Iran poradzi sobie z kolejnymi sankcjami [Masud PEZESZKIAN]

Masud PEZESZKIAN

Prezydent Iranu Masud Pezeszkian zapowiedział w wystąpieniu telewizyjnym z 20 września, że Iran przezwycięży trudności, spowodowane ponownym nałożeniem sankcji w mechanizmie „snapback”. Wcześniej Rada Bezpieczeństwa ONZ wypowiedziała się przeciwko trwałemu zniesieniu sankcji.

Iran poradzi sobie z kolejnymi sankcjami – Masud PEZESZKIAN

.Nie mogą nas powstrzymać. Mogą zaatakować nasz Natanz lub Fordow (instalacje nuklearne zbombardowane w czerwcu – przyp. red.), ale nie zdają sobie sprawy, że to ludzie zbudowali i odbudują Natanz – powiedział Masud Pezeszkian. – Nigdy nie poddamy się wygórowanym żądaniom, ponieważ mamy siłę, by zmienić sytuację – stwierdził prezydent Iranu.

Decyzja Rady Bezpieczeństwa zapadła w piątek po tym, gdy Wielka Brytania, Francja i Niemcy rozpoczęły proces ponownego nałożenia sankcji. Oskarżyły Teheran o nieprzestrzeganie porozumienia z 2015 roku zawartego z mocarstwami światowymi, którego celem było uniemożliwienie Iranowi zbudowania broni jądrowej. Iran nieodmienni zaprzecza, jakoby do tego zmierzał, jednak wzbogacał uran do poziomu kilkukrotnie przekraczającego jakiekolwiek cywilne zastosowania, a bliskiego potrzebom militarnym.

Odmrożenie sankcji na Iran

.Proces ponownego uruchomienia sankcji spowodowałby powrót do dawnych ograniczeń ONZ nałożonych na Iran, chyba że w ciągu około tygodnia zostałoby osiągnięte wstępne porozumienie między Teheranem a kluczowymi mocarstwami europejskimi. Odmrożenie sankcji oznaczałoby ponowne nałożenie embarga na broń, zakaz wzbogacania i przetwarzania uranu, zakaz działań z użyciem pocisków balistycznych zdolnych do przenoszenia broni jądrowej, globalne zamrożenie aktywów osób i podmiotów z Iranu oraz zakazy podróżowania – przypomniała agencja Reutera.

Irański deputowany Mohsen Zanganeh oświadczył w wywiadzie dla państwowej telewizji, że w czwartek wieczorem Teheran przeprowadził udany test bezpieczeństwa rakiety międzykontynentalnej. – Dwie noce temu przeprowadziliśmy test jednego z najnowocześniejszych pocisków rakietowych w kraju, który do tej pory nie był testowany, i zakończył się sukcesem – powiedział. Pojawiły się również wypowiedzi grożące wycofaniem się Teheranu z porozumienia z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (MAEA), a nawet z Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) – przekazał portal Iran International.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/antonia-colibasanu-dlaczego-rosja-i-iran-potrzebuja-pomocy-ze-strony-indii/

PAP/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 20 września 2025