Konkurs Chopinowski 2025. Wiemy, kto w II etapie

Jury XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego ogłosiło późnym wieczorem 7 października 2025 r. listę pianistów, którzy przeszli ich decyzją do drugiego etapu Konkursu. II etap odbędzie się w dniach 9–12 października 2025 r.
Kto zagra w II etapie Konkursu Chopinowskiego
.Międzynarodowe 17-osobowe Jury pod przewodnictwem legendarnego amerykańskiego pianisty – Garricka Ohlsona zdecydowało o tym, kto zagra w II etapie Konkursu Chopinowskiego. W gronie tym znalazło się 40 pianistów – w tym 4 Polaków:
1. Piotr Alexewicz Polska
2. Jonas Aumiller Niemcy
3. Yanyan Bao Chiny
4. Kai-Min Chang Tajwan
5. Kevin Chen Kanada
6. Xuehong Chen Chiny
7. Zixi Chen Chiny
8. Yubo Deng Chiny
9. Yang (Jack) Gao Chiny
10. Eric Guo Kanada
11. Xiaoyu Hu Chiny
12. Zihan Jin Chiny
14. David Khrikuli Gruzja
15. Shiori Kuwahara Japonia
16. Hyo Lee South Korea Południowa
17. Hyuk Lee South Korea Południowa
18. Kwanwook Lee South Korea Południowa
19. Xiaoxuan Li Chiny
20. Zhexiang Li Chiny
21. Tianyou Li Chiny
22. Eric Lu USA
23. Philipp Lynov pod neutralną flagą
24. Tianyao Lyu Chiny
25. Ruben Micieli Włochy
26. Nathalia Milstein Francja
27. Yumeka Nakagawa Japonia
28. Vincent Ong Malezja
31. Hao Rao Chiny
32. Anthony Ratinov USA
33. Miyu Shindo Japonia
34. Gabriele Strata Włochy
35. Tomoharu Ushida Japonia
36. Zitong Wang Chiny
37. Yifan Wu Chiny
38. Miki Yamagata Japonia
39. William Yang USA
40. Jacky Zhang Wielka Brytania
.Wszyscy wyłonieni przez jury XIX Konkursu Chopinowskiego pianiści zagrają swoje recitale w II etapie Konkursu, który potrwa od 9 do 12 października. W ich wykonaniu usłyszymy 6 kolejnych preludiów, 1 z polonezów oraz jeden dowolnie wybrany solowy utwór lub utwory Fryderyka Chopina. Każdy z występów będzie trwał od 40 do 50 minut.
Grupa ta została wyłoniona z grona liczącego 84 pianistów z 20 krajów świata, którzy grali swoje recitale w I etapie Konkursu, rozpoczętym 3 października. W gronie tym znalazło się 13 Polaków.
Jak policzył jeden z melomanów aktywnych na grupie miłośników muzyki Chopina na Facebooku, tegoroczny konkurs był zdecydowanie bardziej „męski” niż poprzednia edycja z 2021 r. W gronie 84 pianistów znalazło się jedynie 19 pań.
Był również bardzo młody: najmłodszy uczestnik miał 15 lat, najstarszy – 30, czyli górną granicę wieku, dopuszczoną do udziału przez Regulamin.
O tym, jakie utwory grali w I etapie Konkursu uczestnicy decydował Regulamin tegorocznej edycji, który jasno określał spośród jakich utworów napisanych przez Fryderyka Chopina mogą wybierać. Każdy z uczestników I etapu zagrał jedną etiudę, 1 walc, 1 nokturn oraz jedną balladę spośród puli do wyboru. Najczęściej granym utworem w tym etapie był Walc As-dur op. 42 – zabrzmiał w Filharmonii Narodowej aż 33 razy! Podobnie popularne w wyborze były Nokturn c-moll, Etiuda gis-moll, Etiuda a-moll op. 25 oraz Ballada As-dur.
Obserwatorzy Konkursu wielokrotnie pisali w prasie i mediach społecznościowych, że Konkurs Chopinowski 2025 prezentuje bardzo wysoki, wręcz mistrzowski poziom. W zasadzie wszyscy występujący już w I etapie prezentowali poziom wirtuozowski. Wiele występów budziło gorące emocje wyrażane nie tylko brawami w sali Filharmonii Narodowej, ale zwłaszcza w mediach społecznościowych. Wyłaniała się w nich także pewnego rodzaju „giełda nazwisk” typowanych przez melomanów do następnego etapu.
