Francja zablokuje umowę z Mercosur w obecnym kształcie [Annie GENEVARD]

Francja zablokuje umowę z Mercosur

Minister rolnictwa Francji Annie Genevard powiedziała w dniu 12 listopada 2025 r. po spotkaniu rolników w Tuluzie z prezydentem Emmanuelem Macronem, że szef państwa powiedział im, iż w obecnym kształcie umowa o wolnym handlu między Unią Europejską i blokiem Mercosur napotka sprzeciw Paryża.

Francja zablokuje umowę z Mercosur?

.Prezydent Francji Emmanuel Macron na spotkaniu z delegacją rolników „nadzwyczaj wyraźnie” powiedział im, że projekt umowy „taki, jaki jest dzisiaj, napotka stanowczy sprzeciw Francji” – relacjonowała Annie Genevard. Jak dodała, jeśli nie będzie mechanizmów ochronnych, „symetrycznych środków”, a także „kontroli na granicach”, to „Francja nie może zatwierdzić na tym etapie projektu umowy z krajami Mercosur”. Annie Genevard podkreśliła, że projekt ten „nie chroni interesów rolników” francuskich.

Emmanuel Macron powiedział w Brazylii w minionym tygodniu, że jest nastawiony „raczej pozytywnie” w sprawie podpisania umowy z blokiem Mercosur, choć „zachowuje czujność” w tej sprawie. Powołał się wtedy na „pozytywną odpowiedź” Komisji Europejskiej w sprawie mechanizmów ochronnych. Annie Genevard zastrzegła w zeszłym tygodniu, że gwarancje zaoferowane Francji nie są jeszcze wystarczające.

„Czerwone linie” Paryża

.Zaznaczyła, że mechanizmy ochronne należą do „czerwonych linii” Paryża, choć w kwestii tej są postępy. Jako drugi z warunków Francji wymieniła wzmocnione kontrole, by „zagwarantować bezpieczeństwo konsumentów”. Trzecim jest upewnienie się, że importowane produkty będą zgodne z francuskimi standardami sanitarnymi i środowiskowymi. Umowa, negocjowana od 25 lat, ma otworzyć rynki Ameryki Południowej na towary europejskie. Zapisy budzą jednak sprzeciw europejskich rolników – w tym polskich – którzy obawiają się zalania europejskiego rynku przez tanie produkty rolne z krajów Mercosur.

W odpowiedzi na te obawy do projektu umowy wprowadzono mechanizmy ochronne – poza limitem wolumenu importu konkretnych towarów (np. wołowiny) prowadzona ma być kontrola lokalnych rynków. Przy stwierdzeniu 10-procentowej obniżki ceny importowanego towaru przy jednoczesnym 10-procentowym wzroście wolumenu importu wszczęte ma być 21-dniowe postępowanie; KE będzie mogła zdecydować o potencjalnym zawieszeniu preferencyjnych warunków importu.

Bezpieczeństwo żywnościowe Europy

.Na temat bezpieczeństwa żywnościowego UE na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Janusz WOJCIECHOWSKI w tekście “Bezpieczeństwo żywnościowe jednym z fundamentów Europy“.

“Rosyjska agresja na Ukrainę otworzyła wiele oczu w Europie i bezpieczeństwo żywnościowe staje dziś na równi z bezpieczeństwem obronnym i energetycznym. To musi w przyszłości przełożyć się także na priorytety finansowe. Budżet rolny, stanowiący dziś 0,3 proc. unijnego PKB, przeznaczony na zapewnienie tego bezpieczeństwa, może okazać się niewystarczający”.

“Dzięki rolnikom przede wszystkim, ale także dzięki wspieraniu rolnictwa od 60 lat funduszami Wspólnej Polityki Rolnej, Unia Europejska zachowuje bezpieczeństwo żywnościowe, ma nadwyżki eksportowe i w bliskiej perspektywie brak żywności jej nie grozi. Rolnictwo europejskie jest dziś w stanie wyżywić nie tylko 460 milionów obywateli Unii, ale i eksportować w świat nadwyżki swojej żywności, zwłaszcza żywności przetworzonej. Unia jest dziś największym w świecie eksporterem żywności. Nie ma dziś powodów do obaw, czy Europa się wyżywi, także o to, czy wyżywi się Polska. Wyżywi się i może mieć też znaczący wpływ na podaż żywności w wymiarze globalnym – ale na tych dobrych prognozach kładą się cieniem doświadczenia najpierw z czasu pandemii, a w ostatnich tygodniach tragiczne doświadczenia z rosyjskiej agresji na Ukrainę”.

.”W kryzysie pandemii blokada granic spowodowała problemy w transporcie żywności. Nie produkcja żywności się załamała, ale związany z nią transport. System żywnościowy Europy jest silnie uzależniony od długich i dalekich dostaw oraz równie dalekich rynków. Trzeba było pilnie udrażniać granice, organizować zielone korytarze dla transportów towarów rolnych i żywych zwierząt, tworzyć preferencje dla pracowników sezonowych spoza Unii, bez których niektóre sektory rolne nie są w stanie sobie poradzić; to m.in. znany casus niemieckich szparagów” – pisze Janusz WOJCIECHOWSKI.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/janusz-wojciechowski-bezpieczenstwo-zywnosciowe-europy/

PAP/Anna Wróbel/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 12 listopada 2025