KONKURS CHOPINOWSKI 2025 [Program]

I etap XIX Konkursu Chopinowskiego

Trwa I etap XIX Konkursu Chopinowskiego. Wieczorem w sobotę 4 października 2025 r. utwory Fryderyka Chopina zagrają aż trzy pianistki: Yanyan Bao, Diana Cooper i Athena Deng. Nazwiska uczestników II etapu XIX Konkursu Chopinowskiego 2025 roku poznamy 8 października 2025 r. wieczorem, także z portalu „Wszystko co Najważniejsze”.

I etap XIX Konkursu Chopinowskiego: Yanyan Bao, Michał Basista, Kai-Min Chang, Kevin Chen, Xuehong Chen, Zixi Chen, Hoi Leong (Zach) Cheong, Diana Cooper i Athena Deng

Yanyan Bao

Sesję wieczorną w sobotę 4 października 2025 r. – od godz. 17 – rozpocznie Yanyan Bao z Chin. Pianistka urodziła się 28 listopada 2006 r. Uczyła się w szkole muzycznej przy Konserwatorium Muzycznym Xinghai pod kierunkiem Jay Suna i Vivian Li. Po przyjęciu do Colburn School kontynuuje naukę gry na fortepianie pod kierunkiem Fabia Bidiniego. Yanyan Bao miała również okazję uczestniczyć w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pianistów, takich jak Gary Graffman, Arie Vardi i Sa Chen. Yanyan Bao jest laureatką wielu prestiżowych nagród, w tym I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym E-Piano oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Artystów w Cleveland, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Singapurze (Junior) oraz Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Młodych Pianistów w Pekinie. Yanyan Bao występowała solo w Chinach, we Francji, Włoszech, w Niemczech i Stanach Zjednoczonych.

W programie występu Yanyan Bao znalazły się Etiuda a-moll op. 25 nr 11, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Walc As-dur op. 42 i Ballada g-moll op. 23.

Michał Basista

Melomani usłyszą także Polaka Michała Basistę. Urodzony 30 września 2004 r. artysta studiuje w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Od ponad 10 lat Michał Basista kształci się pod kierunkiem Mileny Kędry. Umiejętności doskonalił u takich pianistów, jak Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Nikolai Demidenko, Marc Laforet, Kevin Kenner czy Ewa Pobłocka. Michał Basista jest półfinalistą konkursów w Borderland, Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. Wystąpił z recitalami w siedzibie NOSPR, na Zamku Królewskim w Warszawie i na Wawelu w Krakowie oraz w filharmoniach w Żylinie (Słowacja) i Krakowie (Polska), grał m.in. z Lwowską Orkiestrą Kameralną. Michał Basista to stypendysta m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz krakowskiego Rotary Club.

W interpretacji Michała Basisty w I etapie zabrzmi Etiuda a-moll op. 25 nr 11, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, a także Walc As-dur op. 34 nr 1 i Ballada g-moll op. 23.

Kai-Min Chang

W tej sesji zagra również Kai-Min Chang z Chińskiego Tajpej. Pianista ten urodził się 15 marca 2001 r. Początkowo kształcił się w Oberlin College and Conservatory w Ohio. Obecnie Kai-Min Chang jest studentem studiów magisterskich w bostońskim New England Conservatory w klasie Danga Thai Sona. W 2023 r. Kai-Min Chang otrzymał I nagrodę w konkursie w Lublanie, a także został zaproszony do wykonania Rapsodii na temat Paganiniego Rachmaninowa z Orkiestrą Młodzieżową Filharmonii w Tajpej (dyr. Yao-Yu Wu). W 2024 r. zdobył IV nagrodę oraz nagrodę Królewskiego Towarzystwa Filharmonicznego Liverpoolu jako najmłodszy finalista konkursu w Leeds (w finale zaprezentował IV Koncert Beethovena). W tym samym roku wykonaniem II Koncertu Brahmsa z Radiową Słoweńską Orkiestrą Symfoniczną (dyr. Yan Pascal Tortelier) Kai-Min Chang zainaugurował Festiwal Zimowy Lublany.

Kai-Min Chang wykona Etiudę h-moll op. 25 nr 10, Nokturn fis-moll op. 48 nr 2 oraz Walc As-dur op. 34 nr 1 i Balladę F-dur op. 38.

Kevin Chen

W wieczornej sesji wystąpi także Kevin Chen z Kanady. Urodzony 7 marca 2005 r.; uczył się prywatnie pod kierunkiem Colleen Athparii, Krzysztofa Jabłońskiego i Marilyn Engle, a obecnie studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze u Ariego Vardiego. Kevin Chen zwyciężył w konkursach im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2023) i Concours de Geneve (2022). Wystąpił na estradach Carnegie Hall, St. John’s Smith Square Hall, a także na festiwalach w La Roque-d’Anthéron, Dusznikach-Zdroju, „Chopin i jego Europa” i Oxford Piano Festival. Od czasu debiutu z Abbotsford Youth Orchestra Kevin Chen regularnie grywa z orkiestrami. Towarzyszyły mu m.in. zespoły z Edmonton i Calgary Philharmonic, Tajpej, NAC Orchestra, Filharmonii Warszawskiej, Orchestre de la Suisse Romande, Hungarian National Orchestra.

