“Épiphanies”. Wystawa w Collège des Bernardins

W Collège des Bernardins w Paryżu trwa wystawa “Épiphanies”, prezentująca dzieła francuskiego artysty współczesnego – Augustina Frison-Roche’a, poświęcone epifanii.
Augustin Frison-Roche w Collège des Bernardins
.Collège des Bernardins prezentuje dziewiętnaście obrazów różnej wielkości – w tym wielkoformatowe – z których większość została stworzona przez Augustina Frison-Roche’a na potrzeby wystawy. Prezentowane dzieła to w większości malarstwo olejne, wykonane na drewnie, z elementami pokrytymi złotem. Artysta nie zakrywa w całości drewna kolejnymi warstwami farby, ale nakłada cienką warstwę, przez którą drewno jest widoczne, tworząc wrażenie głębi.

Dzieła francuskiego artysty charakteryzują się intensywnymi barwami, w których dominują złoto, odcienie ochry i niebieskiego. Augustin Frison-Roche łączy w swojej twórczości nowoczesność i pogłębioną znajomość historii sztuki, nawiązując do symbolizmu czy secesji wiedeńskiej. Artysta najczęściej czerpie inspirację z motywów biblijnych oraz przyrody. Obrazy, prezentowane na wystawie “Épiphanies”, łączą głębię chrześcijańskiej symboliki i zachwyt nad pięknem stworzenia.
Augustin Frison-Roche podjął temat epifanii w znaczeniu biblijnym, w trzech dziełach, przedstawiających pokłon Trzech Króli, Chrzest Pański i cud w Kanie Galilejskiej. Artysta stworzył również dzieła, nawiązujące do szerszego znaczenia epifanii – objawienia. Inspirację przy tworzeniu dzieł stanowił “List do artystów” św. Jana Pawła II, w którym wzywał artystów do poszukiwania “epifanii” piękna i do uwidocznienia w twórczości artystycznej tego, co Boskie, do poszukiwania sposobu, w jaki dzieła mogą pokazać to, co transcendentne.
W temat epifanii wpisuje się również, prezentowany na wystawie, cykl siedmiu obrazów Augustina Frison-Roche’a, przedstawiający stworzenie świata. Jak tłumaczy artysta, kontemplacja stworzenia, przyrody, jest również miejscem epifanii.

Na wystawie szczególną uwagę zwraca monumentalny obraz “L’Adoration des mages”, przedstawiający pokłon Trzech Króli. Dla artysty, obraz ten stanowi “kulminację wystawy, jaką jest przedstawienie Dzieciątka Jezus”. Kompozycja obrazu podzielona jest na dwie części – orszak króli, z egzotycznymi zwierzętami i wojskiem, oraz przedstawienie Dzieciątka Jezus, znajdującego się na skraju obrazu i leżącego na ziemi. Maryja i Józef nie zostali przedstawieni na obrazie, co potęguje kontrast między przepychem orszaku a Dzieciątkiem oraz podkreśla fakt, że królowie przyszli oddać pokłon nie Świętej Rodzinie, ale niemowlęciu, w którym objawił się Bóg.
Budynek Collège des Bernardins jest jednym ze skarbów architektury cystersów we Francji. Wcześniej stanowił klasztor cystersów, zbudowany jeszcze w XIII w.
Po zakończeniu wystawy, obraz “L’Assomption”, przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, trafi do katedry w Cambrai w północnej Francji, w której obecnie prowadzone są prace renowacyjne. Obraz “L’Etoile”, prezentowany na wystawie, zostanie natomiast umieszczony w XII-wiecznym opactwie w La Lucerne w Normandii.
Wystawa “Épiphanies” w Collège des Bernardins w Paryżu potrwa do 26 lutego.
Biblijne inspiracje Chagalla
.Biblia od wieków inspirowała artystów najróżniejszych sztuk i nie przeminęło to wraz z nastaniem czasów współczesnych – jakże dalekich od religijności ludzi poprzednich epok. Wielu twórców współczesnych, nie tylko Augustin Frison-Roche, wciąż tworzy dzieła pogłębiające nasze rozumienie biblijnych scen i obrazów. Takim przykładem jest Marc Chagall, o którym pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Anna BIAŁOSZEWSKA. „Od młodości Chagall był zafascynowany Biblią. Była ona dla niego źródłem poezji wszech czasów, a jego sztuka oraz życie stały się poszukiwaniem odbicia tejże poezji. Biblia jest jak rezonans natury, i to właśnie próbował przekazać w swoich obrazach. Jesteśmy w nich nie tyle między niebem a ziemią, ile w marzeniu łączącym rzeczywistość i opowieść biblijną, których spoiwem jest dusza artysty, ożywiająca całość utrwaloną na płótnach” – zauważa Anna Białoszewska. Jak podkreśla autorka zamierzeniem malarza było, aby oglądając jego prace, ludzie znajdowali w nich spokój, duchowość, religijność, sens życia. „Opowieści biblijne według Chagalla to nie odzwierciedlenie marzenia jednego narodu, Narodu Wybranego, ale opowieść o ludzkości jako takiej”. Więcej o biblijnych inspiracjach Chagalla pod tym linkiem: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/anna-bialoszewska-opowiesci-biblijne-chagalla/
Julia Delanne/Wszystko co Najważniejsze