Najważniejszą myślą, towarzyszącą tym spontanicznym recenzjom, był zachwyt nad brzmieniem muzyki Fryderyka Chopina pod palcami i we wrażliwości uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego.
Chopin – nie tylko piękna muzyka
.Nie wystarczy słuchać Chopina jako pięknej muzyki. To zbyt mało” – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Maciej ŚWIRSKI, autor powstającej właśnie książki „Chopin Transcendens. Prorok ciszy w epoce algorytmu”. Jego zdaniem trzeba go słuchać jak proroka. „Każdy nokturn to jak rozdział księgi, która ostrzega przed światem, w którym dusza zostanie rozbita na piksele. Każda etiuda to znak, że nawet w świecie, w którym czas przyspieszył do granic, można jeszcze powiedzieć: „jestem”. Każdy mazurek to przypomnienie, że pamięć nie jest luksusem, lecz koniecznością. Muzyka Chopina to nie dekoracja życia – to zapis jego granic. Kiedy więc siadamy do słuchania, musimy czytać go jak księgę, w której zawarta jest nie tylko przeszłość, ale i ostrzeżenie przed przyszłością. To księga ciszy, która przemawia do nas bardziej niż wszystkie manifesty. Ocalenie nie przyjdzie poprzez technikę.
Ocalenie nie przyjdzie poprzez wydajność. Ocalenie przyjdzie z ciszy, którą Chopin ukrył w swoich utworach. Kto potrafi usłyszeć tę ciszę, ten już ocalał. Bo cisza Chopina jest jak ukryty kod w strukturze świata. Nie da się jej kupić ani wytworzyć – można ją tylko przyjąć. I w tym przyjęciu rodzi się prawdziwe ocalenie. Tak działa muzyka proroka: nie daje rozwiązań, ale otwiera przestrzeń, w której człowiek może jeszcze być.
Dlatego utożsamianie Chopina tylko z wirtuozerią jest nieporozumieniem. Wirtuozeria była dla niego środkiem – jak dla proroka słowo. Nikt nie czci proroka dlatego, że pięknie mówił. Czci się go dlatego, że niósł prawdę. Chopin nie jest artystą dla salonów. Jest prorokiem przyszłości” – przekonuje przekonuje Maciej ŚWIRSKI.
Więcej: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/maciej-swirski-o-chopinie-konkurs-chopinowski-2025/
Prawie sto lat najbardziej emocjonującego Konkursu muzyki klasycznej
.Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedna z najstarszych i najważniejszych imprez tego rodzaju na świecie. Konkurs wyjątkowy, poświęcony w całości twórczości jednego artysty – największego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina – pisze Aleksander LASOWSKI.
Konkurs Chopinowski powołał do życia Jerzy Żurawlew, polski pianista urodzony w 1887 roku w Rostowie nad Donem. Do poświęcenia się zawodowo pianistyce miały go przekonać trzy zdarzenia – zauroczenie grą Ignacego Jana Paderewskiego, którego usłyszał w ósmym roku życia, fascynacja Polonezem A-dur Fryderyka Chopina oraz opinia Józefa Hoffmana, że posiada wybitny talent muzyczny. W 1907 roku Żurawlew przyjechał do Warszawy, gdzie podjął studia w Instytucie Muzycznym u Aleksandra Michałowskiego.
W 1922 roku, już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Żurawlew założył szkołę muzyczną w Białymstoku. Jak przyznawał, to właśnie wtedy zaczął myśleć o zorganizowaniu konkursu w całości poświęconego muzyce Chopina.
„Wracałem z Białegostoku pociągiem. Pełno było młodzieży. Usłyszałem rozmowy: »Chopin to jest zło«, »roztkliwia duszę ludzką«, »to jest sentymentalizm, którego nie da się pogodzić z dzisiejszym światem«, »trzeba go wycofać z programu konserwatorium«. »No ładne rzeczy. Jak temu zapobiec?« – zastanawiałem się. Pomyślałem, że skoro szaloną popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju zawody sportowe, to może właściwą formą będzie konkurs” – opowiadał po latach. Wkrótce potem – w roku 1925 – z jego inicjatywy rozpoczęły się starania o zorganizowanie międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 1927 roku w pięknym gmachu Filharmonii Warszawskiej” – pisze Aleksander Laskowski.
Więcej: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/aleksander-laskowski-konkurs-chopinowski-ma-prawie-sto-lat/
Anna Druś