44 proc. Polaków śledziło Konkurs Chopinowski 2025

Minister kultury Marta Cienkowska podkreśliła, że miliony widzów i słuchaczy Konkursu Chopinowskiego dowodzą, że muzyka klasyczna nie jest elitarna. Jak zaznaczył dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artur Szklener, dane potwierdzają, że konkurs cieszył się masowym i globalnym zainteresowaniem. 44 proc. Polaków interesowało się wynikami konkursu.
Polscy politycy zrozumieli, że Konkurs Chopinowski jest bardzo ważny
.Muszę przyznać, że drżałam, stojąc na konferencji prasowej w Zamku Królewskim kilka tygodni temu i myśląc o tym, jak ten konkurs się potoczy, ile osób będzie go oglądać, czy podołamy organizacyjnie, produkcyjnie, czy sprostamy oczekiwaniom widzów i wszystkich tych, którzy na konkurs czekali przez ostatnie cztery lata. Ale też drżałam przed swoimi własnymi oczekiwaniami, bo miałam je bardzo wysokie. Czułam, że to wydarzenie, które jest absolutnie marką promującą Polskę na świecie. Bałam się tego, że moje oczekiwania będą wysokie i że my nie będziemy w stanie im sprostać. Myliłam się – powiedziała szefowa MKiDN Marta Cienkowska podczas konferencji podsumowującej Konkurs Chopinowski 2025.
Szefowa resortu kultury podkreśliła, że „miliony widzów i słuchaczy konkursu dowodzą, że muzyka klasyczna nie jest elitarna”. – Przeciwnie, może łączyć ludzi i zbudowała niesamowitą wspólnotę emocji, których doświadczaliśmy wszyscy razem. To jest 8,5 mln widzów, unikatowych użytkowników z całego świata, co przełożyło się na 40 mln wyświetleń kanału na YouTubie Instytutu Fryderyka Chopina. W TVP przesłuchania śledziło ponad 6 mln widzów – przekazała. Przyznała, że jest pozytywnie zaskoczona tym, jak wyglądała współpraca z TikTokiem, który wygenerował 90-milionowe zasięgi. – Pokazuje nam to, że polska kultura może być viralem bez rezygnacji z jakości – zwróciła uwagę Marta Cienkowska.
– Cieszę się również, że polscy politycy zrozumieli, że Konkurs Chopinowski jest bardzo ważny i że działania wokół Konkursu Chopinowskiego są superważne – zaznaczyła minister kultury. Marta Cienkowska poinformowała, że na działania edukacyjne, promocyjne i inne aktywności towarzyszące Konkursowi Chopinowskiemu przeznaczono 27 mln zł. – Wszystkie działania, strefy melomana, które realizowaliśmy wokół konkursu, specjalne wydarzenia, desery, zaangażowanie restauracji, spowodowały, że Warszawa żyła Chopinem, że Polska żyła Chopinem i to jest po prostu niesamowite – podkreśliła minister kultury.
.Podczas konferencji dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener poinformował także, że od pierwszego dnia przesłuchań do ostatniego koncertu w ramach tegorocznego Konkursu Chopinowskiego praktycznie wszystkie miejsca w Filharmonii Narodowej były zajęte. Zaznaczył, że podczas sesji przesłuchań do sali koncertowej mogło wejść dodatkowych od 160 do 180 osób. – Zgodnie z naszą wiedzą jest to pierwszy raz, kiedy konkurs wzbudził takie zainteresowanie, a Filharmonia Narodowa przyjęła taką liczbę słuchaczy – powiedział.
44 proc. Polaków oglądało kolejne etapy prestiżowego konkursu
.Szef NIFC podzielił się także wynikami badań przeprowadzonych przez CBOS na grupie 3913 osób. Z badania wynika, że 81 proc. respondentów słyszało, że Konkurs Chopinowski odbył się w październiku tego roku, a 44 proc. respondentów śledziło konkursowe zmagania.
– Nie tylko w Polsce, ale w większości krajów na świecie liczba osób regularnie słuchających muzyki klasycznej waha się od kilku do maksymalnie 10 proc. Mamy zatem do czynienia z masową, choć zapewne chwilową zmianą przyzwyczajeń. Zrozumienie tego zjawiska oraz jego gigantycznej skali jest najważniejszą konkluzją Konkursu Chopinowskiego. Pokazuje nam siłę potencjału, który – jako środowisko osób organizujących wydarzenia w ramach muzyki klasycznej czy w ogóle sztuki – powinniśmy wykorzystać – powiedział dr Artur Szklener.
Szef Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina wskazał, że publiczność w Polsce oraz na świecie śledziła konkurs przede wszystkim poprzez transmisję, których czas obliczono na 147 godzin 10 minut. Były one prowadzone w mediach tradycyjnych, a także na platformach cyfrowych i społecznościowych.
