Eskalacja konfliktu Izraela i Hamasu działa na korzyść Rosji, Iranu oraz Chin - CNN

Eskalacja konfliktu Izraela i Hamasu

Eskalacja konfliktu Izraela i Hamasu może skutkować poważnymi konsekwencjami geopolitycznymi; jeśli Stany Zjednoczone zostaną zmuszone do rozproszenia swoich wysiłków i jednoczesnego wspierania Izraela i Ukrainy, skorzystają na tym przeciwnicy USA, czyli Rosja, Iran i Chiny – oceniła we wtorek amerykańska stacja CNN.

Eskalacja konfliktu Izraela i Hamasu

.Najbardziej bezpośrednim skutkiem wydarzeń w Izraelu prawdopodobnie będzie zahamowanie procesu normalizacji stosunków Tel Awiwu z państwami arabskimi, szczególnie Arabią Saudyjską. „Wysiłki (prezydenta USA) Joe Bidena (w tej kwestii), które mogłyby odmienić sytuację geopolityczną na Bliskim Wschodzie, w najlepszym przypadku utknęły w martwym punkcie. Arabia Saudyjska nie będzie miała politycznej możliwości, by negocjować z (premierem Izraela Benjaminem) Netanjahu, podczas gdy setki Palestyńczyków giną w izraelskich atakach odwetowych w Strefie Gazy. Z kolei Netanjahu ma jeszcze mniejsze (pole manewru) w kwestii ustępstw terytorialnych na rzecz Palestyńczyków” – zauważyła CNN.

Priorytetowe traktowanie „starego przyjaciela” USA?

.Jak dodała, ewentualne przekazanie Izraelowi przez USA zaawansowanych technologicznie rodzajów uzbrojenia jeszcze bardziej uszczupli amerykańskie rezerwy, znacząco nadwyrężone w ostatnich miesiącach przekazywaniem wsparcia Ukrainie. „Republikanie, którzy już sprzeciwiają się (w Kongresie) zwiększaniu pomocy dla Kijowa, mogą argumentować, że Waszyngton powinien priorytetowo potraktować swojego starego przyjaciela (Izrael – przyp. red.) i nie może pozwolić sobie na wspieranie obu krajów” – przewiduje amerykańska stacja.

Oś Rosja-Chiny-Iran

.CNN podkreśla, że USA od półtorej dekady poszukują możliwości zmniejszenia zaangażowania m.in. w Europie i na Bliskim Wschodzie na rzecz większego zainteresowania sytuacją w Azji Wschodniej i powstrzymywania rosnących w siłę Chin. Fiasko tych planów, spowodowane rozwojem wydarzeń na Ukrainie i w Izraelu, może skłonić Rosję, Chiny i radykalnie antyizraelski Iran do zacieśnienia współpracy, motywowanej niechęcią wobec Waszyngtonu i próbą wykorzystania obecnej sytuacji – oceniła.

Najkrwawszy atak na Izrael od 50 lat

.W sobotę w godzinach porannych Izrael został zaatakowany przez bojowników z terrorystycznej palestyńskiej organizacji Hamas. Uderzenie, które okazało się zaskoczeniem dla władz w Tel Awiwie, skutkowało największą liczbę ofiar śmiertelnych od 1973 roku, gdy Izrael stoczył wojnę z koalicją syryjsko-egipską. Według najnowszych danych przekazywanych przez władze walczących stron, oficjalna liczba ofiar w Izraelu wynosi już ponad 900. W Strefie Gazy potwierdzono śmierć 687 osób.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 10 października 2023