Mundurowy Rajd Motocyklowy ku pamięci bohaterów 1939 r. [Program]

Od złożenia kwiatów przy Grobie Nieznanego Żołnierza w Warszawie 30 sierpnia rozpoczął się Mundurowy Rajd Motocyklowy „Śladami Historii – Bohaterowie września 39”. Jego uczestnicy odwiedzą m.in. Westerplatte, Wiznę i pomnik bitwy nad Bzurą.
Mundurowy Rajd Motocyklowy
.Jak przekazał koordynator tego wydarzenia płk rez. Szczepan Głuszczak „rajd ma być międzypokoleniowym manifestem pamięci”. Wyjaśnił, że uczestnicy chcą poprzez odwiedzenie miejsc wielkich bojów września 1939 roku kształtować postawy patriotyczne i zwrócić uwagę na ważny wycinek historii Polski. W sumie w ciągu czterech dni motocykliści mają pokonać prawie 1500 km.
„Motocykliści chcą dać przykład młodym pokoleniom Polaków, że warto dbać o ideały, walczyć o swoje racje i zabiegać o swoją Ojczyznę. Jest to tym bardziej istotne gdyż sytuacja bezpieczeństwa w naszym regionie Europy znowu się pogarsza, a imperialistyczne zapędy Rosji stają się zagrożeniem dla współczesnych demokracji” – podkreślił płk Szczepan Głuszczak.
Udział w rajdzie zadeklarowało kilkadziesiąt osób. W dniu 30 sierpnia po złożeniu kwiatów przy Grobie Nieznanego Żołnierza w Warszawie odwiedzą grób majora Krzysztofa Woźniaka, oficera Jednostki Wojskowej GROM uczestniczącego razem z innymi polskimi żołnierzami w misji NATO w Afganistanie. Zginął on w styczniu 2013 r. w Ghazni i został pochowany w Zielonce pod Warszawą.
Polskie Termopile
.Następnym celem pierwszego dnia rajdu będzie Kałuszyn, wieś około 60 km na wschód od Warszawy, w pobliżu której w nocy z 11 na 12 września 1939 r. 1 Dywizja Piechoty Legionów stoczyła zaciętą walkę z niemieckimi oddziałami pancernymi. Do legendy przeszła szczególnie szarża kawalerii pod dowództwem rotmistrza Andrzeja Żylińskiego. Ostatnim celem etapu rajdu z 30 sierpnia będzie Wizna na północny wschód od Łomży.
Miejscowość ta ze względu na stoczoną między 7 a 10 września 1939 r. bitwą określana jest Polskimi Termopilami. Dowodzony przez kapitana Władysława Raginisa oddziału Korpusu Ochrony Pogranicza przez kilka dni skutecznie odpierał ataki przeważających sił pancernych gen. Heinza Guderiana. Ostatnim punktem polskiego oporu był bunkier w Górze Strękowej, gdzie ciężko ranny Raginis popełnił samobójstwo by nie oddać się do niemieckiej niewoli.
Punkty na trasie rajdu
.W drugim dniu rajdu, motocykliści mają dotrzeć do Gdyni i Gdańska. W Gdyni na Cmentarzu Witomińskim odwiedzą grób kmdr. Bogdana Reczka – lekarza Polskiej Marynarki Wojennej, który zginął tragicznie w 1977 r. podczas międzynarodowej operacji pokojowej UNEF II w Egipcie. W ramach powołanych przez Radę Bezpieczeństwa ONZ oddziałów, które miały nadzorować przestrzeganie zawieszenia broni między Izraelem a Egiptem zginęło tam w sumie dziewięciu polskich żołnierzy i oficerów.
Następnym celem rajdu w tym samym mieście będzie cmentarz Marynarki Wojennej. Motocykliści złożą tam kwiaty i zapalą znicze przy grobach obrońców Kępy Oksywskiej. Potem w Gdańsku na Cmentarzu Centralnym odwiedzą grób por. Ryszarda Bojszy, tragicznie zmarłego tragicznie podczas operacji UNEF II.
Trzeciego dnia 1 września) uczestnicy Mundurowego Rajdu Motocyklowego wezmą udział w centralnym uroczystościach 86. rocznicy wybuchu II wojny światowej na Westerplatte. Następnie zapalą znicz przy pomniku Obrońców Poczty Gdańskiej. Stamtąd pojadą na miejsce bitwy pod Krojantami (we wrześniu 1939 r. polska kawaleria skutecznie walczyła tam z niemiecką jednostką zmechanizowaną) i złożą kwiaty przy miejscowym pomniku. Celem ostatniego etapu rajdu (2 września) będzie pomnik Bitwy nad Bzurą w Wyszogrodzie. Między 9 a 22 września 1939 r. dowodzone przez gen. Tadeusza Kutrzebę siły polskie skutecznie walczyły z oddziałami Wehrmachtu. Patronat honorowy nad Mundurowym Rajdem Motocyklowym objęło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Patronem medialnym wydarzenia jest serwis dzieje.pl
Elektryczne auta będą stanowiły 40 proc. światowego rynku – najbardziej skorzysta na tym Azja
.Nie ma dzisiaj wątpliwości, że sygnalizowane przez coraz liczniejsze grupy ekspertów problemy z innowacyjnością i w konsekwencji konkurencyjnością unijnych firm w globalnym kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego są w pełni zasadne – pisze prof. Michał KLEIBER.
Wydaje się pewne, że bez daleko idących udoskonaleń w funkcjonowaniu prorozwojowych sektorów Unia Europejska będzie coraz wyraźniej przegrywać globalną rywalizację gospodarczą, co będzie szczególnie widoczne w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych i Chin.
.Aktualne dane dotyczące dominacji USA i szybko rosnącej potęgi Chin oraz słabej pozycji Europy na światowych, najszybciej rozwijających się rynkach są prawdziwie niepokojące. Nie ma bowiem lepszego gwaranta stabilnego, długoterminowego wzrostu gospodarczego, zapewniającego trwale rosnący dobrostan obywateli państw i całych regionów, od aktywnego stawiania przez nie na rozwój innowacyjnych usług i produktów umożliwiających globalną konkurencyjność.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/samochody-elektryczne-moga-juz-wkrotce-stanowic-ponad-40-proc-swiatowego-rynku/
PAP/MJ