Ruszył chiński szlak arktyczny do Europy

przejście arktyczne

Z portu w Ningbo na wschodzie Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy. Tzw. szlak arktyczny, wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie, skraca czas transportu o ponad połowę w stosunku do tradycyjnych tras oraz omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.

Którędy prowadzi szlak arktyczny?

.Szlak arktyczny, którym chiński kontenerowiec zmierza do Europy, prowadzi przez legendarne Przejście Północno-Wschodnie czyli szlak żeglugowy biegnący wzdłuż północnych wybrzeży Syberii przez Morze Arktyczne do Europy. Pierwsze poszukiwania tej drogi rozpoczęły się niedługo po odkryciu Ameryki Północnej przez Krzysztofa Kolumba i okupione były wieloma ofiarami śmiertelnymi. Ostatecznie udało się to dopiero w 1879 r. Adolfowi Erikowi Nordenskiöldowi – fińskiemu geologowi szwedzkiego pochodzenia. Przejście Północno-Wschodnie to najkrótsza droga morska łącząca Europę z Azją Wschodnią.

Podróż kontenerowca, który wypłynął 22 września z portu Ningo-Zhoushan do portu Felixstowe w Wielkiej Brytanii, ma zająć zaledwie 18 dni.

Jak zaznaczyła agencja Xinhua, to znacznie krócej niż w przypadku trwającego ok. 25 dni transportu kolejowego z Chin do Europy lub tradycyjnych tras morskich przez Kanał Sueski lub wokół Przylądka Dobrej Nadziei, które zajmują odpowiednio ok. 40 i ok. 50 dni.

Kluczową zaletą, obok czasu, jest bezpieczeństwo – wskazał rządowy dziennik „Global Times”.

Nowy szlak, będący częścią inicjatywy Polarny Jedwabny Szlak, omija regiony niestabilne pod względem politycznym i gospodarczym, i pozwala uniknąć „niedogodności spowodowanych nagłymi incydentami wynikającymi z konfliktów geopolitycznych” – ocenił Jian Junbo, dyrektor Centrum ds. Relacji Chiny-Europa na Uniwersytecie Fudan.

„To trasa (…) opracowana specjalnie dla transgranicznego handlu elektronicznego i towarów o wysokiej wartości” – zwrócił uwagę prezes firmy żeglugowej Zhejiang Seaport Logistics Group, Sun Xuejun.

Z danych służb celnych w Ningbo, cytowanych przez „Global Times”, wynika, że Unia Europejska jest obecnie największym partnerem handlowym portu. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. obroty handlowe sięgnęły 330,74 mld juanów (ok. 46,5 mld dolarów) i stanowi ok. 18 proc. całego handlu zagranicznego portu.

Chińskie media zwróciły uwagę, że trasa arktyczna łączy główne chińskie porty, w tym Ningbo, Szanghaj, Qingdao i Dalian, z kluczowymi portami europejskimi, jak Felixstowe, a także porty w Rotterdamie, Hamburgu i Gdańsku.

Polarny Jedwabny Szlak – arktyczne ambicje Pekinu

.Kraje graniczące z Arktyką nie wypracowały dotąd jednolitego stanowiska wobec strategicznej ekspansji Chin. Każdy z nich świadomy jest oczywiście rosnącego zaangażowania Państwa Środka w regionie, ale jest ono oceniane w różny sposób. Niektóre państwa gotowe są do współpracy, inne zaś pozostają ostrożne, dostrzegając zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Christina VENARD, ekspertka specjalizująca się w ewolucji rozkładu sił w regionie Oceanu Arktycznego.

„Stąd też chińskie władze, w ramach Polarnego Jedwabnego Szlaku, nie dążą do prowadzenia odrębnej polityki względem każdego z państw sąsiadujących z Arktyką. Wolą bowiem angażować się finansowo w projekty uzgodnione z poszczególnymi państwami. Działanie to ma na celu zacieśnianie współpracy przynoszącej korzyści obu stronom. Chiny chcą jawić się jako godny zaufania partner, a nie jako oportunistyczne mocarstwo. Logika partnerstwa przekłada się na współpracę naukową, o czym świadczy choćby powołanie do życia w grudniu 2013 roku ośrodka badawczego w dziedzinie arktycznej, w skład którego wchodzą cztery instytuty chińskie i sześć instytutów skandynawskich” – pisze Christina VENARD.

Cały jej tekst tutaj>>https://wszystkoconajwazniejsze.pl/christina-venard-polarny-jedwabny-szlak-arktyczne-ambicje-pekinu/

PAP/Krzysztof Pawliszak/ad

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 23 września 2025