Już można wejść na wieże Notre Dame w Paryżu

wieże Notre Dame

Wieże Notre-Dame, słynnej paryskiej katedry, są od 20 września znów dostępne dla zwiedzających po kilkuletniej przerwie spowodowanej pożarem świątyni w 2019 roku. Obejrzeć można dzwonnicę wieży południowej, a także podziwiać z góry jeden z najpiękniejszych widoków na Paryż.

Jak wejść na wieże Notre Dame w Paryżu?

.Wstęp jest płatny (16 euro), choć wejście do samej katedry, otwartej po renowacji w grudniu 2024 roku, jest darmowy. Pokonać trzeba 424 schody prowadzące na górę, dlatego trasę doradza się osobom w dobrej formie fizycznej.

Zwiedzanie rozpoczyna się od wejścia do wieży południowej. Po pokonaniu kamiennych schodów dociera się do podnóża dzwonnicy wewnątrz wieży. Mieści ona dwa dzwony o imionach Emmanuel i Maria. Ich dźwięk można usłyszeć tylko przy najważniejszych okazjach. Na szczyt dzwonnicy prowadzą kolejne schody, drewniane. Podziwiać można drewnianą konstrukcję dzwonnicy, wzniesioną nie tylko po to, by utrzymać dzwony, ale też, by zapobiec przenoszeniu się wibracji na samą wieżę. Kolejne stopnie prowadzą na szczyt wieży, znajdujący się na wysokości 69 metrów nad ziemią.

Gdzie można zakupić bilety?

.Ze szczytu dzwonnicy zwiedzający kieruje się w dół, by przejść na poziom pomiędzy wieżami. Jest to dziedziniec otoczony kolumnami; można tu przyjrzeć się kamiennym chimerom. Stąd również widać zrekonstruowany dach katedry, którego odbudowa po pożarze była ogromnym przedsięwzięciem. Po przejściu dziedzińca dochodzi się do wieży północnej, a z niej trasa prowadzi na dół, do wyjścia z katedry.

Bilety umożliwiające zwiedzanie wież Notre Dame należy kupić przez internet, na stronie internetowej katedry. Bilety na bieżący weekend, gdy we Francji odbywają się Europejskie Dni Dziedzictwa, znikły w ciągu 24 minut. Podczas odbudowy dachu katedry zdjęto osiem dzwonów z wieży północnej i sprawdzono ich stan. Na wieży południowej, która nie była zagrożona podczas pożaru, rekonstrukcji wymagały belki zniszczone przez korniki. Wymieniono pokrycie dachu wież. Zamontowano instalacje ułatwiające zwiedzanie i podnoszące bezpieczeństwo przeciwpożarowe.

Notre Dame znów króluje nad Paryżem

.Na temat tego, iż katedra Notre Dame jest sercem Francji na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Michał KŁOSOWSKI w tekście „Katedra„.

„W jednym ze swoich esejów Zbigniew Herbert pisał o tym, jak po cichu i jakoś trochę bezprawnie wdrapał się na wieżyczkę jednej z katedr. Nie była to oczywiście Notre Dame, choć miejsce też było we Francji, dość jednak daleko od Paryża. W tym obrazku, w tej scenie, jak w soczewce ogniskuje się wszystko. Po to są katedry – żeby wspinać się na nie i dzięki nim. Żeby dążyć do nieba”.

„Kiedy patrzyłem na pożar paryskiej katedry pięć lat temu, miałem w głowie tamten właśnie obraz, tyle że przeniesiony do Paryża AD 2019 – wchodzenia po wysokich, stromych schodach katedry, które nie kończyły się jednak żadnym dachem – ten właśnie płonął. Bałem się wtedy, że katedra nigdy już nie otworzy swoich podwojów. Pomyliłem się”.

„Bo stara Notre Dame znów króluje nad Paryżem. I jest jak to miasto sama – odarta, z bagażem doświadczeń, podrapana, choć oczyszczona z zewnętrznego brudu i przypudrowana – Notre Dame jest Francją. Fenomenem, który ma dawne granice, średniowieczne mury, trzymające ją w ryzach, a jednak jej wnętrze to coś już zupełnie innego. Nie mogę zapomnieć zdjęć Emmanuela Macrona z wnętrza, uśmiechniętego i zupełnie nielicującego z miejscem, które odwiedzał. Jakby nie wiedział, że nie da się ugasić ognia, który tli się w tym miejscu”.

.„Bo Notre Dame jest Francją. Metaforycznie, historycznym bytem zamkniętym w starych murach, po renowacji wypełnionym nową treścią. Metafizycznie, bo mimo wszystko ma do wypełnienia rolę, której nikt nie może jej odebrać; bo widziała zbyt wiele wojen i rewolucji, ostatnio rok 1968, żeby cokolwiek miało wstrząsnąć jej fundamentami. Symbolicznie, bo jak Republika odradza się na nowo” – pisze Michał KŁOSOWSKI.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/michal-klosowski-katedra/

PAP/Anna Wróbel/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 20 września 2025