Blisko połowa Polaków próbowała diety wegetariańskiej

Blisko połowa Polaków próbowała diety wegetariańskiej

Niemal połowa Polaków choć raz próbowała wykluczyć z diety mięso i przejść na dietę wegetariańską bądź wegańską. 12 proc. ankietowanych zadeklarowało, że nie je mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych.

.Badanie przedstawione przez Insight Lab wskazuje, że zdecydowaną większość mieszkańców naszego kraju stanowią osoby, które nie mają żadnych preferencji żywieniowych (75 proc.). Jak wskazało badanie, zmiana nawyków żywieniowych i ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa, to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków. Podjęcie takiego wyzwania w 2023 roku zadeklarowało aż 43 proc. respondentów.

Badanie wskazało także, że niemal połowa badanych (46 proc.) choć raz próbowała zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i spróbować wegetarianizmu bądź weganizmu. Najczęściej taką decyzję podejmowały kobiety (52 proc.) i osoby w przedziale wiekowym 35-44 lata (52 proc.).

Badani: Trudno wytrwać w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

.Respondenci wskazali, że podjęcie wyzwania przejścia na dietę wege jest łatwe, jednak trudniej wdrożyć je w życie. Pierwszy kryzys uderza najczęściej już po dwóch tygodniach od rezygnacji z mięsa, z czym spotyka się 30 proc. badanych. 27 proc. respondentów potrafi wytrwać w postanowieniu średnio do pierwszego miesiąca, a 17 proc. nabiera wątpliwości już po pierwszym tygodniu po odstawieniu mięsa. Co piąty ankietowany nie zgłaszał żadnych trudności w związku ze zmianą nawyków żywieniowych.

Dlaczego zmieniamy dietę na bezmięsną?

.Według badania największą przeszkodą dla całkowitego wykluczenia mięsa z diety ma być „tęsknota za smakiem mięsnych potraw”, na co wskazało 41 proc. badanych. Spośród osób, które próbowały zmienić dietę na wegetariańską lub wegańska, 36 proc. uznało, że proces jest trudniejszy, niż zakładali. 32 proc. respondentów rezygnuje ze zmiany nawyków żywieniowych, ponieważ nie są pewni czy taka zmiana jest dla nich konieczna.

Jak wynika z badania, osoby, które podejmują się próby przejścia na wegetarianizm bądź weganizm, najczęściej poszukują lepszego samopoczucia (43 proc.), a także poprawy stanu zdrowia (42 proc.). Część jest również motywowana przez członków rodziny (18 proc.), a innych inspirują historie osób, którym udało się z sukcesem zmienić nawyki żywieniowe (19 proc.). Co piąty ankietowany stwierdził, że trwa w przemianie, bo daje mu to „świadomość działania na rzecz innych”, a 13 proc. wspiera w ten sposób znajomą osobę, która jako pierwsza podjęła się próby zmiany.

Co ciekawe, co druga osoba, która na stałe zrezygnowała z jedzenia mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych, ocenia swoje samopoczucie po zmianie nawyków jako pozytywne albo bardzo pozytywne (51 proc.). 41 proc. ankietowanych przyznaje, że nie zauważyło pogorszenia samopoczucia, a tylko 8 proc. czuje się gorzej.

4,5 mln Polaków nie je mięsa

.Według badań Insight Lab, w Polsce mięsa nie je już nawet 4,5 mln ludzi (12 proc.). Dzięki temu, że z roku na rok liczba wegetarian i wegan wzrasta, sektor usług żywieniowych coraz bardziej dostosowuje się do ich potrzeb. W Polsce odpowiedniki potraw w wersji wegetariańskiej można zamówić już nie tylko w najlepszych restauracjach, ale także m.in. w lokalach typu fast food. Jak wskazują badacze, posiadanie w menu opcji wegańskich czy wegetariańskich nawet w lokalach specjalizujących się w potrawach mięsnych, nie jest dziś zaskakujące.

Podczas badania przeanalizowano zamówienia jednego z portali oferujących dostawy jedzenia. Z analizy wynika, że w 2022 roku potrawy wegetariańskie stanowiły już 17 proc. wszystkich zamówień w serwisie. Wegański wrap, vege sushi, pizza margherita czy smażone pierożki gyoza z warzywami – to ulubione bezmięsne dania Polaków według raportu Food Trendów 2022.

„Aż 9 proc. ankietowanych w naszym badaniu określiło się jako wegetarianie, a 3 proc. jako weganie. To naprawdę wysoki wynik w kraju o tak silnej, kulinarnej tradycji jedzenia mięsa i nabiału. Kuchnia roślinna zyskuje na popularności, a wraz z nią przybywa restauracji serwujących bezmięsne potrawy” – powiedział Arkadiusz Krupicz.

Nawyki żywieniowe i kuchnia mogą być narzędziem dyplomatycznym

.Ostatnie dwa lata [w 2020] upływają w wielu regionach świata pod znakiem nowych, fascynujących trendów kulinarnych: kobieca rewolucja kulinarna, slow food, renesans herbaty i naparów ziołowych, zdrowe, odpowiedzialne gotowanie, także w wersji zero waste i racjonalny recycling kulinarny. Ale może najciekawszy z nich to moda na kuchnię południowoamerykańską, w wielu jej odmianach: andyjskiej, amazońskiej, tropikalnej, kuchni pampy, afroamerykańskiej czy różnorodnych połączeń typu fusion – zastanawia się Joanna Gocłowska-Bolek.

Jak wskazała latynoamerykanistka, w trendach kulinarnych coraz częściej można dostrzec dyplomację kulinarną. „Dyplomacja kulinarna to szybko rozwijająca się i coraz bardziej ceniona dziedzina dyplomacji, która doczekała się już nie tylko kursów i specjalistycznych szkoleń, ale także studiów podyplomowych na uczelniach i opracowań w czasopismach naukowych” – zaznaczała Joanna Gocłowska-Bolek, wskazując na przykład Peru.

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 24 stycznia 2023