Kevin Chen zagra Etiudę gis-moll op. 25 nr 6, Nokturn c-moll op. 48 nr 1 oraz Walc Es-dur op. 18 i Fantazję f-moll op. 49.

Xuehong Chen

Tuż przed przerwą w wieczornej sesji zagra Xuehong Chen z Chin. Pianista urodził się 12 grudnia 1999 r. Xuehong Chen znajduje się na liście Top Talent Training Plan chińskiego Centralnego Konserwatorium Muzycznego. Uczył się u Xinning Zhang, Danwena Wei, a także u Piotra Palecznego podczas studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie Xuehong Chen kształci się u Taihanga Du. Ćwierćfinalista XVIII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, półfinalista XXI Konkursu w Leeds oraz XI Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Xuehong Chen jest też laureatem III nagrody Konkursu im. Rosario Marciano w Wiedniu i I nagrody I Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie. Występował m.in. w Wiedniu, Paryżu (Théâtre des Champs-Élysées) i Żelazowej Woli. Xuehong Chen wydał trzy albumy z kompozycjami solowymi, w tym album z utworami Chopina w wytwórni Accentus Music.

W wykonaniu Xuehong Chen podczas I etapu melomani usłyszą Etiudę gis-moll op. 25 nr 6, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Walc As-dur op. 34 nr 1 i Balladę As-dur op. 47.

Zixi Chen

Jako pierwszy po przerwie o godz. 20 wystąpi Zixi Chen z Chin. Urodził się 17 września 2002 r. Zixi Chen studiuje w Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze u Ariego Vardiego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich Klausa Bäßlera, Andrzeja Jasińskiego, Kevina Kennera, Katarzyny Popowej-Zydroń, Wojciecha Świtały, Einara Steena-Nokleberga oraz Antonia Pompy-Baldiego. Zixi Chen jest laureatem wielu konkursów pianistycznych, m.in. I nagrody na Konkursie Chopinowskim Azji i Pacyfiku w Daegu, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorów Hiszpańskich w Madrycie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Manchesterze oraz III nagrody w Konkursie im. Ettora Pozzoliego w Seregno. W 2021 r. Zixi Chen uczestniczył w Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w Chinach.

W I etapie Zixi Chen zagra Etiudę C-dur op. 10 nr 1, Nokturn H-dur op. 62 nr 1 oraz Walc As-dur op. 34 nr 1 i Balladę As-dur op. 47.

Hoi Leong (Zach) Cheong

Następnie wystąpi również Hoi Leong (Zach) Cheong z Chin/Portugalii. Artysta urodził się 22 maja 2000 r. Hoi Leong (Zach) Cheong jest absolwentem Curtis Institute of Music w Filadelfii. Obecnie kształci się w Juilliard School of Music u Roberta McDonalda. Jest stypendystą Funduszu Muzycznego Bernarda van Zuidena przy Filharmonii w Hongkongu oraz Fundacji Bei Shan Tang. Hoi Leong (Zach) Cheong to laureat pierwszych nagród w międzynarodowych konkursach pianistycznych – Chopinowskim w Azji, Steinwaya oraz w Hilton Head. Hoi Leong (Zach) Cheong koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. Orkiestrą Młodzieżową Greater Bay Area, Orkiestrą Kameralną Black Pearl z Filadelfii, Musicus Soloists z Hongkongu oraz Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną z Makau.

Hoi Leong (Zach) Cheong zagra Etiudę a-moll op. 25 nr 11, Nokturn Es-dur op. 55 nr 2, Walc As-dur op. 42 i Balladę As-dur op. 47.

Diana Cooper

Wieczorną sesję zamknie Diana Cooper z Francji / Wielkiej Brytanii. Urodziła się 21 lipca 1997 r. Diana Cooper jest absolwentką Konserwatorium Paryskiego, École normale Alfred Cortot oraz Royal College of Music w Londynie. Jej nauczycielami byli Marie-Josephe Jude, Rena Shereshevskaya, Norma Fisher oraz Philippe Giusiano. Diana Cooper jest laureatką I nagród na międzynarodowych konkursach: Haliny Czerny-Stefańskiej w Poznaniu, Samsona François we Francji, w Vigo oraz w kategorii chopinowskiej na konkursie w Breście. Diana Cooper koncertowała w Salle Cortot, Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Chorwackim Domu w Splicie, Teatrze Filharmonicznym w Oviedo oraz na festiwalach w Nohant i Paryżu. Ostatnio Diana Cooper nagrała swoją pierwszą płytę z muzyką Haydna, Ravela i Chopina.

