Przemysł zbrojeniowy powinien być wyłączony z opłat systemu ETS2 - Szymon HOŁOWNIA

Kandydat Trzeciej Drogi na prezydenta Szymon HOŁOWNIA jest za tym, by firmy produkujące na rzecz zbrojeniówki były zwolnione z systemu ETS2. Opowiedział się też za budową obrony cywilnej na wzór Finlandii oraz uczciwą konkurencją w branży logistycznej polskich i ukraińskich firm.
Potrzebujemy reformy systemu ETS2 – Szymon HOŁOWNIA
.Na konferencji prasowej w Mielcu z 22 kwietnia Szymon HOŁOWNIA powiedział, że przed przyjazdem do tego miasta spotkał się z przedsiębiorcą z branży logistycznej z okolic Ropczyc i usłyszał o problemach z jakimi tego typu firmy się borykają. „Jednym z największych problemów jest nieuczciwa konkurencja ze strony firm ukraińskich. I to też trzeba sobie jasno powiedzieć – musimy również, w imię dobrych stosunków z Ukrainą, ukrócić możliwość prowadzenia działalności w ten oto sposób, że Ukraińcy, ukraińskie firmy biorą zlecenia z Polski” – powiedział.
Zaznaczył, że ukraińskie firmy mają prawo realizować swoje przewozy, które zaczynają się lub kończą na Ukrainie. „Musimy, i mam nadzieję, że to się stanie, bronić naszego rynku, naszych przedsiębiorców. Musimy też, to jest ciekawe, że ci przedsiębiorcy zwracają na to uwagę, dbać o jak najwyższą jakość i to obwarowaną przepisami świadczonych usług” – powiedział kandydat na prezydenta. W tym kontekście wymienił m.in. szczegółowe kontrole jakości prowadzonych usług spedycyjnych, po to aby, jak mówił, nie konkurować na tym rynku najniższą jakością. Poruszył również temat reformy systemu ETS2. Jego zdaniem zwolnione z tego typu opłat powinny być firmy produkujące na rzecz przemysłu zbrojeniowego.
Zbrojeniówka musi być wyjęta spod ETS2
.„Trzeba zacząć od tego, żeby twardo i stanowczo wynegocjować, że firmy pracujące na rzecz zbrojeniówki (…) powinny być z mechanizmu ETS2 wyjęte. To są konkretne pieniądze, bo w przypadku tony cementu to jest tona CO2, w przypadku tony stali to są dwie tony CO2. Jeżeli jedną tonę policzymy po 70 euro, to już mamy 140 euro w oszczędności na cenie produktu końcowego. Musimy jasno i wyraźnie powiedzieć, że bezpieczeństwo jest dzisiaj naszym absolutnym priorytetem” – powiedział.
ETS2 to unijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2, ma na celu redukcję gazów cieplarnianych w sektorach dotąd nieobjętych regulacjami. Ma wejść w życie w 2027 r. Szymon HOŁOWNIA został zapytany również o budowę w Polsce systemu obrony cywilnej. Jego zdaniem, dobrym przykładem tu jest Finlandia, które jednak budowała ten system przez dziesięciolecia.
Podkarpacie obejmą duże inwestycje kolejowe
.„Finlandia budowała obronę w systemie pewnego porozumienia ponadpartyjnego. U nas przy tej polaryzacji jest to niemożliwe. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której PiS dogaduje się pokojowo z Platformą, a Platforma z PiS-em” – dodał. W jego ocenie osobą, która mogła dopilnować, aby system obrony cywilnej powstał niezależnie od tego, kto rządzi, jest prezydent. „Na to potrzebujemy 10-15 lat. Tu nie chodzi tylko o infrastrukturę, ale również o edukację, o to, aby każdy wiedział co oznacza dana syrena, znał podstawy pierwszej pomocy” – mówił.
Kandydat przypomniał, że rząd przygotował Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności z kwotą niemal 30 mld zł, który przeznaczony jest na m.in. budowę niezbędnej infrastruktury obronnej, jak schrony. Jak podkreślił Szymon HOŁOWNIA, równie ważną rzeczą są szkolenia, które powinny być systemowe i rozbudowane. Jego zdaniem, infrastruktura, która powstanie w ramach FBiO będzie wykorzystywana nie tylko w czasie pokoju, ale również np. katastrof naturalnych.
.„Mam nadzieję, że w ciągu roku, dwóch lat ten system stanie na nogi i odpowiednio zasilany pieniędzmi z budżetu państwa, które popłyną do samorządów, zapewni nam wszystkim bezpieczeństwo. Niech nam się to nigdy nie przyda, ale mieć to powinniśmy” – powiedział. Zapewnił, że wiele pieniędzy z FBiO trafi na Podkarpacie m.in. w ramach grantów do Doliny Lotniczej. Szymon HOŁOWNIA zaznaczył, że Podkarpacie potrzebuje dzisiaj wsparcia, i – jak zapowiedział – dlatego w regionie będą realizowane duże inwestycje kolejowe z KPO.
PAP/MJ