Rok szkolny 2024/2025 – kalendarz najważniejszych dat
Rok szkolny 2024/2025 rozpocznie się w poniedziałek 2 września, i potrwa do piątku 27 czerwca. Kalendarz przewiduje m.in. dwie dłuższe świąteczne przerwy w nauce: zimową – na Boże Narodzenie – od 23 grudnia do 31 grudnia oraz wiosenną – na Wielkanoc – od 17 do 22 kwietnia.
Rok szkolny 2024/2025
.Dwutygodniowe ferie zimowe odbędą się w czterech terminach: od 20 stycznia do 2 lutego ferie będą mieć uczniowie z województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego; od 27 stycznia do 9 lutego – uczniowie z województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego; od 3 lutego do 16 lutego – uczniowie z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego; od 17 lutego do 2 marca – z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego.
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony zostanie w dniach 13-15 maja: 13 maja przeprowadzony zostanie egzamin z języka polskiego, 14 maja – z matematyki, 15 maja – z języka obcego nowożytnego. Dodatkowy termin egzaminu ósmoklasisty dla uczniów, którzy nie będą mogli przystąpić do niego w terminie głównym, wyznaczono na 10-12 czerwca.
Matury
.Maturzyści rok szkolny zakończą 25 kwietnia.
Matury w sesji głównej przeprowadzone zostaną w dniach 5-24 maja. Sesję egzaminów pisemnych zaplanowano w dniach 5-22 maja, a ustnych od 9 do 24 maja.
Egzaminy pisemne będę rozpoczynać się o godzinie 9.00 i 14.00.
5 maja rano będzie egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym. Tego dnia nie będzie żadnego egzaminu po południu. 6 maja rano będzie egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, po południu będą egzaminy z języka kaszubskiego, z języka łemkowskiego oraz z języka łacińskiego i kultury antycznej.
7 maja rano będą egzaminy z języków obcych na poziomie podstawowym (angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego), po południu będą egzaminy z matematyki i geografii w języku obcym zdawany na poziomie podstawowym przez absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych.
8 maja rano będą egzaminy z języka angielskiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym, po południu będzie egzamin z historii muzyki. 9 maja rano będzie egzamin z biologii, a po południu z filozofii.
12 maja rano będzie egzamin z matematyki na poziomie rozszerzonym, a po południu egzaminy z języka rosyjskiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym. 13 maja rano będzie egzamin z wiedzy o społeczeństwie, a po południu będą egzaminy z języka niemieckiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym. 14 maja rano będzie egzamin z informatyki, po południu będzie egzamin z historii sztuki. 15 maja rano będzie egzamin z geografii, po południu będą egzaminy z języków mniejszości narodowych zdawane na poziomie podstawowym. 16 maja rano będzie egzamin z chemii, po południu będą egzaminy z języków mniejszości narodowych na poziomie rozszerzonym.
19 maja rano będzie egzamin z historii, po południu będą egzaminy z języka francuskiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym. 20 maja rano będzie egzamin z fizyki, po południu będą egzaminy z języka hiszpańskiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym. 21 maja rano będzie egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, po południu będą egzaminy z języka włoskiego na poziomach rozszerzonym i dwujęzycznym. 22 maja przeprowadzone będą egzaminy zdawane w językach obcych przez absolwentów szkół i oddziałów dwujęzycznych.
Egzaminy ustne przeprowadzane będą według harmonogramów ustalanych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych w szkołach.
Dodatkowa sesja maturalna dla maturzystów, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie przystąpią do egzaminów w terminie głównym, zaplanowana została w dniach 3-17 czerwca: sesja egzaminów pisemnych – 3-17 czerwca, sesja egzaminów ustnych – 9-11 czerwca.
Egzaminy zawodowe i potwierdzające kwalifikacje w zawodzie
.Egzaminy zawodowe i egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie będą przeprowadzane w dwóch sesjach: zimowej i letniej.
W sesji zimowej w Formule 2012 i w Formule 2017 część pisemna egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie zaplanowana została na 15 stycznia, a część praktyczna w dniach 9-20 stycznia.
W Formule 2019 w terminie głównym część pisemna egzaminu zawodowego przeprowadzona zostanie w dniach 10-15 styczna, a część praktyczna w dniach 9-20 styczna. W terminie dodatkowym część pisemna egzaminu przeprowadzona zostanie 28 styczna, a część praktyczna 29 styczna.
W sesji letniej w Formule 2012 i w Formule 2017 część pisemna egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie zaplanowana została na 9 czerwca, a część praktyczna w dniach 2-21 czerwca (oprócz 19 czerwca, gdy obchodzone jest Święto Bożego Ciała).
W Formule 2019 w terminie głównym część pisemna egzaminu zawodowego przeprowadzona zostanie w dniach 3-9 czerwca, a część praktyczna w dniach 2-21 czerwca (oprócz 19 czerwca). W terminie dodatkowym część pisemna przeprowadzona zostanie 30 czerwca, a część praktyczna 1 lipca.
Osobny harmonogram ustalono dla egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie technik pożarnictwa, we wszystkich trzech formułach. W Formule 2012 i 2017 egzaminy przeprowadzone zostaną w maju, a w Formule 2019 w maju (termin główny) i w czerwcu (termin dodatkowy).
Oddajemy edukację za bezcen
.We „Wszystko co Najważniejsze” ukazał się tekst „Oddajemy edukację za bezcen” autorstwa Jarosława KORDZIŃSKIEGO, trenera, mediatora i szkoleniowca publikującego artykuły z zakresu zarządzania oświatą, organizacji procesu edukacyjnego i psychologii pozytywnej. Autor przekonuje w nim, że „patrząc na tysiące nauczycieli odchodzących z zawodu, rezygnujących dyrektorów szkół i postępujący poziom bezradności prezentowany przez znaczną część absolwentów, można odnieść wrażenie, że oddajemy edukację za bezcen. To smutne, bo z czasem coraz więcej przyjdzie płacić za to nam wszystkim”.
„Znany filozof i krytyk współczesnego społeczeństwa Ivan Illich swój zbiór esejów wydany pod tytułem Odszkolnić społeczeństwo zaczyna od tezy, że w szkołach »szkoli« się ucznia, by mylił nauczanie z nauką, dobre oceny z edukacją, dyplom z kompetencjami i elokwencję z umiejętnością powiedzenia czegoś nowego. To myśl zapisana co prawda blisko pięćdziesiąt lat temu, ale przecież wciąż aktualna. Czyż nie żyjemy w mającym co najmniej kilkaset lat przekonaniu, że celem szkół jest nadawanie stosownych etykiet, a nauczyciele są po to, by uczniów do ich uzyskania przygotować?” – pisze Jarosław KORDZIŃSKI.
Dodaje, że „czas wyzwolić się z błędu oddania edukacji w ręce fundamentalistów i wsteczników. Tym bardziej z ogromnego przewinienia, jakim jest akceptacja tego stanu rzeczy. Nie można zaakceptować ciągłego lekceważenia praw człowieka (zarówno uczniów, jak i nauczycieli i rodziców) oraz promowania poniżających godność ludzką zachowań”.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/SN