Diana Cooper zagra Etiudę gis-moll op. 25 nr 6, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Walc As-dur op. 42 i Balladę F-dur op. 38.

Athena Deng

Ostatnią uczestniczką przesłuchań konkursowych w dniu 4 października 2025 r. będzie Athena Deng z Kanady, która zagra o godz. 21.30. Pianistka urodziła się 4 stycznia 2003 r. W latach 2017–2020 Athena Deng jako kameralistka brała udział w Young Artist Program w Cleveland Institute of Music pod kierunkiem Daniela Shapiro. Obecnie Athena Deng kształci się w Konserwatorium Nowej Anglii u Danga Thai Sona. Jest laureatką m.in. I nagrody na Konkursie im. Virginii Waring w Palm Springs, I nagrody w Kanadyjskim Konkursie Muzycznym, II nagrody w Kanadyjskim Konkursie Chopinowskim i na Konkursie Chopinowskim Fundacji Kościuszkowskiej razem z nagrodą za najlepsze wykonanie utworów Szymanowskiego, a także III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Williama Knabego. Athena Deng występowała również jako solistka z orkiestrami Vancouver Metropolitan Orchestra, Filharmonii Narodowej z Waszyngtonu, Filharmonii z Wołgogradu i Uzbekistańską Narodową Orkiestrą Symfoniczną.

Athena Deng zaprezentuje Etiudę h-moll op. 25 nr 10, Nokturn G-dur op. 37 nr 2, Walc As-dur op. 42 i Balladę F-dur op. 38.

Konkurs Chopinowski także w niedzielę 5 października 2025 r.

Edycja XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina potrwa do 23 października 2025 r. Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

W konkursie (I etap XIX Konkursu Chopinowskiego 2025 r.) bierze udział 65 pianistów i 19 pianistek z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie są Chiny – mają 28 wykonawców, Polska i Japonia – po 13.

Jurorzy XIX Konkursu Chopinowskiego ocenią także reprezentujących Polskę pianistów: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.

Kolejna sesja przesłuchań I etapu rozpocznie się w niedzielę o godz. 10.

Japońska miłość do Chopina

„My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu” – pisze Koji SHIMODA, pochodzący z Japonii krytyk muzyczny i pianista, we „Wszystko co Najważniejsze” [LINK].

„Pierwszy fortepian, kwadratowy model marki William Rolfe & Sons, został przywieziony do Japonii w 1823 roku przez Philippa Franza Balthasara von Siebolda, niemieckiego lekarza w holenderskiej placówce handlowej. Pierwsze lekcje gry na pianinie w Japonii miały jednak miejsce znacznie później, wraz z założeniem pierwszej w kraju szkoły muzycznej Ongaku Torishirabe Gakari w 1879 roku. Pierwszy koncert dyplomowy odbył się 20 lipca 1885 roku. Kine Toyama zagrał wtedy poloneza Chopina (op. nr nieznany) – było to pierwsze publiczne wykonanie utworu Chopina w Japonii.

22 lutego 1912 roku, w rocznicę urodzin Chopina, Ryukichi Sawada dał pierwszy recital fortepianowy w Japonii, który był programem w całości chopinowskim. W sumie wykonano jedenaście utworów, w tym Balladę As-dur op. 47 i Fantazję-Impromptu. Fryderyk Chopin był więc bliski Japończykom od zarania japońskiego życia koncertowego (…).

.Dlaczego Chopin jest tak kochany przez Japończyków? Odpowiedź nie jest łatwa. Czasami słyszę, że melomani wskazują na podobieństwa między japońską muzyką enka a Chopinem. Jest to jednak duża przesada. Rzeczywiście, melodia jednej z najsłynniejszych japońskich pieśni enka, From the Northern Inn (1975), przypomina pierwszą część Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 Chopina. Jest to jednak zwykły zbieg okoliczności. Ponadto mówimy o piosence współczesnej. To, że autor miałby znać koncert Chopina i zasugerować się jego motywem, jest mało prawdopodobne.

Dzieła Chopina przypominają też styl „melisma”. Melizmatyczność melodii Chopina można dostrzec, porównując jego utwory z dziełami Mendelssohna. Łatwo to zauważyć, zestawiając na przykład wstępną część Ronda Capriccioso op. 14 Mendelssohna z melodią op. 12 Chopina.

My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.

Ponadto jesteśmy pod wielkim wrażeniem patriotyzmu Chopina. Porusza nas narodowa duma obecna w dziełach polskiego kompozytora, jak w Polonezie As-dur (Heroicznym) op. 53 czy mazurkach. Muzyka Chopina nieustannie fascynuje Polaków, ale także nas, Japończyków” – pisze Koji SHIMODA we „Wszystko co Najważniejsze”.

PAP/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 4 października 2025