilińskiej. Od października 2018 do czerwca 2020 pobierał naukę w Staatliche Hochschule Fur Musik und Darstellende Kunst w Mannheim (Niemcy) w klasie fortepianu prof. Wolframa Schmitt-Leonardego w ramach Pre-College. Od października 2020 roku studiuje w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Beaty Bilińskiej. Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych

Viet Trung NGUYEN

.Viet Trung NGUYEN choć od dziecka mieszka w Polsce, urodził się w Ha Noi i ma podwójne – polskie i wietnamskie obywatelstwo. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat i szybko okazało się, że jest wybitnie uzdolniony w tym kierunku. Średnią szkołę muzyczną kończył w klasie na wybitnie uzdolnionych, potem zaś studiował u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. We wrześniu 2023 roku rozpoczął studia doktoranckie pod kierunkiem Kevina Kennera we Frost School of Music w Miami, USA. Swój program program eliminacyjny zagrał w sposób bardzo wysmakowany, cieszący ucho, przepięknie i barwnie. Wykorzystał te ciepłe brzmienia i pewną delikatność fortepianu Yamahy. Jednocześnie nie zrezygnował z mocnych brzmień w scherzu (Scherzo h-moll op. 20). 

Michał BASISTA

.Liczący dziś 20 lat Michał BASISTA rozpoczął swój występ przed publicznością w Filharmonii Narodowej w Warszawie słynną Etiudą rewolucyjną Fryderyka Chopina Etiuda c-moll op. 10 nr 12. Mocne, dynamiczne dźwięki i wirtuozerska technika wykonania udowodniły, że jest to jeden z najlepszych pianistów w Polsce.

Michał BASISTA naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem pani doktor Mileny Kędry. Zdobył piętnaście pierwszych miejsc i pięć nagród Grand Prix, biorąc udział w ponad sześćdziesięciu konkursach, w tym międzynarodowych.

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 2 maja 2025