Watykan w Minecrafcie, czyli ćwiczenia z historii sztuki

Minecraft Education wspólnie z Fabryką św. Piotra – watykańskim urzędem dbającym o Bazylikę św. Piotra – przygotowali nakładkę edukacyjną na grę Minecraft, która uczy historii sztuki zgromadzonej w tym miejscu umożliwiając zabawę w konserwatora zabytków.
Współpraca Minecraft Education z Watykanem
.Minecraft Education to taka edukacyjna wersja gry Minecraft, która jest w całości przeznaczona do wykorzystania przez trenerów, nauczycieli i uczniów, umożliwiając naukę różnych dziedzin poprzez wykorzystanie mechanizmów rozwiązywania problemów w całym środowisku uwielbianego przez dzieci i młodzież Minecrafta. Stosuje się ją zarówno w szkołach jak i klubach czy zajęciach pozalekcyjnych uczących kodowania i współpracy przy rozwiązywaniu problemów.
Teraz Microsoft – właściciel gry w tym także Minecraft Education ogłosił, że we współpracy z watykańskim urzędem o zwyczajowej nazwie Fabryka św. Piotra zbudował specjalną nakładkę na edukacyjną wersję gry o nazwie „Peter is here” (Piotr jest tutaj). Nakładka nie tylko pokazuje plac św. Piotra i największe skarby Watykanu w grafice minecraftowych bloków, ale przede wszystkim umożliwia prowadzenie lekcji z historii sztuki poprzez pokazanie od środka centrum katolickiego świata.
„Pod przewodnictwem Sanpietrini – społeczności konserwatorów i ekspertów, uczniowie wcielą się w konserwatora i odkrywcę, którego zadaniem jest konserwacja Bazyliki Świętego Piotra w Watykanie. Uczniowie zwiedzą bazylikę, poznają jej sekrety i odrestaurują kluczowe artefakty. Podczas tej wciągającej podróży uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób technologia może pomóc chronić dziedzictwo kulturowe, poznając jednocześnie tematy historii, współpracy i ochrony” – czytamy w materiałach prasowych Minecraft Education.
„Sztuczna inteligencja łączy przeszłość z przyszłością, zapewniając, że nasze wspólne dziedzictwo kulturowe jest chronione i dostępne dla wszystkich” – deklaruje zespół, który stworzył nakładkę „Peter is here”.
.Fabryka św. Piotra, która jest partnerem Microsoftu w stworzeniu tego projektu jest instytucją dbającą o konserwację i utrzymanie całej watykańskiej bazyliki wraz ze zgromadzonymi tam dziełami sztuki, takimi jak choćby Pieta Michała Anioła.
Zaprzęganie narzędzi technologicznych do edukacji – nie tylko tej cyfrowej, ale w ogóle do procesu kształtowania młodych ludzi, od dawna wzbudza dyskusję wśród nauczycieli, profesorów, rodziców, wychowawców czy polityków. Dla jednych jest to oczywista konieczność, inni wolą jasno zakreślać granice między tym, co w technologii naprawdę rozwija dzieci i młodzież, a tym co ich kreatywność i myślenie zabija.
Swój głos w tej dyskusji opublikował na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Jacek KORONACKI – profesor nauk technicznych, doktor habilitowany nauk matematycznych, były długoletni dyrektor Instytutu Podstaw Informatyki PAN.
„Młodzież jest NIECIERPLIWA, z coraz słabszą zdolnością koncentracji, CHCE WSZYSTKIEGO, ponieważ nie wie, czego chce, żyje w innym świecie niż dorośli, widzi coś innego niż dorośli” – zauważa pros. Koronacki. Jego zdanie rodzice zbyt często nie potrafią i nie mają czasu, by dziecko wciągnąć w świat mający jakiś sens prawdziwy. „Nauczyciele, jeśli są tak młodzi jak rodzice, również zbyt często nie potrafią tego dokonać. Nauczyciele starsi nie mają czasu. Młody człowiek rozstaje się z rzeczywistością, udaje do wirtualu – wirtual zbyt często staje się jego rzeczywistością. Jego autorytetem staje się zidiociały i żądny pieniędzy influencer. Czy zatem trzeba zgodzić się na szkołę, która kształci w 4K – myśleniu krytycznym, komunikacji, kooperacji, kreatywności – by młody człowiek został dobrze przygotowany do życia w tej roli, jaką sobie wywalczy w SYSTEMIE (osobnika współtworzącego ten system albo biernego proletariusza płacącego podatki, świetnie pracującego w zespole, doskonale komunikującego się z innymi i doskonale z innymi kooperującego)? Myśląc krytycznie na użytek systemu, a zatem (m.in.) krytykując wszystko, co odwołuje się do Ładu – kultury przez wieki ukształtowanej? Na pewno nie!” – przekonuje publicysta.
Cały tekst tutaj: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-jacek-koronacki-informatyka-w-szkolach/
AD