Polskie drogi coraz bezpieczniejsze. Jesteśmy na 1. miejscu w Europie

Polskie drogi są coraz bezpieczniejsze. Jesteśmy na 1. miejscu w Europie pod względem poprawy jakości bezpieczeństwa ruchu drogowego

Polskie drogi są coraz bezpieczniejsze. Jesteśmy na pierwszym miejscu w Europie w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział szef Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak odnosząc się do przyznania Polsce przez ETSC nagrody za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwa.

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze

.We wtorek Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) poinformowała o przyznaniu Polsce nagrody PIN 2023 (Road Safety Performance Index) za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwie ruchu drogowego. Nagroda została przyznana za znaczne osiągnięcia i zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach. W Polsce w latach 2012-2022 liczba ofiar śmiertelnych spadła o 47 proc., a w tym czasie średnia redukcja w UE wyniosła zaledwie 22 proc.

Odnosząc się do tych informacji szef Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak podkreślił, że sukces Polski na gruncie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym charakteryzuje systemowe podejście, na które składają się zmiany legislacyjne, edukacja, budowa nowoczesnej infrastruktury drogowej, a także rozbudowa sieci fotoradarów.

„W latach 2011-2021 nastąpił spadek zabitych w wypadkach drogowych o prawie 2 tys. osób. W 2012 roku liczba zabitych spadła poniżej 4 tys. a w 2015 po raz pierwszy poniżej 3 tys.” – mówił.

„W ubiegłym roku – pierwszy raz w historii – liczba zabitych na polskich drogach spadła poniżej 2 tys. osób. Jednocześnie systematyczne maleje liczba ciężko rannych. Obecnie wynosi około 8 tys. rocznie. Cieszy także fakt, że w ostatnim dziesięcioleciu liczba wypadków drogowych z udziałem dzieci zmalała o 51 proc. – wynika z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS” – przekazał.

Zaznaczył, że coraz lepsze statystyki poprawiają także pozycję Polski w europejskich rankingach. „Nasz kraj awansował w rankingu państw UE o pięć pozycji (na 18. Miejsce) z wynikiem 51 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Można zatem śmiało powiedzieć, że wreszcie nie jesteśmy na końcu, a wręcz odwrotnie – jesteśmy na pierwszym miejscu w Europie w dziedzinie poprawy BRD” – podkreślił.

Przyznał jednocześnie, że przed nami jest konieczność dalszej pracy, aby osiągnąć bezpieczeństwo porównywalne z najlepszymi krajami. „To wyzwanie nie dotyczy tylko Polski, ponieważ najnowsze analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w ramach raportu PIN 2023, pokazują, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4 proc., do 20 679 osób” – mówił.

Polska z nagrodą PIN 2023

.Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) poinformowała we wtorek przyznaniu po raz pierwszy Polsce nagrody PIN 2023 za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwie ruchu drogowego. Eksperci ETSC wymienili kilka kluczowych elementów decyzji o przyznaniu Polsce tegorocznej nagrody.

Oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach wymieniono m.in. kompleksowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030, który wyznacza cele zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 50 proc.; zakrojony na szeroką skalę czteroletni Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej; rozbudowę sieci fotoradarów stacjonarnych i odcinkowych pomiarów prędkości; wprowadzenie „korytarzy życia” umożliwiających pojazdom uprzywilejowanym dojazd do miejsc kolizji na autostradach.

Przyznając Polsce nagrodę ETSC zwróciła uwagę na problem prędkości w Polsce. Zdaniem Rady obserwowane prędkości pojazdów są wciąż zbyt wysokie. Maksymalna dopuszczalna prędkość 140 km/h na autostradach należy do najwyższych w UE. Polska powinna również rozważyć ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów w miastach.

Jak zauważył ITS, ogłoszenie nagrody dla Polski zbiega się z publikacją przez ETSC nowej analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego PIN 2023, która pokazuje, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4 proc., do 20 679. Liczba ta jest nadal o 9 proc. niższa niż w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która radykalnie zmieniła natężenie ruchu. ETSC ostrzega jednak, że od 2019 r. potrzebny byłby spadek o 17,2 proc., aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2030 r.

Deprowincjonalizacja polskiej rzeczywistości

.„Wymazywanie białych plam z komunikacyjnej mapy Polski nie byłoby możliwe bez synergii i współpracy” – pisze Andrzej BITTEL, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jak podkreśla, „walka z wykluczeniem komunikacyjnym to odrabianie kilkudziesięciu lat zaniedbań i wyniszczania polskich połączeń autobusowych i kolejowych. Lata likwidowania linii i prywatyzowania spółek doprowadziły do marginalizacji znacznej części społeczeństwa nieposiadającej samochodów. Niejednokrotnie całe miejscowości traciły możliwość dotarcia do pracy, szkoły, lekarza, urzędu czy sklepu”.

„Kwestią dopełniającą walkę z wykluczeniem jest kooperacja. Wspomniane płaszczyzny – kolejowa i drogowa – nie mogą funkcjonować oddzielnie i bezcelowo ze sobą konkurować, gdyż w efekcie najbardziej pokrzywdzeni są pasażerowie. Skoordynowane rozkłady jazdy i systemy taryfowe to cel, do którego należy dążyć” – pisze Andrzej BITTEL.

PAP/Marcin Chomiuk/WszystkoCoNajważniejsze/PP

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 21 czerwca 2023