Pomnik Chopina w Łazienkach zakryty. Tuż przed Konkursem Chopinowskim

W Muzeum Łazienki Królewskie trwa modernizacja okolic pomnika Chopina, który został szczelnie okryty płachtą. Muzeum zadeklarowało, że pomnik zostanie odsłonięty na Konkurs Chopinowski.
Pomnik Chopina w Łazienkach zakryty
.W Łazienkach Królewskich trwa rewitalizacja otoczenia pomnika Fryderyka Chopina. Przeprowadzony zostanie remont niecki w kształcie podkowy, konserwacja cokołu oraz zielni. W tej chwili pomnik zasłonięty jest całkowicie, a wokół trwa budowa.
– Badania specjalistów wykazały, że stan techniczny niecki pod pomnikiem wymagał pilnej interwencji. Prace konserwatorskie i remontowe prowadzone są w ścisłej współpracy interdyscyplinarnego zespołu inżynierów i konserwatorów. Przebiegają zgodnie z najwyższymi standardami konserwatorskimi, a jednocześnie z poszanowaniem wyjątkowego znaczenia tego miejsca – przekazała rzecznik muzeum Łazienki Królewskie Agata Zawora.
Dnia 2 października rozpocznie XIX Konkurs Chopinowski. Weźmie w nim udział 85 pianistów, przyjadą goście z całego świata. Rzecznik muzeum podkreśliła, że wszyscy zdają sobie sprawę, jak ważny jest pomnik Chopina – zarówno dla warszawiaków, jak i gości z całego świata, którzy przyjeżdżają do Warszawy z okazji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Zaznaczyła, że prace zostały tak zaplanowane, aby nie kolidowały z koncertami chopinowskimi, które odbywają się w Łazienkach od 1959 roku. Wyjaśniła, że z tego względu część prac musi być prowadzona w trakcie Konkursu Chopinowskiego, który odbywa się poza terenem Łazienek Królewskich. – Widoczna obecnie osłona wokół pomnika jest konieczna jedynie w trakcie najbardziej pylących robót. W najbliższych dniach zostanie ona zdjęta, tak aby uczestnicy Konkursu Chopinowskiego odwiedzający Łazienki mogli podziwiać monument i wykonać jego zdjęcia – podkreśliła rzeczniczka Łazienek.
XIX Konkurs Chopinowski
.Dodała, że konserwacja prowadzona jest etapowo, z uwzględnieniem wymogów technologicznych i warunków pogodowych – część prac można realizować wyłącznie poza okresem zimowym. Zaznaczyła, że dzięki temu w przyszłym sezonie koncertów chopinowskich w Łazienkach pomnik i jego otoczenie będą w pełni odnowione.
– To szczególnie ważne w perspektywie zbliżającego się jubileuszu – w 2026 roku będziemy obchodzili 100-lecie odsłonięcia monumentu Chopina w Łazienkach Królewskich. Pragniemy, aby w tym wyjątkowym roku pomnik i niecka oraz całe założenie amfiteatru różanego prezentowały się okazale, stanowiąc wizytówkę Warszawy – podkreśliła. To nie pierwsze miejsce w Warszawie związane z polskim kompozytorem, które wzbudza emocje. Wokół Filharmonii Narodowej, gdzie odbędą się przesłuchania i finałowe koncerty, trwa przebudowa kwartału ulic. Drogowcy zadeklarowali, że są w stałych kontakcie z Filharmonią i w trakcie konkursu nie będą odbywały się na tym terenie głośne prace rozbiórkowe.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina potrwa do 23 października. Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W tegorocznym Konkursie Chopinowskim weźmie udział 85 pianistów z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie będą Chiny – 29 pianistów; Polska i Japonia mają po 13 reprezentantów. Polskę reprezentować będą: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.
Patriotyczna muzyka Fryderyka Chopina
.Na temat tego, iż twórczość Fryderyka Chopina miała rys patriotyczny na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Artur SZKLENER w tekście “Fryderyk Chopin – poeta polskiej wolności“.
“Muzyka Fryderyka Chopina wzbudzała patriotyczne skojarzenia, jeszcze zanim jego partytury opuściły prasy drukarskie. Już jako syn właściciela jednej z najlepszych pensji w Warszawie wieczorami improwizował dla kolegów na tematy historyczne, a goście jego salonu w Paryżu mogli słyszeć całe poematy, których jedynie fragmenty przelewał na papier. Narodowy, patriotyczny rys jego twórczości był czytelny nie tylko dla Polaków. Zauważył go już Robert Schumann, pierwszy międzynarodowy recenzent młodego Chopina (to on zakrzyknął o chopinowskich Wariacjach op. 2: „Panowie, czapki z głów, oto geniusz”). W recenzji koncertów fortepianowych tak oto charakteryzuje Chopina w kontekście powstania listopadowego: „Stanął więc, zaopatrzony w najgłębszą znajomość swej sztuki, świadom swej siły i stąd uzbrojony w odwagę, kiedy w 1830 r. odezwał się potężny głos ludów. Setki młodzieńców wyczekiwały tej chwili: lecz Chopin był pierwszy na wałach […]. Na spotkanie nowego czasu i nowych stosunków los przygotował coś jeszcze: wyróżnił Chopina i uczynił go interesującym przez jego wyrazistą, oryginalną narodowość, mianowicie polską […]. Gdyby samowładny monarcha [car] wiedział, jaki w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zagraża mu niebezpieczny wróg, zakazałby tej muzyki. Utwory Chopina to armaty ukryte w kwiatach”. Echa powstańczej pieśni Litwinka Kurpińskiego (op. 49) czy „heroiczne” przetworzenia poloneza (op. 53) były czytelne natychmiast po wysłuchaniu”.
“Sam Chopin pozostawił też liczne dowody patriotycznego zaangażowania. Wybuch powstania w 1830 r. stał się momentem przełomowym w jego stylu muzycznym. To wtedy – gdy przyjaciele niemal siłą powstrzymali go od powrotu i walki – pisał, że nocami „piorunuje na fortepianie”, wtedy zaczął wprowadzać ciemne brzmienia, gwałtowne kontrasty i liczne przebiegi chromatyczne rozkładające klasyczną prostotę stylu dur-moll. To wtedy powstały – zgodnie z rodzinnym przekazem – Etiuda c-moll zwana Rewolucyjną czy gwałtowne Scherzo h-moll, a nawet szkic Preludium d-moll, wydanego wiele lat później w cyklu op. 28, nawiązującym do bachowskiego Das Wohltemperierte Klavier“.
.”Chopin był też dobrze zorientowany w sytuacji geopolitycznej, czego najlepszym dowodem list do Juliana Fontany z kwietnia 1848, w którym pisze m.in.: „Zbierają się nasi w Poznaniu. Czartoryski pierwszy tam pojechał, ale Bóg wie, jaką to drogą wszystko pójdzie […]. Nie obejdzie się to bez strasznych rzeczy, ale na końcu tego wszystkiego jest Polska świetna, duża, słowem: Polska” – pisze Artur SZKLENER.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/artur-szklener-fryderyk-chopin-poeta-polskiej-wolnosci/
PAP/MJ