Dr Artur Szklener przedstawił dane statystyczne, z których wynika, że w październiku treści na platformach społecznościowych poświęconych konkursowi miały 29,5 mln wyświetleń, a kampanii „To także moja historia” – ok. 15 mln. Z częściowych danych wynika również, że kwota, którą należałoby wydać na promocję tego rodzaju kultury wysokiej, wyniosła 258,5 mln zł. O konkursie powstało ok. 50 tys. materiałów. – Wszystkie te liczby potwierdzają tezę, że Konkurs Chopinowski był niezwykłym wydarzeniem. Udało się zdobyć zainteresowanie masowe i globalne. To zjawisko jest bez precedensu, dlatego warto je podtrzymywać – podkreślił.
XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina trwał od 2 do 23 października 2025 r. Jego organizatorem był Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W tegorocznym Konkursie Chopinowskim wzięło udział 65 pianistów i 19 pianistek z 20 krajów.
Decyzją jury pod przewodnictwem Garricka Ohlssona zwycięzcą został Amerykanin Eric Lu. II nagrodę zdobył Kevin Chen z Kanady, a III nagrodę – Chinka Zitong Wang. IV nagrodę (ex aequo) otrzymały Chinka Tianyao Lyu i Japonka Shiori Kuwahara, V nagroda (również ex aequo) trafiła do reprezentanta Polski Piotra Alexewicza i Vincenta Onga z Malezji. VI nagrodę przyznano Williamowi Yangowi ze Stanów Zjednoczonych.
Znamy wyniki punktacji jury Konkursu Chopinowskiego 2025
.Narodowy Instytut Fryderyka Chopina opublikował wyniki punktacji jury przyznawane we wszystkich etapach Konkursu Chopinowskiego 2025. Wynika z nich, że zwycięzca Konkursu Eric Lu oceny miał od początku bardzo wysokie i prowadził w zestawieniu już od drugiego etapu.
Jak wynika z tabeli wyników, amerykański pianista Eric Lu oceny od początku konkursu dostawał konsekwentnie wysokie. Po etapie pierwszym zajmował wprawdzie dopiero siódme miejsce, wyprzedzony m.in. przez 16-letnią Tianyao Liu, ale już po etapie drugim i trzecim – był absolutnym liderem zestawienia.
W etapie pierwszym najwyższe noty przyznali mu jurorzy Michel Beroff i Momo Kodama, Sa Chen, Yulianna Avdeeva i Katarzyna Popowa-Zydroń. Najniżej ocenili go wtedy Najniższe oceny (17–18 pkt) Nelsona Goerner i Piotr Paleczny.
W etapie drugim jurorzy zaczęli oceniać grę Erica Lu jeszcze wyżej: wówczas najwyższe noty przyznali mu Nelson Hoerner, Ewa Pobłocka i John Rink. I to właśnie w etapie drugim Eric Lu oceny uzyskał najlepsze ze wszystkich swoich występów w Konkursie Chopinowskim 2025. Widać również, że podbił serca chopinowskich jurorów z Polski: szczególnie wysoko jego grę oceniali prof. Ewa Pobłocka i prof. Krzysztof Jabłoński.
Chociaż w etapie trzecim inni pianiści od poszczególnych jurorów otrzymali nawet wyższe oceny niż Eric Lu – to on konsekwentnie dostawał na tyle wysokie noty, że punktacja nie tylko zakwalifikowała go do finału, ale i umocniła jego przewagę w tabeli końcowej.
Potwierdziły się zatem przypuszczenia różnych ekspertów komentujących listę zwycięzców XIX Konkursu Chopinowskiego: to Eric Lu grał od samego początku „najrówniej”, konsekwentnie otrzymując bardzo wysokie noty od każdego z jurorów. I chociaż szedł „łeb w łeb” w Kevinem Chenem, o kilkadziesiąt setnych przegonił tego pianistę z Kanady.
Analiza punktów przyznawanych pianistom przez Jury Konkursu Chopinowskiego udowadnia również, że kolejny raz jurorzy różnili się w ocenie gry od ekspertów, muzykologów i melomanów, publikujących na bieżąco swoje oceny.
.Eric Lu od początku był jednak w gronie faworytów do głównej nagrody, przynajmniej w opinii ekspertów. Krytycy zwracali uwagę na subtelność i wyrafinowanie jego gry oraz wielkie obycie ze sceną koncertową. Jed Distler z „Gramophone” podkreślał, że „techniczne mistrzostwo, paleta kolorów i poetyckości” w interpretacji mazurków op. 56 były jednymi z najlepszych na etapie III Konkursu. Jednocześnie niektórzy komentatorzy dostrzegali w jego stylu pewną konwencjonalność: Marcin Gmys w „Polskim Radiu” zauważył, że choć powrót Lu do Konkursu jest „powrotem poety”, tp jego interpretacja bywa czasem „zbyt zmanierowana” czy „wykalkulowana”.
Tekst dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/znamy-wyniki-punktacji-jury-konkursu-chopinowskiego-2025-eric-lu-prowadzil-od-poczatku/
PAP/MB









