Decyzje zakupowe kształtujemy w oparciu o media społecznościowe

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę, kiedy podejmujemy decyzje zakupowe – wynika z raportu Publicis Groupe CEE i GWI na temat korzystania z mediów społecznościowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Największy odsetek ich użytkowników to pokolenie X, następnie Millenialsi.
Decyzje zakupowe a media społecznościowe
.Raport Groupe Central & Eastern Europe (CEE) oraz GWI na temat zwyczajów korzystania z mediów społecznościowych w regionie CEE wskazuje, że rola mediów społecznościowych w kształtowaniu zachowań konsumenckich jest coraz istotniejsza. W ocenie autorów raportu potrzebne są innowacyjne i przemyślanie strategie marketingowe.
„W regionie CEE pokolenie X jest najbardziej aktywne w mediach społecznościowych. Zaraz za nim plasują się Millenialsi, choć korzystają z mediów z innych pobudek. Zrozumienie, co jest najważniejsze dla różnych grup konsumentów w regionie CEE, pozwoli markom docierać do odbiorców z tym, co naprawdę do nich przemawia” – przekazał, cytowany w raporcie, Jason Mander z GWI.
Newsy, wydarzenia i zakupy
.Według kluczowych wniosków z raportu, w regionie CEE coraz więcej konsumentów sięga po media społecznościowe, aby być na bieżąco z newsami i wydarzeniami. W związku z malejącym zaufaniem do tradycyjnych mediów konsumenci poszukują nowych sposobów na zdobywanie informacji. Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, procentowy wzrost liczby użytkowników platform social mediowych, z podaniem celu ich używania, wyniósł na TikToku 30 proc. (wiadomości rodzina/przyjaciele) i 22 proc. (bycie na bieżąco z informacjami/ światem), na Instagramie odpowiednio 27 proc. i 11 proc. oraz na Snapchacie odpowiednio 5 proc. i 2 proc.
Jak podkreślono w raporcie, w CEE największy odsetek użytkowników mediów społecznościowych to pokolenie X, następnie Millenialsi. W ocenie autorów marki, które chcą dotrzeć do konsumentów dzięki mediom społecznościowym, muszą tworzyć treści skierowane zarówno do młodszych, jak i starszych grup. Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, najpopularniejszą platformą wśród osób należących do pokolenia Gen Z jest Snapchat, wśród Millenialsów Reddit, a zarówno wśród Gen X, jak i pokolenia Baby Boomers – Facebook.
Wideo najpopularniejsze
.Dodano, że nie sposób ignorować wpływu, jaki treści wideo mają na współczesnych konsumentów, a w regionie CEE media społecznościowe odgrywają dużą rolę w procesie zakupowym. W ocenie autorów raportu, decyzje zakupowe podejmowane są w dużej mierze pod wpływem social mediów, a marki chcące zaistnieć w tym obszarze powinny docierać do odbiorców na platformach zarówno z krótkimi, jak i dłuższymi formami treści, a marketerzy, którzy chcą zwrócić na siebie uwagę, powinni tworzyć treści, które inspirują docelowych odbiorców do bliższego poznania ich marek. Według informacji przekazanych w raporcie aż 86 proc. konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej używa platform Facebook/Messenger, aby śledzić/znajdować informacje o produktach i markach. W przypadku Instagrama jest to 50 proc. konsumentów, a TikToka – 44 proc.
„Media społecznościowe przeniknęły do każdej dziedziny życia w regionie – od tego, w jaki sposób konsumenci odkrywają produkty, po sposób, w jaki zdobywają informacje. Dane potwierdzają, że marketerzy muszą nadążać za tempem zmian, tworząc treści, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców w CEE” – oceniła, cytowana w raporcie, Maria Tudor z Publicis Groupe CEE.
Raport bazuje na szeroko zakrojonych badaniach internetowych GWI, przeprowadzonych wśród użytkowników internetu w wieku 16-64 lat i analizuje trendy na siedmiu kluczowych rynkach regionu: Polsce, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, Węgrzech oraz Rumunii.
PAP / WcN / MK